Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Marlowe
Jeg deltog idag i Tapeconnections Panasonic præsentation. Sad på forreste række og få minutter efter showet startede opdagede jeg en pixel-fejl på den ellers flotte 50' V10...

På et tidspunkt nævner Panasonic-manden at han ikke kender til et eneste tilfælde af burn-in de sidste 2 år. Jeg spørger lidt efter, hvad hans erfaringer er med pixel-fejl, hvortil han svarer at han heller ikke har set nogen af dem de sidste 2 år... Ak, ja, så måtte jeg jo fortælle ham at skærmen han stod og demoede, havde én... oveni købet en fin, rød, én af slagsen :p

Men selvom Panasonic siger at pixelfejl er yderst sjældne, er Panasonic stadig ikke villig til at give 100% pixel-garanti... lidt tankevækkende ik? ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mit forrige LX5090 havde 10 (ja, ti) pixelfejl. Det er netop blevet ombyttet. Mit nye har ingen og det er da også yderst sjældent man ser fejl i al almindelighed. I 3 m afstand kan du desuden ikke se én pixelfejl på et 50" fuld HD TV - der skal en klynge til.
Af Illgor
Så vidt jeg er bekendt så får man da også 100% pixelgaranti hvis man er med i panasonic club (og sefølig har købt tv'et hos panasonic centeret)
Af Marlowe
Yakken> Havde dit forrige tv pixelfejl fra start, eller hvor lang tid gik der før de kom? Jeg spottede fejlen fra ca. 2 meters afstand, desværre afprøvede jeg ikke hvor langt væk jeg skulle for ikke at kunne se den.

Illgor> Det er kun visse forhandlere (blandt andet Panasonic centrene) der giver 100% pixelgaranti.
Men hvis pixelfejl virkelig er så sjældne som man tit hører, så burde det være relativt billigt for Panasonic at indføre 100% pixelgaranti.
Af hest
Marlowe skrev:Yakken> Havde dit forrige tv pixelfejl fra start, eller hvor lang tid gik der før de kom? Jeg spottede fejlen fra ca. 2 meters afstand, desværre afprøvede jeg ikke hvor langt væk jeg skulle for ikke at kunne se den.

Illgor> Det er kun visse forhandlere (blandt andet Panasonic centrene) der giver 100% pixelgaranti.
Men hvis pixelfejl virkelig er så sjældne som man tit hører, så burde det være relativt billigt for Panasonic at indføre 100% pixelgaranti.
Og det ville give dem meget credit for at gøre det.
Af Illgor
Det er jo netop Panasonic Centrene der giver garantien. Og de vil vel helst sælge igennem dem. Så kan det jo være med til at trække kunderne over der.
Man kunne jo forestille sig Pana ikke gider yde pixelgaranti for parallelimport som der ikke er helt samme kontrol med. Når tv sælges gennem panacentrene så er det måske en form for "sikkerhed" fra deres side at tv'et bliver behandlet korrekt inden det sælges til kunden. (det er bare et bud)

Men gir Yakken ret - det er ret sjældent med pixel fejl som kan ses.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Marlowe skrev:Yakken> Havde dit forrige tv pixelfejl fra start, eller hvor lang tid gik der før de kom? Jeg spottede fejlen fra ca. 2 meters afstand, desværre afprøvede jeg ikke hvor langt væk jeg skulle for ikke at kunne se den.
Fejlene var der fra starten. Der var desuden en enkelt pixel som ikke kunne holde spændingen i visse nuancer, hvorfor den stod og blinkede af og til - det var egentlig mere frustrerende end pixelfejl. Skærmen blev erklæret DOA, så jeg fik blot en ny i stedet for at skulle undvære den under en panelombytning.
Af KuntaKinte
Illgor skrev:Så vidt jeg er bekendt så får man da også 100% pixelgaranti hvis man er med i panasonic club (og sefølig har købt tv'et hos panasonic centeret)
Det med 0-pixelfejl garantien forudsætter, at man har meldt sig ind i Club Panasonic, FØR man købte produktet. Desuden gælder det ikke ved internet køb (hvis internet prisen er lavere end butiksprisen) - også selvom det er et Panasonic Center.
Til gengæld yder de så også 30 måneders garanti mod de normale 24 måneder.

Men jeg var også med til præsentationen hos TC. Og der snakkede jeg med fyren fra Panasonic. Selvom de ikke giver 0-pixel fejls garanti, så er det tæt på.
Hvis der er én pixel fejl i A-området, så ombytter de. A-området er defineret som den del der er i midten af skærmen med mere end 10 cm til kanten.
I det yderste område, dvs. under 10 cm til kanten, skal der være 3 pixel fejl.

Jeg ved ikke hvad der er normalt for andre producenter, men det er fint nok for mig :)
Marlowe skrev:Jeg deltog idag i Tapeconnections Panasonic præsentation. Sad på forreste række og få minutter efter showet startede opdagede jeg en pixel-fejl på den ellers flotte 50' V10...

På et tidspunkt nævner Panasonic-manden at han ikke kender til et eneste tilfælde af burn-in de sidste 2 år. Jeg spørger lidt efter, hvad hans erfaringer er med pixel-fejl, hvortil han svarer at han heller ikke har set nogen af dem de sidste 2 år... Ak, ja, så måtte jeg jo fortælle ham at skærmen han stod og demoede, havde én... oveni købet en fin, rød, én af slagsen :p
Det var rigtig godt spottet af duksen oppe foran, men skal vi være helt korrekte, så var pixelfejlen faktisk grøn :p

Med andre ord - den grønne subpixel var død, hvorfor kun rød og blå lyste op når der var lys på skærmen. Det var derfor det så ud som en rød-lilla pixel på en hvid baggrund.

I øvrigt et meget hyggeligt arrangement.
Af Thor-thor
KuntaKinte skrev:
........... Desuden gælder det ikke ved internet køb (hvis internet prisen er lavere end butiksprisen) - også selvom det er et Panasonic Center.
Det du skriver gælder kun ved køb på den overordnede Pana center hjemmeside, hvilket der iøvrigt også står på hjemmesiden!

Hvis du handler med den enkelte Pana-center forhandler, gælder 0-pixelfejl garantien, også hvis du køber via vedkommendes hjemmeside
Af KuntaKinte
Thor-thor skrev:
KuntaKinte skrev:
........... Desuden gælder det ikke ved internet køb (hvis internet prisen er lavere end butiksprisen) - også selvom det er et Panasonic Center.
Det du skriver gælder kun ved køb på den overordnede Pana center hjemmeside, hvilket der iøvrigt også står på hjemmesiden!

Hvis du handler med den enkelte Pana-center forhandler, gælder 0-pixelfejl garantien, også hvis du køber via vedkommendes hjemmeside
Jeg ringede til NB Radio. De havde en internetpris og en butikspris, hvor der var 600 kr i forskel. Den udvidede garanti galdt IKKE ved internetprisen.
Det er muligt der er forskel fra forhandler til forhandler. Men mon ikke de kun giver garantien, hvis de ikke har forskellige priser i butikken ift. internettet?
Af Marlowe
Fredtoft> Duks?!? hehe... er nu ikke helt sikker på at man scorer point på at påpege fejl på "lærerens tavle"... ;) og joh, det var et hyggeligt arrangement!
Af Thor-thor
KuntaKinte skrev:
Thor-thor skrev:
KuntaKinte skrev:

Jeg ringede til NB Radio. De havde en internetpris og en butikspris, hvor der var 600 kr i forskel. Den udvidede garanti galdt IKKE ved internetprisen.
Det er muligt der er forskel fra forhandler til forhandler. Men mon ikke de kun giver garantien, hvis de ikke har forskellige priser i butikken ift. internettet?
Det pana center jeg handlede hos, skrev i en mail at den udvidede garanti var gældende under alle omstændigheder. Men hvem ved, måske lyver de??
Heldigvis har jeg ikke haft brug for at teste garantien...
Af jebaje
Jeg stødte også på dette, og det var en ubehagelig overraskelse. Ved køb til Internetpris gælder 0-pixelfejl garantien samt den udvidede garanti på 30 mdr. ikke. Det står tydeligt på panasonic-centers hjemmeside og er også nævnt på en del af de aut. pana forhandleres hjemmeside. Det er ret så vigtigt for mig. Uden denne garanti kan jeg da ikke se hvorfor jeg skulle betale ekstra for noget som jeg kan få andre steder på samme vilkår. Aut. panasonic forhandleres internetpris er jo stadig en hel del højere end andre steder. Jeg synes det er skidt.