Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hest
Så er det bare det, at der med interpolering er en masse falske billeder i filmen, så det er vel heller ikke bare løsningen på alle problemer.
Af hautho
Som jeg læser dette her er det KUN ved BlueRay at der er et problem med hakkende billeder?

Jeg vil nemlig heller ikke købe et nyt tv for at se perfekte fodboldkampe og så få hakken i billedet.....
Af JENC
Filip_kbh skrev: Så det vil sige at du kan bare indstille din Blu Ray-afspiller til at outputte det normale 50 Hz-signal som så ikke giver nogen form for hakken. 3:2-judder hørere altså kun hjemme i NTSC-systemet.
Hej Filip

Det er helt korrekt at man kan sætte sin Blueray op til at outputte 24 billeder i sekundet, som du er inde på i din besked.

Men problemet vi diskuterer i denne tråd er om fjernsynet så også viser det rigtigt, når det kommer rigtigt ud af Blueray-afspilleren.
Og her tyder det på, tildels at mange oplever hakkeri ved G10 og den ikke er særlig god til at vise 24p billeder. Og dels også at andre ikke oplever det, så problemet kan være forskelligt fra fjernsyn til fjernsyn eller hvordan det opleves.

Her, og i den tilsvarende tråd i recordere, efterspørger folk hinanden for at finde 2 indenfor nogenlunde afstand hvor den ene ikke har problemet og den anden har problemet, for at efterprøve om der er forskel i fjernsynene. Med samme Blueray-afspiller og samme film. Det bliver interessant hvis det lykkedes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I det du citerer er det ikke 24 Hz output der nævnes, men at man blot kunne vælge 50 Hz. Dvs. samme frekvens som PAL.
Af hest
Dem der nu har tv'et og har testet bluray, kunne i ikke skrive nogle flere info, så man kunne sammenligne indbyrdes og måske finde en ting der går igen. Både jer der har problemer og jer uden.

- Hele modelnummer inkl. endebogstav (E,B,Y og hvad de ellers kan være)

- Afspiller der er tilsluttet

- Hvilken HDMI port (1,2,3)

- Evt. hvilke indstillinger der er aktiveret og hvilke er slukket, hvis der er nogle specifikke for HD afspilning.

- Film og scene (tid) der er testet med.

- Evt hvor i bor, hvis nogen vil mødes og sammenligne.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Tilsyneladende vises 24p med 60 Hz (måske kun på nogle G10-modeller) hvilket vil sige at tv'et selv foretager en 3:2-pull down (hvilket det ikke bør gøre), og det giver rigtigt nok de uregelmæssige hak som vi kender fra NTSC-systemet.

Jeg har lige skrevet til Panasonic for at spørge om de kender til problemet, om det er en hardware- eller en softwarefejl, og hvornår der evt. kommer en programrettelse.
Af hest
Filip_kbh skrev:Tilsyneladende vises 24p med 60 Hz (måske kun på nogle G10-modeller) hvilket vil sige at tv'et selv foretager en 3:2-pull down (hvilket det ikke bør gøre), og det giver rigtigt nok de uregelmæssige hak som vi kender fra NTSC-systemet.

Jeg har lige skrevet til Panasonic for at spørge om de kender til problemet, om det er en hardware- eller en softwarefejl, og hvornår der evt. kommer en programrettelse.
Jeg har også netop gjort dem opmærksommme på problemet og spurgt om de anser det for en fejl eller som "working as intended". :)

Så har de det da fra et par forskellige nu.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Kan det tænkes at man kan indstille det til ikke at lave pull down i servicemenuen?
Af bantam
Filip_kbh skrev:Kan det tænkes at man kan indstille det til ikke at lave pull down i servicemenuen?
Det er meget muligt - men indstillingen kan med stor sandsynlighed gemme sig i en ikke- eller dårligt dokumenteret bit i et anonymt felt. Det er lige så sandsynligt, at der er tale om en konfigurationsfejl i forbindelse med bygning af softwaren.
Af Hanga
Da jeg snart vil ud og købe mig en pana plasmaskærm, følger jeg også med i denne debat med interesse... Jeg forstår dog ikke helt de mange tekniske udtryk.

Kort og godt - vil man opleve et hakkende billede ved blueray afspilning på et G10 ? Hvad med X10 ?
Af miksen
Så har jeg testet lidt med mit 42G10, Sony BDP-S350 BluRay, og Planet Earth.

Jeg har godt se at det hakker, fx ved de langsomme kameraføringer i starten af Mountains afsnittet på disk 1. Og den blå 24p indikator er tændt på BluRay afspilleren.

Men, så vidt jeg har forstået det så vil selv "rigtig" 24p afsplining aldrig være helt flydende pga. den lave frame rate, så hvordan kan jeg se forskel på "rigtig" 24p hakkeri og så det 3:2 pulldown hakkeri der snakkes om på denne tråd?

Vh, Michael
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det er ret nemt at se forskel:

Hvis hakkeriet er jævnt/ligeligt fordelt (altså ikke foregår i ujævne ryk), så er det ægte 24p. Jeg ville slet ikke kalde dette hakkeri.

Hvis hakkeriet er ujævnt/ikke ligeligt fordelt (det er jævnt, bliver ujævnt, er jævnt bliver ujævnt), så er der tale om 3:2 pull down.
Af miksen
Det er temmeligt ujævnt...

Nogen der har kontaktet og har fået svar fra Panasonic vedr. dette?
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Kontaktet, ja.
Fået svar, nej.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14