Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af e-tech
Hej

Har i dag købt en Sony 40W4000 i Bilka til 5.999,00 primært fordi dette fjernsyn skulle være så godt og på baggrund af diverse reviews og brugertilfredshed, som jeg kunne læse om diverse steder på nettet. 8)

Jeg må sige at jeg er en smule skuffet fordi farverne er lidt matte i det på det analoge signal. Jeg har Yousee kabel og kun analoge kanaler. ::l

Fjernsynet bliver hurtigt varmt, synes jeg også, når jeg kører min hånd over det kan jeg mærke det. Har lagt mærke til det allerede efter tre kvarter. O-O

Lyder det her helt hen i vejret eller mener I at sådan skal dette type fjernsyn være, under disse betingelser som jeg har nævnt overfor.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

e-tech
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart lyder det ikke usædvanligt - hverken mht. farver og varme. Hvis TV'et ydermere ikke er indstillet korrekt, så kan det være ret svært at komme med kvalitative udtalelser om farvegengivelsen på et så dårligt signal, som et analogt antennesignal.
Brugeravatar
Af e-tech
TV'et kører på fabriksindstillingerne og alt andet er installeret korrekt.
Har du tips omkring indstillingen af netop denne model?

Tak!
Af cannavaro
Som Yakken er inde på, er et analogt signal langtfra optimalt på en fladskærm, slet ikke på en LCD, som trods forbedringer igennem årene, stadigvæk halter lidt på et analogt signal, sammenlignet med CRT og Plasma. Det skal dog siges, at W4000 efterhånden er en gammel model, og der findes mange bedre skærme, men til prisen er det et rigtig fint køb, ingen tvivl om det.

En fladskærm er generelt ikke bygget eller beregnet til et analogt Tv-signal, så derfor er meldingen herfra, at din næste investering bør være at få digitalt Tv.

Fabriksindstillinger er langt fra optimale, men Sony's såkaldte film eller biograf-mode er alligevel klart at foretrække. For en mere korrekt indstilling af dit Tv, kan du købe en kalibreringsdvd fra f.eks. Hifiklubben til 200 Kr, som hjælper dig med at optimere billedet, og tager hensyn
til blandt andet variation i panel og lysforhold.. En sådan DVD er lavet for at opnå en korrekt gengivelse, og farverne er generelt afdæmpede, med et mere naturligt præg, men i sidste ende vil du sikkert værdsætte det, for det er stadigvæk meget bedre end hvad du ser nu.
Du kan dog starte med at benytte dig af de indstillinger som flatpanels anbefaler til W5500. Selvom det ikke er samme Tv, går mange af tingene igen. F.eks. skal skarphed ned på 0, og alle billedforbedringsteknikker skal slåes fra.
Brugeravatar
Af e-tech
Tak for svaret cannavaro.

Vil prøve at lide efter artiklen, som du henviser til og se hvad der sker med indstillingerne.
Af KuntaKinte
Lad mig slå fast. Der er en verden til forskel på analogt og digital tv med YouSee. Har selv haft YouSee analogt kabel tv længe, men valgte at investere 59 kr. pr md for en HD boks med HDD, 48 kr. for HD pakken (der nu stiger til 79 kr.) og 199 kr i halvårligt kortgebyr. Dvs. lidt over 1.000 kr pr halve år oven i YouSee's åger priser for fuldpakken. Men damn!!!! Jeg troede jeg havde fået nyt tv - også når jeg ser de kanaler der ikke er i HD (hvilket næsten er dem alle)

Jeg kan ikke leve uden. Og når min hustru slår over på den analoge tuner i tv'et, må jeg sidde på min hånd for ikke vappe hende en. I LOVE IT (Også selvom der er så mange bugs med den boks)