Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars K
Modtog for noget tid siden et X10E og lagde efter noget tid mærke til, at visse mørke nuancer har et grønt/let blåt skær over sig.

Hvis man f.eks har en lidt dunkel scene, så har de nuancer der skulle være mørkegrå denne grønne nuance.

Jeg kan til dels løse det ved at vælge temperaturen "kølig", men så får hvidt en let blålig nuance.

Om jeg vælger Normal eller Biograf giver ingen forandring. Alt har stadigvæk denne finurlige matrix grønne nuance.

Jeg spekulerer over om E og Y modellen kan have et anderledes farve "Push", da der i Y testen nævnes rød?

Mon en evt. kalibrering kan afhjælpe problemet?
Af Fredtoft
Som du beskriver problemet, er der næppe tale om hvad der traditionelt kunne kaldes "green push". Det ere mere sandsynligt at der er tale om at hvidbalancen trækker i retning af grøn, i hvert fald ved lavere intensiteter.

Jeg har ikke selv arbejdet på en X10 model endnu, men jeg kan ikke forestille mig andet end at en kalibrering burde kunne afhjælpe dette problem fuldstændig. Mon ikke Otto har erfaring med den specifikke model, og hvad der kan forventes af hvidbalancen på den?
Af Lars K
Jeg troede umiddelbart at det var det der kaldes "green push" efter lidt læsning på nettet.

Det er nærmest som en grøn film der sidder på skærmen. Men det kan vel ikke engang betegnes som værende en defekt?

En skam at man skal bruge 2700 kr. på en kalibrering på et TV til en 6000 :(

Jeg vil prøve om jeg kan tage et foto når det er værst.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør undlade at sætte prisen på en kalibrering i relation til TV'ets pris. At du har et godt TV, der rent faktisk er værd at kalibrere, bør da blot gøre dig glad, idet du således får meget ud af billedet, uden at have brugt oceaner af penge på det. Et kalibreret X10 er, som udgangspunkt, bedre end et ukalibreret G10 (med forbehold for eventuelle features man måske ville have brug for i G10).
Af Lars K
Det er selvfølgelig rigtig nok. Men igen jeg ville bare være tilfreds med et billede der bare var lidt mere "normalt"

Selv mit gamle PV70 havde ikke dette grønne skær.

Så det går lidt mere på om det egentlig kan være en defekt et eller andet sted, da jeg ikke har hørt om andre der har nævnt problemet.
Af bantam
For mig lyder det som om Fredtoft har ret: Det er sandsynligvis grøn bias, der er for høj i forhold til rød og blå bias. Man skal så vidt jeg kan se ind i service-menuen for at rette det på en X10'er.

Det er ikke en operation, man selv bør foretage, da man kan komme til at rette på forkerte parametre i servicemenuen ved et uheld og derved gøre mere skade en gavn - og i den situation kan man ikke gå tilbage til fabriksindstillingerne, da det er fabriksindstillinger, man arbejder med.

Det er også en mulighed, at afspilleren er skæv i hvidbalancen, men hvis det var den, der virkede med det gamle TV, er sandsynligheden for det er årsagen ret lille - med mindre en modsat fejl i TV'et eliminerede fejlen i afspilleren - men det er nok endnu mere usandsynligt.
Af Lars K
Farven findes både på Zaptor, DVD og PCH, så det må næsten være selve TV
Af bantam
Det lyder som om, at en kalibrering af hvidbalancen er vejen frem.
Af Lars K
Så fik jeg rettet problemet og øget billedkvaliteten betragteligt vha. service menuen og en god ven som jeg nu skylder en tjeneste.

Og så fik jeg også lige lært at cykle rundt i service menuen. I hvert fald i "Adjust" og "WB adjust" som egentlig også kun er relevant for billedkvaliteten. Det er godt nok begrænset hvor meget der er at pille ved derinde, når vi snakker farver. Havde regnet med at det var meget mere omfattende, men kan jo være at det bare er sådan på X10 ifht. andre i G12 serien.

Der findes bla også en interessant "ageing" funktion derinde :)
Af tjeck
Nexus skrev:Modtog for noget tid siden et X10E og lagde efter noget tid mærke til, at visse mørke nuancer har et grønt/let blåt skær over sig.
har googlet efter x10e , hvad hedder det mere end det ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den danske version hedder X10Y. Du finder en test af den oa forsiden. Deri er der også links til forhandlere.
Af tjeck
yakken skrev:Den danske version hedder X10Y. Du finder en test af den oa forsiden. Deri er der også links til forhandlere.
nåå okay .. det kender jeg godt. Har selv et 50x10y og det er altså bare super!.

Men kan bare ikke genkende de ting som der blir beskrevet af trådstarter.
Af Lars K
Mit er også super, men det er begrænset hvor meget andre har lagt mærke til det når de har set film her.

Den amerikanske version har dog også en del tendens til grøn, hvilket er bekræftet af ISF personel. Så om X10E ligger nærmere X1, skal jeg ikke kunne sige.

Mit TV fik i hvert fald et nøk nedad på green drive på hele -30 offset og det har hjulpet gevaldigt. Der er også blevet mere styr på rød, så folk ikke går og ser så sure ud hele tiden :p
Af tjeck
Nexus skrev:Mit er også super, men det er begrænset hvor meget andre har lagt mærke til det når de har set film her.

Den amerikanske version har dog også en del tendens til grøn, hvilket er bekræftet af ISF personel. Så om X10E ligger nærmere X1, skal jeg ikke kunne sige.
hvorfor har du købt et txp42x10e ?? eller er det et txp50x10r ell måske txp37x10e Du skriver jo ikke det hele.

Hvad er x1 nu ? (kan du ikke skrive hele navnet på det hele i stedet for de forkortelser! x10 ..... og så nu x1 hvad er x1 ??? skriv nu for &")(!" hele navnet.