Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa, er ny her på siden. Tak for de mange dejlige svar vi har kunnet læse, hvilket har hjulpet os med at vælge nyt tv. Det har meget flotte billeder, og vi er meget glad for vores valg. Vi valgte samtidig med køb af vores fladskærm at købe samsung surround sound, men er stødt på et problem;

Når vi afspiller DVD film, vises den på skærmen og der kommer god lyd, som der skal.

Problemet er så den anden vej; Selv om vi har isat scartstik så kan vi af en eller anden grund ikke få lyden fra vores tv ud gennem vores surround sound. Har prøvet ved lydinstillinger at vælge ekstern lydkilde, men så forsvinder lyden bare helt.

Har i et andet indlæg læst vedr. en anden model, at der evt. kan købes et stik til optical out stikket, men burde dette være nødvendigt, når der er scartstik? Vi er også tilsluttet en Zaptorboks fra stofa, og vores scartstik fra såvel surroundsound og Zaptorboks er så brugt i de to tilgængelige scartudgange på tv-et. Jeg kan faktisk ikke finde andre reelle udgange fra tv til ekstern lyd end ved "optical out", kan det virkelig passe?

Hilsen den let "fatsvage" - håber på svar, så det kan komme til at virke idag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, Samsung har desværre valgt kun at have en digital udgang i form af S/PDIF på denne model. Det kan godt undre lidt. Hvis TV'et ikke sender lyd ud gennem scart-stikket, så er du desværre nødt til at benytte den optiske udgang.
Af nesivel
Tusind tak for hurtigt svar. Jeg suser ud og køber et optisk stik til i morgen.

Et andet spørgsmål, som sikkert kan besvares ved at læse de to tykke brugsanvisninger igennem som jeg fik med, men som jeg ikke sådan lige kan slå op.

Vores Zaptor boks er slået til via ekstern port nr 2 (scartstik). Bruger vi fjernbetjeningen og trykker på DVD, kan vi se DVD. Trykker vi på TV kommer det analoge signal frem, og vi skal helt ind i menu og direkte vælge ekstern port nr. 2 for at kunne se Zaptor (stofa). Er der en smart måde at få vores stofa boks ind som førstevalg (TV), så den kommer frem første gang, hver gang? Når vi bruger fx. stenen og de andre fjernbetjeninger til at vælge kanaler eller lign. flyttes signalet over på det analoge og væk fra Zaptor, hvad har jeg gjort galt?

På forhånd tak for de gode råd og indslag