Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Dette emne er en afløber af tråden om fælleskøb af Dell monitors
Enmet er delt af Yakken

tror sku jeg bider på.

lige en sidste ting.

angående 30' så står der at der er nogle krav til at bruge den. Gælder der også krav til 24' eller kan et normalt GF4 godt bruges uden problemer?
Af CFE
colding skrev:tror sku jeg bider på.

lige en sidste ting.

angående 30' så står der at der er nogle krav til at bruge den. Gælder der også krav til 24' eller kan et normalt GF4 godt bruges uden problemer?
ja et Geforce4 kan godt bruges til kontorarbejde internet and such, men du kan ikke spille de nyeste spil på skærmen med et Geforce4, ville du dog heller ikke kunne selvom det kun var en 17", men det ved du vel godt..
Af colding
bruger den primært til photoshop og film. spiller dog os WoW som kører fint på min amd 3500 med et gf4 men ja jeg burde nok købe noget nyt snart :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det burde ikke være et problem, men 1920x1200 kræver at kortet performer godt med reduced blanking over DVI porten. Der er pr. default ikke båndbredde nok i DVI til at trække 1920x1200 så dit grafikkort må benytte noget af den båndbredde der normalt går til at stoppe elektronstrålen i en CRT skærm til at skabe de sidste punkter med.

Jeg vil ikke stille nogen garanti for at det kører perfekt, men som sagt så burde det virke.
Af Mech0z
Øhh nu snakker du meget mekanik! Jeg køre lige pt med min bærbare (som kun har dvi udgang) hvor min 19" crt skærm er koblet til med et stik der ændre kablet fra vga til dvi.

Jeg køre pt. bare 1280x1024 men du tror det bliver et problem at trækker den store opløsning?

har et x700 grafikkort i den...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I kan læse mere om dette emne her:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... tart_from=&

Som sagt så burde det ikke være et problem - jo nyere kortet er des mindre bør du bekymre dig. X700 burde være ganske udmærket.

I kan se en mere dybdegående analyse af DVI forbindelsen i høje opløsninger her: www.tomshardware.com/2004/11/29/the_tft_connection/
På side 14 er der et billede af resultatet hvis grafikkortet ikke kan levere varen.
Af colding
nu hvor jeg alligevel køber en skærm tager jeg lige et grafikkort med. Nogen gode ideer til et godt kort til en ok pris?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så bør du vælge et kort med duallink (dvs. dobbelt DVI båndbredde) hvilket du får i Nvidias 7-serie og ATI's X1x00 serie.

Jeg har delt emnet så vi ikke har tråde, der egentlig er uvedkommende for fælleskøbet.
Af colding
kan du anbefale en konkret model?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der skal spilles på 24" modellen så skal der en del GPU kraft til og du skal som minimum op i et Nvidia GF 7900GT eller et ATI X1800XT. Hvis du vil have flydende grafik i 1920x1200 så må du nok kigge efter 7900GTX eller G2 modellen. Priserne er da ikke specielt venlige længere.

Hvis du bare skal have et kort med duallink, så er Nvidia GF 7600GT eller endda 7300 modellen rigeligt. Disse kort vil dog ikke kunne trække nogen spil i 1920x1200.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fabrikant er underordnet - det er samme grafikchip der sidder på kortene, så vælg blot den billigste.

Som jeg skrev så vil et GF7600GT ikke kunne trække nogen spil i 1920x1200 opløsningen, så dette bør du være opmærksom på før du køber det.
Af Wired
Der er vel ikke noget i vejen for at spille i en opløsning på 1680x1050 på en 24" skærm? :) Kan man ikke sagtens det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, men afhængigt af hvor godt skærmen skalerer vil dette blive mere eller mindre succesfuldt. Der er dog intet til hindring for at benytte andre opløsninger.