Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Først en tak for en super side og et godt forum, som jeg har fulgt gennem længere tid.

Jeg har lige returneret et Samsung 40" B650 pga. clouding og input lag, men for Søren, hvor Samsungs "milliard dollar"-skaleringschip gjorde det godt på digital SD og DVD. Man kunne man virkelig se alle rynkerne i ansigterne på gæsterne i Deadline :) - selv med al processering slået fra. DVD lignede Bluy Ray til forveksling.

Jeg overvejer nu Pana G10, men kommer nok til at se en del SD. Rasmus herfra syntes godt om TV'ets SD-performance, men jeg har også læst en del kritik af deinterlacing/opskalering på G10'eren (Se herunder). Vil jeg blive skuffet over kvaliteten af SD ift. B650? Er der nogen, der har erfaringer med SD på G10 ift. de nyeste Samsung med "vidunder-chippen"?

Her et par anmeldelser, der er kritiske ift. SD-performance på G10 (men glade for alt andet) :
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 415146.htm
http://www.avforums.com/reviews/Panason ... eview.html
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Både G10 og V10 har problemer med deinterlacing og det virker selvfølgelig degraderende for SD kvaliteten, men jeg synes heller ikke man skal gå i spåner over det. Det er tydeligt på de helt små detaljer - detaljer som man ofte ikke ser fra normal siddeafstand og det er også derfor jeg ikke omtaler det nærmere i mine test.

Elementer som f.eks. farvegengivelse, sortgengivelse, shadow detail er jo rene billedparametre, som i min mening er vigtigere at få på plads - også for en god SD kvalitet.

Det er fint, at hdtvtest.co.uk kan fremvise disse ting med teoretiske testbilleder. Det siger bare ikke så meget for den typiske bruger. Jeg fandt de samme ting, men vælger typisk ikke at inkludere dem i mine tests, fordi de praktiske tests er det jeg lægger vægt på.

Dermed ikke sagt, at du vil opleve SD delen i forhold til skaleringen og deinterlacing lige så godt som på dit Samsung, men Panasonic vil som udgangspunkt have bedre shadow detail, sort (blandt andet pga. clouding) og farvepræcision end Samsung - hvert fald før en kalibrering.
Af tarok
Det er det svar jeg har efterlyst i mit spørgsmål til anmeldelsen af X10.
Alle Panasonic plasma lider desværre af denne svaghed og nogle af de helt fine detaljer forsvinder.
Hvis du læser V10´s anmeldelse på HDTesttv.org, hvor der sammenlignes et studiebillede af en person i jakkesæt mellem et Samsung LCD LED og V10, da kan man på V10 ikke se stafferingerne, hvilket man dermimod kan på Samsung LED LCD' en.

Det synes jeg er meget skuffende. Detaljer er utroligt vigtige for optimal billedoplevelse.
Noget som jeg synes har været fortiet eller bagataliseret her på flatpanels.dk
Jeg har også på engelske fora læst om folk der er irriteret over, at netop jakkesæt på Panasonics plasma ligner store sorte, ensartede "klude", uden detaljer eller mønstre. Normal siddeafstand eller ej - en sådan billedoplevelse kan ikke være optimal, og er derfor IKKE uden betydning for korrekt og god billedgengivelse.
Jeg ved godt folk er forskellige - men at kunne se de fine detaljer er dog også vigtigt for mig.
Af McFly
Tak for svarene.

Rasmus, jeg er enig I at den subjektive oplevelser bør veje højere end teoretiske testbilleder. På Samsung oplevede jeg desværre også at billedet blev en lille smule sløret ved bevægelse, så fx nettet i et fodboldmål først stod helt skarpt, når det stod helt stille i billedet - og så ryger den fine skalering jo alligevel.

Tarok, interessant med de mønstrede jakkesæt. Jeg må overveje, om det er vigtige at få de detaljer med end god "motion resolution".

Er der andre, der har haft mulighed for at sammenligne G10 med de nyeste Samsung (eller måske Sony W5500) ved SD?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
McFly skrev:Tak for svarene.

Rasmus, jeg er enig I at den subjektive oplevelser bør veje højere end teoretiske testbilleder. På Samsung oplevede jeg desværre også at billedet blev en lille smule sløret ved bevægelse, så fx nettet i et fodboldmål først stod helt skarpt, når det stod helt stille i billedet - og så ryger den fine skalering jo alligevel.
Præcis, det er sådan nogle fejl, der i min mening gør, at Panasonic stadig er et godt stykke foran Samsungs LCD-TV. Jeg kan personligt ikke selv abstrahere fra sløret på Samsungs LCD-TV serier, men jeg kan nemmere abstrahere fra, at jeg ikke kan se de helt fine linjer på et jakkesæt.

I min mening er de ting som jeg nævner i mit første indlæg mere relevante for billedkvaliteten, og jeg har derfor også lagt mest vægt på netop disse.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
tarok skrev:Det er det svar jeg har efterlyst i mit spørgsmål til anmeldelsen af X10.
Alle Panasonic plasma lider desværre af denne svaghed og nogle af de helt fine detaljer forsvinder.
Hvis du læser V10´s anmeldelse på HDTesttv.org, hvor der sammenlignes et studiebillede af en person i jakkesæt mellem et Samsung LCD LED og V10, da kan man på V10 ikke se stafferingerne, hvilket man dermimod kan på Samsung LED LCD' en.

Det synes jeg er meget skuffende. Detaljer er utroligt vigtige for optimal billedoplevelse.
Jeg har også på engelske fora læst om folk der er irriteret over, at netop jakkesæt på Panasonics plasma ligner store sorte, ensartede "klude", uden detaljer eller mønstre. Normal siddeafstand eller ej - en sådan billedoplevelse kan ikke være optimal, og er derfor IKKE uden betydning for korrekt og god billedgengivelse.
Jeg ved godt folk er forskellige - men at kunne se de fine detaljer er dog også vigtigt for mig.
Detaljer er vigtige, men man kan ikke begynde at fokusere på detaljer før man har fokuseret på det grundlæggende. Det svarer lidt til at begynde at fokusere på, at angriberne på det norske fodboldhold med defensivfantasten Drillo bag roret, skal være mere træfsikre, før man begynder at fokusere på, at de rent faktisk skal have nogle skud på mål.

Jeg ved der er mange brugere på de engelske fora der snakker om dette - jeg følger skam også med her. Jeg synes bare der fokuseres på nogle forkerte ting indimellem.

Som nævnt, så synes jeg ting som f.eks. sortniveau (og kontrast), farvegengivelse, motion mm. er vigtigere at få på plads for at opnå god billedkvalitet. Samsung har også flere af tingene på plads, men når de ikke kan behandle motion ordentligt, så synes jeg ikke det er aktuelt at begynde at rette al min fokus mod de-interlacing.
Af Kief
Omvendt er billede jo subjektivt og hvis brugeren ikke generes (eller bemærker) evt. slør, så er det bedste tv vel det som giver den bedste shadow-detail.. Jeg synes det er fint at generalisere, hvilket også er dit (Rasmus) "job" herinde - men omvendt må man også vurdere "fejlene" efter hvem der skal se på det.

Jeg er enig i at det er trist at sådanne "simple" fejl kan være på tv i 2009 men omvendt kan det være det ikke er noget der generer 95% af dem som køber tv'et.
Af tarok
Rasmus Larsen skrev:
tarok skrev:Det er det svar jeg har efterlyst i mit spørgsmål til anmeldelsen af X10.

Detaljer er vigtige, men man kan ikke begynde at fokusere på detaljer før man har fokuseret på det grundlæggende. Det svarer lidt til at begynde at fokusere på, at angriberne på det norske fodboldhold med defensivfantasten Drillo bag roret, skal være mere træfsikre, før man begynder at fokusere på, at de rent faktisk skal have nogle skud på mål.

Jeg ved der er mange brugere på de engelske fora der snakker om dette - jeg følger skam også med her. Jeg synes bare der fokuseres på nogle forkerte ting indimellem.

Som nævnt, så synes jeg ting som f.eks. sortniveau (og kontrast), farvegengivelse, motion mm. er vigtigere at få på plads for at opnå god billedkvalitet. Samsung har også flere af tingene på plads, men når de ikke kan behandle motion ordentligt, så synes jeg ikke det er aktuelt at begynde at rette al min fokus mod de-interlacing.
Jeg synes din anmeldelse er ganske udmærket! Misforstå mig ikke - men bare denne debat, der også medvirker til, at problematikken er oppe at vende, er noget positivt, således at alle aspekter indgår i brugernes bedømmelse. At du har vurderet og forsvaret din prioriteringsliste respekterer jeg fuldt ud.
Grundlæggende er jeg enig.
Men stadigvæk er jeg dog lidt skuffet over, at Panasonic ikke har forbedret sig på dette punkt gennem generationerne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
tarok skrev:Jeg synes din anmeldelse er ganske udmærket! Misforstå mig ikke - men bare denne debat, der også medvirker til, at problematikken er oppe at vende, er noget positivt, således at alle aspekter indgår i brugernes bedømmelse. At du har vurderet og forsvaret din prioriteringsliste respekterer jeg fuldt ud.
Grundlæggende er jeg enig.
Men stadigvæk er jeg dog lidt skuffet over, at Panasonic ikke har forbedret sig på dette punkt gennem generationerne.
Jeg er enig. Det burde være på plads når vi rent faktisk sidder i året 2009, hvor fladskærmen efterhånden har været på markedet i mange generationer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Kief skrev:Omvendt er billede jo subjektivt og hvis brugeren ikke generes (eller bemærker) evt. slør, så er det bedste tv vel det som giver den bedste shadow-detail.. Jeg synes det er fint at generalisere, hvilket også er dit (Rasmus) "job" herinde - men omvendt må man også vurdere "fejlene" efter hvem der skal se på det.

Jeg er enig i at det er trist at sådanne "simple" fejl kan være på tv i 2009 men omvendt kan det være det ikke er noget der generer 95% af dem som køber tv'et.
Det er en god pointe. Nogen gange skriver jeg også ud fra hvad jeg mener folket tror og ser. Den røde tråd gennem anmeldelsen er derfor også primært det som jeg fremhæver i konklusionen, og derfor fokuserer jeg også på f.eks. sløret på Samsungs nye LED-TV. Jeg ved at der er mange der ikke har bemærket det - hvert fald ikke fra start af. Det lader dog til at flere og flere så småt begynder at se det på deres Tv efter de har haft det lidt tid nu. Netop derfor fokuserer jeg også på ting som slør frem for deinterlacing, da jeg mener den er langt mere essentiel og grundlæggende.

Men din pointe samler også meget godt op på det de andre nævner. Jeg skal forsøge at inkludere dette punkt i fremtidige anmeldelser.

Til alle: Tak for jeres feedback. Selv om jeg forsvarer mine pointer og redegør for min overbevisning, så lytter jeg naturligvis til jeres forslag og meldinger.
Af Kief
Rasmus Larsen skrev:
Kief skrev:Omvendt er billede jo subjektivt og hvis brugeren ikke generes (eller bemærker) evt. slør, så er det bedste tv vel det som giver den bedste shadow-detail.. Jeg synes det er fint at generalisere, hvilket også er dit (Rasmus) "job" herinde - men omvendt må man også vurdere "fejlene" efter hvem der skal se på det.

Det er en god pointe. Nogen gange skriver jeg også ud fra hvad jeg mener folket tror og ser. Den røde tråd gennem anmeldelsen er derfor også primært det som jeg fremhæver i konklusionen, og derfor fokuserer jeg også på f.eks. sløret på Samsungs nye LED-TV. Jeg ved at der er mange der ikke har bemærket det - hvert fald ikke fra start af. Det lader dog til at flere og flere så småt begynder at se det på deres Tv efter de har haft det lidt tid nu. Netop derfor fokuserer jeg også på ting som slør frem for deinterlacing, da jeg mener den er langt mere essentiel og grundlæggende.

Men din pointe samler også meget godt op på det de andre nævner. Jeg skal forsøge at inkludere dette punkt i fremtidige anmeldelser.

Til alle: Tak for jeres feedback. Selv om jeg forsvarer mine pointer og redegør for min overbevisning, så lytter jeg naturligvis til jeres forslag og meldinger.
Enig- og til det kan jeg så sige at det ikke er nogen skam at anbefale et tv med slør hvis det ellers performer bedre på andre punkter. Heldigvis tilbyder de fleste forhandlere 14 dages returret, og derfor kan man næsten omkostningsfrit prøve tv'et inden man bestemmer sig.

Mere at fordi de kritiske øjne ser slør, kan man godt anbefale det til en bredere masse :) (forudsat man har oplyst om det eventuelle problem)
Af xcardman
Et sted skal de spare på omkostningerne hos panasonic.
Jeg har en oppo 983 og problemet er løst. Den blev netop købt mens jeg havde en panasonic
en Pioneer er god til scalere, men mange køber jo alligevel bedre udstyr til det. Jeg bruger stadig min oppo frem for at sende 576I direkte til min pio
ved blu-ray og HD TV har det ingen betydning. Ret mig hvis jeg er forkert på den.

heller leve med det frem for slør og andre ting. Det er jo så min mening
Senest rettet af xcardman 11 jun 2009, 16:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Kief skrev: Mere at fordi de kritiske øjne ser slør, kan man godt anbefale det til en bredere masse :) (forudsat man har oplyst om det eventuelle problem)
Ja, men jeg synes stadig det er problematisk. Jeg lavede faktisk et par blind-test med tilfældige venner under min test af B7000. Når vi satte en film på, undlod jeg at nævne sløret for at registrere deres reaktion. Ganske få bemærkede det lige umiddelbart - selv ikke en halv time inde i filmen. Men så snart jeg pointerede det, begyndte de så småt at bemærke det og efterfølgende voksede problemet på dem. Til sidst kunne de heller ikke holde det ud.

Det illustrerer meget godt min pointe, og det er derfor jeg stadig holder fast i, at det er et problem - og altså ikke kun noget jeg selv bemærker.

Men ja, det var et sidespring i forhold til pointen.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det hedder altså "efter min mening", ikke "i min mening" :D