Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg hentede mit nye 42' Panasonic V10 i går.
Der er super godt billede :D på, men på nogle af kanalerne er der en sort hvid stiplet linie øverst i billedet. :(( Den går fra venstre side til ca midt på skærmen.
Det forekommer på Svenske, Norske, Tyske og enkelte Danske kanaler.

Jeg er i tvivl om det er tv'et eller signalet den er gal med og om det er noget der kan justeres væk.

Er der andre der har dette problem eller ved hvordan problemet løses.

På forhånd tak.

Allan
AllanM skrev:Hej.

Jeg hentede mit nye 42' Panasonic V10 i går.
Der er super godt billede :D på, men på nogle af kanalerne er der en sort hvid stiplet linie øverst i billedet. :(( Den går fra venstre side til ca midt på skærmen.
Det forekommer på Svenske, Norske, Tyske og enkelte Danske kanaler.

Jeg er i tvivl om det er tv'et eller signalet den er gal med og om det er noget der kan justeres væk.

Er der andre der har dette problem eller ved hvordan problemet løses.

På forhånd tak.

Allan
Prøv og slå "overscan" til.
Af Illgor
Arh - troede det var min boks eller mit kabel.
Jeg har også lige fået mit 50V10 og har samme problem.
Vil prøve at slå overscan fra når jeg kommer hjem.
Men hvorfor laver den det? Og det er jo kun nogle kanaler...
Af thomit
Illgor skrev:Arh - troede det var min boks eller mit kabel.
Jeg har også lige fået mit 50V10 og har samme problem.
Vil prøve at slå overscan fra når jeg kommer hjem.
Men hvorfor laver den det? Og det er jo kun nogle kanaler...

Vanlig, gammeldags SD materiale er faktisk beregnet på at man har en viss mengde overscan. Ofte er de helt ytterste kantene på slikt materiale belemret med slik støy som er beskrevet.

Overscan har man kun nytte av dersom materialet INN på TV'en er HD, og har nøyaktig samme oppløsning som din TV har.
Af madsen79
Hej har selv et v10 panasonic og troede også det var mit tv eller signal den var galt med.

Du får kun de hvide linier når du kører "thx" mode og der har du ikke adgang til overscan menuen. Den eneste metode hvor du kan komme af med den i THX mode er ved at vælge aspect og 16:9 tilpasset på tv'et.
Af Illgor
Perfekt - det var det der skulle til, "tilpasset 16/9".
Af hakio
Disse hvide striber/streger har jeg også haft på mit TV, i ca. et par måneder nu - uden at vide hvorfor og hvordan jeg fjernede dem.
Fandt endelig denne her post - efter langt tid søgning. NU er de endelig væk. Tak flatpanels forum, tak!
Af Sonisk
madsen79 skrev:Hej har selv et v10 panasonic og troede også det var mit tv eller signal den var galt med.

Du får kun de hvide linier når du kører "thx" mode og der har du ikke adgang til overscan menuen. Den eneste metode hvor du kan komme af med den i THX mode er ved at vælge aspect og 16:9 tilpasset på tv'et.
THX mode slår sikkert overscan fra, da overscan stretcher billedet kunstigt, dvs. at dette også kan forværre billedkvaliteten af det du ser.

Jeg har også stregerne på diverse danske boxer kanaler, men jeg er klar over, at det er pga. at jeg har overscan slået fra :) Hellere et par hvide streger, end et billede med artifakter pga. kunstig billedbehandling :)
Af RogueAgent
Sonisk skrev:Jeg har også stregerne på diverse danske boxer kanaler, men jeg er klar over, at det er pga. at jeg har overscan slået fra :) Hellere et par hvide streger, end et billede med artifakter pga. kunstig billedbehandling :)
Sådan er vi jo så forskellige - jeg finder de hvide streger øverst i billedet langt mere distraherende og ødelæggende for oplevelsen end de artefakter der måtte opstå ved overscan scaling. O-O

Det bedste ville naturligvis være at det slet ikke var der, så vidt jeg forstår er det et resultat af at TV stationen et sted i "fødekæden" bruger udstyr der reelt er forældet.

Hvis nu tilstrækkelig mange gjorde vrøvl over det til de berørte TV stationer..?