Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jacob23
Hej alle fladskærms-eksperter.
I morgen går jeg ud og køber Panasonic's x10y

Er der noget man skal vide/huske når man får et nyt plasma tv (det er første gang jeg køber tv)?
Har engang hørt at man skal passe ekstra på med plasmaskærme, f.eks. må man ikke bære dem så de ligger vandret. Er det usagn sandt?

Mvh. Jacob
Af KuntaKinte
Man må ikke transportere et plasma tv med skærmen opad eller nedad (Dvs. liggende både den ene eller anden vej).
Jeg har også hørt man anbefaler, at skærmen skal på langs med køreretningen. Om det er pga de G-kræfter Post Danmark udsætter tv'et for, når de accelererer fra 0-60 på 34 sek ved jeg ikke.

Se evt. her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=10877

Tv'et må gerne monteres i loftet med skærmen nedad, hvis det skulle være aktuelt :)
Af xcardman
pågrund af glaspladen den helst ikke må ligge ned. Men her på landet har post danmark vist fået en v8 motor i deres post bil :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
KuntaKinte skrev:Tv'et må gerne monteres i loftet med skærmen nedad, hvis det skulle være aktuelt :)
Den logik tror jeg ikke lige jeg er med på. Hvis chassiet på bilen er stift, så vil loft og gulv påvirkes af samme kræfter, så hvis du (rent hypotetisk) satte skærmen fast i vandret tilstand på loftet, så ville du have samme problem, som hvis du lagde den i bunden.
Af Ponduus
Tror han snakker om loftet i sit hus og ikke loftet i bilen? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... ja, den version giver mere mening 8)

Jeg misforstod det blot fordi det blev skrevet i forlængelse af transporten.
Af KuntaKinte
Jeg snakkede om at montere tv'et i sit loft (tænkte der var nogle der kunne huske en Philips reklame, da plasma tv var helt nyt).
Jeg nævnte det for at understrege, at det er under transport det ikke må være i vandret position

Jeg har nu aldrig hørt om nogle der "monterer" en skærm for transportere den. Tror det er bedst at lade det blive i emballagen :)
Af Illgor
Arh come on - lige smide sådan et 50" plasma op i loftet på sin berlingo og så en madras, så er man da klar til at holde en fed frokostpause.
Af Chrisb
Ang. det med gode råd, så har jeg hørt at man skal køre i strømbesparelse 2/3, de først 200 timer, men synes ikke at kunne finde denne instilling på mit TV. Nogle der kan hjælpe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er du sikker på at det er X10 du har set dette råd for? På Pioneer hedder det "strømsparemode 1, 2 eller 3", men jeg tror ikke det gør det på Panasonic.

Du kan se hvilke indstillinger du bør benytte i vores anmeldelse:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1243242293

Der er en tabel ca. midt i, hvor der er nogle parametre du kan bruge. "Strømsparemode" er ikke en af dem.
Af Chrisb
Okey, det var os i forbindelse med burn-in at strømbesparele var blevet nævnt, hvorefter jeg bed mærke i det, da det er noget jeg vil undgå. Da jeg lige har fået mit x10y, hjem i dag, er det noget jeg bør gøre, og noget jeg bør undgå, for at starte optimalt ud med mit TV, udover kalibreringen som jeg har gjort? Kan man ligge ud med at spille PS3, lige så tosset man vil f.eks?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som udgangspunkt, så vil skærmen sagtens kunne bruges til PS3 alt det du lyster, men hvis du vil være helt sikker på at skærmen ikke brænder fast med eks. din score i et spil, så skift lige lidt rundt engang imellem. Du kunne evt. blot nappe en memorystick og gemme et helt hvidt billede i widescreenformat og så åbne det fra tid til anden. På den hvide baggrund vil du hurtigt kunne spotte hvis noget har lavet retention, og så blot lade den hvidde baggrund stå de par minutter det tager at viske det helt ud igen.
Af KuntaKinte
Yakken skrev: Du kunne evt. blot nappe en memorystick og gemme et helt hvidt billede i widescreenformat og så åbne det fra tid til anden. På den hvide baggrund vil du hurtigt kunne spotte hvis noget har lavet retention, og så blot lade den hvidde baggrund stå de par minutter det tager at viske det helt ud igen.
Gælder det råd også, hvis man bare ser tv og film af hensyn til logo etc.?