Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alowan
Hej alle på flatpanels.dk,
Så fik jeg lige oprettet en bruger herind til, da det virker som en rigtig god side, og da jeg håber folk herinde evt. kan svare på et lille spørgsmål jeg har...

Jeg har nemlig købt et samsung ue40b6000, og ifølge butikken var forskellen på det og 6050 kun at der med 6000 ikke medfulgte dansk manual. En af mine venner sagde så at det kunne være at DVB-T/C tunerne ikke virkede, eftersom det ikke var den danske model, og jeg blev derfor pludselig i tvivl og begyndte at undersøge dette, dog uden held..

Jeg har også skrevet til butikken jeg købte det i, men der er pt. lukket pga. helligdag osv., og da jeg gerne vil have et hurtigt svar (pga. evt. returnering), håber jeg at folk herinde kan klargøre forskellen mellem 6000 og 6050..

Mvh
Alowan
Af Alowan
Ingen der kan hjælpe mig? :(
Af Kief
Alowan skrev:Ingen der kan hjælpe mig? :(
Jeg er selv ved at købe en 46B7000 via tyskland og har undersøgt det rigtig meget. Jeg vil ikke kunne garantere dig at der ingen forskel er men kan da oplyse mine erfaringer:

Jeg har snakket med flere forhandlere som uafhængigt af hinanden har fortalt at de har testet produktet (importeret model) og at det virker fint med dansk kabel-tv. De oplyste (uden jeg havde snakket om det) at der havde gået rygter om problemer med undertekster - hvilket var det rygte jeg også undersøgte.

Samtidig har jeg snakket med en bruger herinde som godt nok købte et tysk sony tv men hvor han uden problemer kunne bruge digital-tuneren i Danmark.

Disse ting leder mig til at tro at den digitale tuner del i tyske tv er identisk eller i hvert fald fuldt kombatibel med det danske kabeltv.

Jeg regner med at få mit tv indenfor en uges tid og så skal jeg nok belyse emnet lidt nærmere...
Af KuntaKinte
Der er flere tråder der handler om dette.

Men kort fortalt. ...6000 er en europæisk model og6050 er en nordisk model. Dvs. den digitale tuner er tilpasset det nordiske sende signal. Den er bl.a. "Boxer godkendt".
Det behøver ikke blive et problem, men det kan blive det. Det afhænger lidt af hvilke programmer du skal se, og om det er DVB-T eller DVB-C tuneren du bruger.

Det værste der ville kunne ske er, at du ville skulle bruge en ekstern digital tuner for at kunne se specifikke kanaler i en given kvalitet - men det kan jo også være slemt nok.

Hvis du skal have et mere præcist svar, skal der nok nogle med en større viden end mig.
Prøv evt at kigge i det forum der hedder DVB her på siden
Af Kief
KuntaKinte skrev:Der er flere tråder der handler om dette.

Men kort fortalt. ...6000 er en europæisk model og6050 er en nordisk model. Dvs. den digitale tuner er tilpasset det nordiske sende signal. Den er bl.a. "Boxer godkendt".
Det behøver ikke blive et problem, men det kan blive det. Det afhænger lidt af hvilke programmer du skal se, og om det er DVB-T eller DVB-C tuneren du bruger.

Det værste der ville kunne ske er, at du ville skulle bruge en ekstern digital tuner for at kunne se specifikke kanaler i en given kvalitet - men det kan jo også være slemt nok.

Hvis du skal have et mere præcist svar, skal der nok nogle med en større viden end mig.
Prøv evt at kigge i det forum der hedder DVB her på siden
Hehe det sjoveste er næsten at de folk som snakker om problemer med tuneren er folk der snakker uden reel viden. No offense, det er fint det du skriver, men reelt set uden betydning da det er sådan et lidt "måske" indlæg. (ved godt du kun prøver at hjælpe)

Der står fint på Samsungs hjemmeside at man skal passe på med at købe udenlandske tv da der kan være problemer men samtidig skal man huske hvorfor de siger det:

Samsung Nordic er ikke interesseret i at danskere køber tv syd for grænsen da det skader deres salgstal. Det er værd at bemærke at Samsung ikke specifik skriver at de tyske tv ikke virker i DK. De skriver blot at der "kan være" komplikationer.

Jeg savner lidt at folk først udtaler sig "negativt" om tysk tunere reelt har erfaring eller en kilde de kan referere til da det jo er let at opretholde et fejlagtigt rygte når alle folk referer til det samme - måske fejlagtige - rygte.

Jeg bestiller som sagt fra Tyskland og snart kan vi så få et endeligt svar.

Men som sagt så har dem jeg har snakket med bekræftet at der ingen problemer er. Alle dem jeg har snakket med som har frarådet det, har blot "læst det et eller andet sted" - i ved..
Senest rettet af Kief 05 jun 2009, 19:25, rettet i alt 1 gang.
Af KuntaKinte
Kief skrev:
Alowan skrev:Ingen der kan hjælpe mig? :(
Jeg regner med at få mit tv indenfor en uges tid og så skal jeg nok belyse emnet lidt nærmere...
At du ikke støder på problemer nu er ikke ensbetydende vil kunne støde på problemer senere. DVB-T er slet ikke fuld udrullet. Mig bekendt sendes der ikke DVB-T kodet i MPEG4. Dvs. når det sker, så kan der begynde at komme problemer.

Ved faktisk ikke om det kun er pga DVB-T eller DVB-C tuneren der er en "nordisk" model eller om det er begge dele. Bare husk at det ikke bare er enten eller med DVB-T/C. Der er flere lag, hvis man kan sige det sådan.
Se evt denne artikel: http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 9&zoneid=3
Af Kief
At du ikke støder på problemer nu er ikke ensbetydende vil kunne støde på problemer senere. DVB-T er slet ikke fuld udrullet. Mig bekendt sendes der ikke DVB-T kodet i MPEG4. Dvs. når det sker, så kan der begynde at komme problemer.

Ved faktisk ikke om det kun er pga DVB-T eller DVB-C tuneren der er en "nordisk" model eller om det er begge dele. Bare husk at det ikke bare er enten eller med DVB-T/C. Der er flere lag, hvis man kan sige det sådan.
Se evt denne artikel: http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 9&zoneid=3
Nu snakker jeg kun om DVB-C og eftersom du nu allerede kan se HD kodet via MPEG4, så kan jeg ikke se nogen problemer i at teste om tuneren fungerer fuldt ud med det danske marked?[/quote]
Af KuntaKinte
Det er muligt du har ret og du ved sikkert mere om det end mig.

Men at du undersøger det med dit DVB-C signal er jo ikke en garanti for, at der ikke skulle kunne blive problemer med DVB-T. MPEG4 er ikke bare MPEG4. Så meget har jeg læst mig frem til.

Jeg er ikke fra Samsung Norden, så jeg har ingen interesse i at forhindre folk i, at købe deres tv i Tyskland, Grækenland eller Andorra. Men manden spørger og jeg svarer.

Jeg medgiver, at Samsung Norden ikke en interesse i, at folk køber deres tv i Tyskland, men jeg beder ham heller ikke kontakte Samsung.
Det er muligt der ikke er nogen forskel. Men du kan altså ikke give manden ro i maven ved at teste det på dit DVB-C signal i dag og så fastslå der ingen problemer vil være frem til 2012.

Det er også muligt, at det blot er en firmware opdatering der skal til
Af lux1
Jeg har efterhånden fået testet de fleste funktioner i mit 46B7020 og har ikke oplevet problemer. Mit er engelsk import og det eneste jeg ikke har testet er dvb-c tuneren. Alle andre funktioner virker som på den danske model
Af Kief
KuntaKinte skrev:Det er muligt du har ret og du ved sikkert mere om det end mig.

Men at du undersøger det med dit DVB-C signal er jo ikke en garanti for, at der ikke skulle kunne blive problemer med DVB-T. MPEG4 er ikke bare MPEG4. Så meget har jeg læst mig frem til.

Jeg er ikke fra Samsung Norden, så jeg har ingen interesse i at forhindre folk i, at købe deres tv i Tyskland, Grækenland eller Andorra. Men manden spørger og jeg svarer.

Jeg medgiver, at Samsung Norden ikke en interesse i, at folk køber deres tv i Tyskland, men jeg beder ham heller ikke kontakte Samsung.
Det er muligt der ikke er nogen forskel. Men du kan altså ikke give manden ro i maven ved at teste det på dit DVB-C signal i dag og så fastslå der ingen problemer vil være frem til 2012.

Det er også muligt, at det blot er en firmware opdatering der skal til
Vi er som sådan helt enige. Det eneste jeg advokerer for er at man - når man svarer på noget man ikke er helt sikker på - gør opmærksom på det.

Jeg skriver i mit indlæg hvilke kilder jeg har mine informationer fra og hvad jeg selv vælger at tolke ud fra det. På den måde kan læsere vælge om det er nok til at "tro" på hvad jeg skriver.

Omvendt er der mange som blot siger "det dur ikke" - og så kan man godt forstå brugere enten bliver skræmt eller forivrrede og at falske rygter kan florere sider som disse længe..
Af Alowan
Tak for svarene,
Så vidt jeg kunne læse mig til er forskellen, som jeg også selv havde fundet mig frem til at 6000 er euro, og 6050 er nordic, og forskellen så kun ligger i manual og evt. tuner..

Da jeg allerede har købt tv osv. (men stadig har 14 dages returret) da jeg opdage at det evt. kunne være et problem, begyndte jeg lige at undersøge det..

Jeg har så forstået at det værste der kan ske er at jeg bliver nødt til at have en ekstra boks, hvilket jo er lidt slemt, men ikke gør at tvet er ubrugbart.. (bruger det stadig mest til film og spil)..

Det er efter min mening, indtil videre, et rigtig godt tv hvor det kun er i fifa 09 (ps3) jeg har oplevet noget der kunne minde om slør der irriterrede mig, så hvis det værste der kan ske mht. tuneren er en boks i 2012, så går det nok lige..

Endnu en gang tak for de gode svar, det er jo altid rart at høre andres meninger..

P.S vi har nu bestilt yousee digital tv herhjemme, så må jeg jo se om det kan håndtere hd kanalerne..
Af KuntaKinte
Med klar vægt på jeg ikke er sikker :) , så tror jeg ikke du støder på problemer med DVB-C

Af hvad jeg har kunne læse mig frem til, så skulle usikkerheden være omkring DVB-T. Og det er langt fra sikkert, det det overhovedet skulle blive et problem.

Mht. HD, så er der forskel på hvor imponerende det kan være. Da jeg så det første HD tv på Kanal 5, blev jeg lidt skuffet. Det var flot, men ikke så jeg faldt ned af stolen. Jeg slog det hen med, at det nok fordi mit nuværende tv ikke understøtter mere end 1366x768. Men så så jeg en Amerikansk Football kamp på TV2 Sport HD. Jeg troede jeg var blevet smidt ind på bænken. Så der er stor forskel på udsendelserne. De SAS liga & Champions League kampe der har været vist på TV2 Sport HD har også været aldeles imponerende.

Regner med du har købt et CI modul samt bestilt et kort fra YouSee?

Tillykke med fjernsynet
Af Kief
KuntaKinte skrev:Med klar vægt på jeg ikke er sikker :) , så tror jeg ikke du støder på problemer med DVB-C

Af hvad jeg har kunne læse mig frem til, så skulle usikkerheden være omkring DVB-T. Og det er langt fra sikkert, det det overhovedet skulle blive et problem.

Mht. HD, så er der forskel på hvor imponerende det kan være. Da jeg så det første HD tv på Kanal 5, blev jeg lidt skuffet. Det var flot, men ikke så jeg faldt ned af stolen. Jeg slog det hen med, at det nok fordi mit nuværende tv ikke understøtter mere end 1366x768. Men så så jeg en Amerikansk Football kamp på TV2 Sport HD. Jeg troede jeg var blevet smidt ind på bænken. Så der er stor forskel på udsendelserne. De SAS liga & Champions League kampe der har været vist på TV2 Sport HD har også været aldeles imponerende.

Regner med du har købt et CI modul samt bestilt et kort fra YouSee?

Tillykke med fjernsynet
Tak skal du have. Jeg har købt CI modulet men ikke kortet endnu fra YouSee. Jeg er røget ind i det problem at butikken som jeg ville købe hos ikke tilbyder "efterkrav" på trods af at man faktisk kunne vælge "nachnahme" som betalingmiddel. Meget underligt. Så tv'et er blevet afbestilt igen da jeg ikke vil rode mig ud i forudbetaling.

Prøvede så en anden netbutik som også sendte til DK men mit Visa-kort fuckede op da jeg skulle til kassen og så gad jeg ikke rigtig rode så meget med det. (noget visa verify shit)

Har egentlig hele tiden ledt efter 6050-modellen men fandt 7000 billigt i tyskland men sad og browsede lidt og stødte så på 46b6050 i Sverige til 12500 kr (plus minus) hvilket jo lyder som et ganske fint køb, så har lagt en bestilling ind der (men skal lige se fragtpriser osv - det kunne man ikke se inden man trykkede bestil)

Har en PS3 som klarer netværksdelen fint, så har egentlig ikke brug for 7000's ekstra features plus at jeg kan bytte min USB-Wifi-dongle og spare de 500 kr den koster.

Så det ender måske med at jeg ikke engang får købt den tyske model..

Dog vil jeg stadig sige at man kan gøre en god handel via tyskland, da man jo kan få en securator-tilkøbsforsikring med oven i og stadig spare lidt i forhold til Nordic. (det gælder dog ikke rigtig b6000 modellen men mere b7000 modellen som af en eller anden grund stadig er forholdsmæssigt rasende dyr i både DK og SE)
Af Alowan
Til Kief: Check evt. lcdplanet.dk ud, det var der jeg købte mit og de har en fysisk butik i København.

Til kuntakinte: Ja, jeg har købt modul osv. fra Yousee. Mht. HD signalet har jeg prøvet mig lidt ad mht. 1080p og 720p (har diverse serier igennem itunes) og må faktisk sige at der er en del forskel - men at 720p nu ser flot nok ud - så jeg når frem til ca. samme konklusion som dig.. :D

Syntes alt står rigtig godt, så er meget spændt på hvordan det bliver med yousee, hvor mit pt eneste problem er at mit kabel til tvet er vildt langt (det går fra stue til et rum i kælderen og så til mit tv..)