Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg har købt en YouSee-boks til mit nye fladskærms-TV (TH42PX80) og har været meget spændt på den digitale billedkvalitet.

På forhånd var jeg bekymret for de 10-15 m billigt antennekabel jeg har fra mit kabelstik og til mit hardware. Mit analoge signal har aldrig været prangende, og jeg var usikker på hvor meget af det der skyldtes antennekablet.

Derfor prøvede jeg - inden investeringen i TV og boks - at flytte mit gamle CRT over til stikket og sætte et kort kabel af god kvalitet imellem. Forbedringen var ikke synlig, og jeg regnede derfor med at det lange kabel ikke ville være et problem.

Men ak! Efter installation kommer det digitale billedsignal ikke frem. Af og til dukker TV2, TV3 og 3+ op, men ellers må jeg fortsat nøjes med hele fuldpakken i analog ”kvalitet” :(

Og ganske rigtigt: Når jeg flytter tv’et over til stikket og sætter et kort dyrt kabel i dukker alle digitale kanaler op i fin kvalitet.

Så:

Er der nogen der tør gætte på om et langt (10-15 m) kabel af god kvalitet vil give mig det resultat jeg håber på (fuld digital transmission)?
YouSee anbefaler at man ikke kommer over 10 m, men jeg ved jo stadig ikke om det er længden eller kvaliteten af kablet der er vigtigst?

Nogen der har erfaringer med ”smertegrænse” for kabellængde?
Kan I anbefale bestemte kabler?

Og endelig: Har I helt andre forslag til hvordan jeg løser problemet? Ud over at ommøblere stuen ...

Jeg har bl.a. set de supergode indlæg i denne tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5372 samt her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9755 ... men er der nogen der har noget at tilføje?

Kan man gøre noget ved dét at mit kabel-signal i det hele taget ikke er særlig godt (via YouSee?)?

Jeg bor på Indre Vesterbro hvis det har nogen betydning for jeres svar.
På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil tro der er en del at hente ved at benytte noget ordenligt kabel og ikke mindst nogle ordenlige terminaler i enderne. Du kan få nogle F-stik, som er i metalhus. Disse vil give dig en god skærmning. Jeg kan TYDELIGT se forskel på mit billige antennekabel og mit dyre kabel med metalhuse bare på mit analoge CRT TV.
Af bla blasen
Vi har fællesantennte og har vel 10-12m. kabel fra antennestikket til TV'et

På vort gamle 32" CRT TV var signalet nogenlunde - men ikke så dårligt at jeg gad arbejde i det.

Da vi i sommers købte et Panasonic TH46 PZ85 blev det alligevel for meget da flere af kanalerne var decideret dårlige med sne osv.
DVB-T kanalerne faldt konstant ud O-O

Kom så i tanke om at min svigerfar, som er eletronikmekaniker, fortalte at jeg skulle passe på med afskærmningen ved stikkene.

Mit std. kabel består af en hård kerne, hvidt plast, tynd folie, kobbertråde og til sidst den ydre plast skal.

Den yderste skal, skulle selvfølgelig fjernes på det stykke der svare til længden på stikket.

Hidtil har jeg så snoet kobbertråde/folie rundt om det hvide plast - deromring hvor stikket bliver spændt sammen om kablet, så 1-1½cm stykke hvid plastik og ca. ½-1cm af kerne til at spænde i den inderste del af stikket.

MEN folie og kobbertråde skulle IKKE snoes omkring det hvide plastic, men derimod forsætte som afskærmning helt ud til enden af plasticet.

Efter at have klippet kablet rent i begge ender og samlet det efter hans beskrivelse har jeg et perfekt signal.
DVB-T falder aldrig ud, og selv det analoge står knivskarpt :)

Jeg er ikke teknikker, har derfor forsøgt at beskrive det på mit alm. danske - håber det er til at forstå O_O
Af xmkv
Tak for svarene begge to! Og "bla blasen", en lægmands-forklaring passer mig aldeles glimrende! :)

Det lyder helt klart som om jeg skal starte med at forbedre mine stik/skærmningen, og se hvor langt jeg kommer. Ikke mindst fordi en komplet kabeludskiftning vil betyde en masse bøvl med malede og fastskruede kabelbakker ...

Ved du hvor man kan købe de F-stik du taler om, Yakken?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville nok forsøge mig med noget ala dette:
http://avconnection.dk/?PGr=1841&ML=449

Eller måske dette:
http://avconnection.dk/?PGr=2158&PNo=01 ... 325&ML=449

Ellers er der en del forskellige her:
http://www.avxperten.dk/antennemateriel ... nestik.asp

Lige en indskydelse: F-stikket skal skrues på. Det er ikke sikkert at det vil virke på dit TV - det afhænger af stikket bagpå. De to første stik jeg linker til er alm. antennestik.
Af SenZer
Bruger lige tråden. Jeg har lige fået sådan en yousee box sat til. Pga jeg ikke kunne få det til at virke. kom der en tekniker og kikket på det. Han sagde hurtig at jeg skulle ha et andet kable. (har det normale) får at vide at jeg skal købe det ved tdc. Da de er de eneste der har kabler der er godkendt osv.. Kan det virkelig passe..? jeg ved at tdc er pisse dyre. og da jeg skal ha 10m vil jeg gerne spare lidt.
Af oz1lly
Køb altid det bedste kabel, samt hf-tætte antennestik i metalhus.
Og har man flere tv kan en ordenlig antenneforstærker monteret ved det første stik i boligen være nødvendig.
Skift gamle/nye plastik antennestik ud.
Du vil fryde dig hver dag over det er kvalitet du bruger.

Det med de godkendte kabler, var fra dengang antenneforeningerne skulle bruge godkendt udstyr som var godkendt af telestyrelsen, nu IT og Telestyrelsen.

Mvh.
Gert
Formand
Hjallerup Antenneforening
Af oz1lly
Køb altid det bedste kabel, samt hf-tætte antennestik i metalhus.
Og har man flere tv kan en ordenlig antenneforstærker monteret ved det første stik i boligen være nødvendig.
Skift gamle/nye plastik antennestik ud.
Du vil fryde dig hver dag over det er kvalitet du bruger.

Det med de godkendte kabler, var fra dengang antenneforeningerne skulle bruge godkendt udstyr som var godkendt af telestyrelsen, nu IT og Telestyrelsen.

Mvh.
Gert
Formand
Hjallerup Antenneforening
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den skulle være godt nok. Lodning er der ikke brug for.