Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Snart er jeg forhåbentlig ejer af en ny fladskærm.
Og mit valg betyder ikke, at jeg har mindre fjernbetjeninger.
Én til tv'et, én til Blu-ray afspilleren, én til Samsung HDD-boksen fra YouSee og én til surround receiveren.

Det er jo en oplagt grund til at investere i en fjernbetjening der kan det hele.

Philips har lavet en ganske fiks en. SRT9320
http://www.p4c.philips.com/files/s/srt9 ... ss_dan.pdf
Nogle der har erfaringer med denne eller kender noget til den?

Logitech har oderes Harmony. Jeg må indrømme jeg ikke synes den er særlig køn, men er faldet over deres RF Wireless Extender:
http://www.logitech.com/index.cfm/remot ... 8&cl=dk,da

Jeg har det meste af mit udstyr gemt væk i et skab under tv'et. Det betyder det er skjult for øjet. Både mit eget og det der sidder på fjernbetjeningen. Så skabet skal være åbent for at jeg kan styre andet end tv'et. Vil den kunne sikre jeg ikke behøver åbne lågen?

Er der andre løsninger til en IR extender, så jeg ikke behøver at åbne lågen for at kunne styre mit udstyr? (Har set Lintronics løsning, men søger en billigere løsning)
Af hest
Jeg vil ikke anbefale en fjernbetjening, hvor fx alle tallene står på touchscreenen. Min erfaring siger mig at det giver dårlig betjening og man SKAL sidde og kigge på skærmen når man trykker.

Ville hellere gå efter http://www.hifi4all.dk/content/template ... 5&zoneid=1 i stedet for den Philips du nævner
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke om du er klar over det, men RF-extenderen fra Logitech skal jo bruges sammen med deres egne Harmony-betjeninger. Det fremgår ikke helt af dit indlæg om du havde tænkt dig kun at købe extenderen.
Af KuntaKinte
joooo. Jeg havde fanget jeg skulle have deres (grimme) fjernbetjening. Kompromiset var, at den kunne det jeg søgte.
Som jeg forstår, så er det ikke nødvendigt at have noget fremme for den kan styre det andet udstyr?
De andre extender løsninger jeg er faldet over, forudsætter man monterer et IR øje der er synligt for fjernbetjeningen.

(Hvornår dælen er der nogen der finder på at sætte Bluetooth i stedet for IR i deres produkter?)
Af Kief
KuntaKinte skrev:joooo. Jeg havde fanget jeg skulle have deres (grimme) fjernbetjening. Kompromiset var, at den kunne det jeg søgte.
Som jeg forstår, så er det ikke nødvendigt at have noget fremme for den kan styre det andet udstyr?
De andre extender løsninger jeg er faldet over, forudsætter man monterer et IR øje der er synligt for fjernbetjeningen.

(Hvornår dælen er der nogen der finder på at sætte Bluetooth i stedet for IR i deres produkter?)
Hvis du køber en Logitech 895 så følger der 4 "øjer" med som du kan placere inde i skabet. På den måde kan du styre alle dine enheder uden at skulle købe andet end fjernbetjeningen.

Hvis du kun leder efter en universal fjernbetjening og den skal være pæn (og du så add'er en sender i skabet til den) så har jeg en NAD DV1 som jeg ikke bruger. Den er nok noget af det pæneste og simpleste du kan komme en universiel remote, se billede:

[img]http://www.recordere.dk/forum/uploads/D ... SI_1_m.jpg[/img]
Af KuntaKinte
Blev anbefalet denne af en sælger i TC. Den er dælme smart, hvis den virker ordenligt
http://www.oneforall.dk/?pag=39&prodnr=101

Normalt skal en IR extender have et øje i begge ender. Den her fætter, skal kun have en stående ved sit udstyr. Den del man normalt skal pege på med fjernbetjeningen er erstattet af en transmitter man indsætter ved batteriet.

Nogen der har erfaring med denne?
Af Illgor
Har lidt erfaringer med sådan en og er ikke helt overbevist... :( Men der findes jo sikkert os forskellige.
Af KuntaKinte
Kan du ikke beskrive hvorfor den ikke virker for dig.
Jeg er ikke så intereseret i at høre om folk kan li' den eller ej. Mere HVORFOR
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har også prøvet den - mine forældre har en i deres stue. Jeg ved ikke om det er IR-strålingen fra deres plasma-TV, der giver problemer, eller om der bare ikke altid er så god forbindelse, men jeg har tit oplevet problemer med responsen fra modtagerenheden. Det kommer til udtryk ved, at man skal holde en knap inde lige lidt længere end man normalt ville gøre. Mine forældre har deværre ikke mulighed for at gemme det hele væk, så deres Yousee-boks og IR-modtageren hænger bagpå deres TV, hvilket gør at IR-støjen fra plasma TV'et kan bounce rundt og alligevel forstyrre de signaler, som den lille boks skal smide videre til Yousee-boksen.

Vær også OBS på, at du jo kun får denne funktionalitet for én fjernbetjening. Dvs. der er intet multi-remote i den. Du sætter RF-batterienheden i én fjernbetjening og så kan du gemme den ene enhed, som fjernbetjeningen styrer, væk i et skab.
Af KuntaKinte
Hmmmmm......
Det lyder ikke så tillokkende at den reagerer så sent. Men vi er enige om, at hvis jeg bruger den sammen med en uni. fjbt.,) og placerer senderen foran mit udstyr, så kan den sende til dem alle?

Den kommunikerer da ikke direkte med udstyret. Det infarøde signal bliver vel sendt fra transmitteren og ikke "batteriet"?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Enheden fungerer således:

Du sætter den lille sko-adapter på et genopladeligt batteri, der effektivt får samme dimensioner som enten et AAA eller et AA batteri. Du sætter herefter det hele ind i en eksisterende remote (såsom en universalfjernbetjening).

Den lille sko-adapter indeholder en RF-sender og et kredsløb, som måler strømpulserne, som fjernbetjeningen trækker fra batteriet når den udsender signaler (din remote vil jo stadig sende IR-signaler ud af fronten). De pulser, som kredsløbet opfanger, sendes videre vha. RF til modtagerenheden, som så kan gøre 2 ting: sende det hele ud af den IR-diode der sidder på selve modtageren, eller sende det ud af IR-output porten, som du så kan have 3 dioder siddende på. Der vil da blive sendt samme signal ud i alle 3 ekstra dioder. Herved kan du styre 3 skjulte enheder.

Som sagt, så kan jeg ikke udelukke at det er plasma-strålingen der påvirker IR-modtageren i mine forældres Yousee-boks, hvilket naturligvis vil blive afhjulpet ved at gemme det hele væk i et skab.
Af KuntaKinte
Tak for svar.
Har du prøvet at betjene en YouSee boks ellers? Den er ret langsom til at reagere. Kan det være det eller er den endnu langsommere til at reagere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg roder lidt med boksen, når jeg besøger mine forældre. Jeg har dog ikke prøvet den efter den sidste opdatering.

Den er egentlig ikke specielt langsom, men det føles blot som om man skal trykke lige lidt ekstra på knapperne med RF-enheden. Det er dog langt bedre end med IR-delen af den originale betjening, da den er utrolig retningsfølsom.

Jeg vil dog anbefale dig blot at prøve at købe enheden, og evt. returnere den på returretten hvis det ikke falder i din smag.