Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mantrain
Hejsa.. Jeg står og savner lidt råd, og håber jeg kan finde det her.

Jeg arbejder på et museum, og vi står for at skulle lave en større udstilling, der skal være her "permanent".. Det vil sige at den skal være aktiv i en ukendt årrække, og køre ca. 2300 timer om året.

I denne udstilling skal der være en del videofremvisning. Vi plejer at bruge projektorer, men jeg overvejer om det måske ville være fordelagtigt at overveje store plasma el. LCD TV i stedet. Her tænker jeg primært på at spare udgiften til udskiftningen af lamper. Så vidt jeg kan læse mig til har nutidens skærme en halveringstid i lysstyrken på 50k timer, og derfor burde kunne være i udstillingen en del år inden de skal skiftes.

Udover den indlysende ulempe, størrelsen, ved skærme, er der andre ting jeg skal passe på? Skærmene vil jo køre væsentlig mere end det gennemsnitlige TV vil jeg tro, ca. 7 timer om dagen - Findes der specielle typer der er beregnet til dette?

Billedkvalitet, opløsning og features kommer i anden række, det primære fokus her er levetid/driftomkostninger.

Jeg vil anslå at der skal køre omkring 6-8 videofremvisninger i udstillingen.
Af Mantrain
Er der slet ikke nogen der har noget erfaring på det her punkt?
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Gå du bare efter Panasonic X10 i 42" eller 50" størrelse. Det vil være meget fint til det du skriver om.
Af Otto J
Mantrain skrev:
Udover den indlysende ulempe, størrelsen, ved skærme, er der andre ting jeg skal passe på? Skærmene vil jo køre væsentlig mere end det gennemsnitlige TV vil jeg tro, ca. 7 timer om dagen - Findes der specielle typer der er beregnet til dette?

Billedkvalitet, opløsning og features kommer i anden række, det primære fokus her er levetid/driftomkostninger.
Alt efter billedstørrelsen, kan fladskærme hurtigt blive dyre. Men 50" tv er efterhånden til at få for rimelige penge. Der er flere ting at være opmærksom på her: Mange bruger LCD-skærme som info-skærme, for at undgå burn-in. Som jeg forstår det, så er det levende billeder du skal vise. Men problemet er at LCD-skærme på ingen måde er immune overfor slitage, selv om de ikke normalt får decideret burn-in. Rigtigt mange LCD-tv leveres med indstillinger som skærmen slet ikke kan tåle at bruge i praksis, slet ikke 24/7.

Og ja, det gør en del forskel på driftssikkerheden om skærmen skal køre 24/7 eller ej. Panasonic, som foreslås, har pro-skærme designet specifikt til formålet, som så til gengæld koster en del mere i indkøb. Eksempelvis Bilka har nogle Samsung LCD-skærme hængende, som efter et år eller halvandet er fuldstændigt ristede, fordi de kører med alt for høj lysstyrke, selv om det er pro-modeller der skulle være designet til 24/7 drift.

Af hensyn til strømforbrug, så bør du nok vælge 768P skærme frem for 1080P skærme, hvis det er godt nok til brugen, især hvis det er plasma-tv du ender på. Med f.eks. 50" plasma'er vil strømforbruget i praksis, med en ordentlig indstilling, ikke være væsentligt anderledes end for mange LCD-skærme. Og projektorer bruger også en del strøm, så det er ikke sikkert du bliver ringere stillet på dét punkt. Under alle omstændigheder, så er strømforbruget noget der skal regnes med.

Jeg formoder at indkøbsprisen tæller med i driftsomkostningerne?
Af TYBO
LG PQ6000 i 50" i eco mode er under 200watt i brug.

Og så er skærmen pisse køn.

Ca. 8000kr.