Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på udkig efter en ny skærm, men om det skal være en 30" monitor ved jeg ikke, så hjælp søges.

Jeg har i dag en snart fire år gammel Dell 24" TFT tilsluttet min MacBook Pro med en Elgato EyeTV USB tuner sat til med fuldpakke kabel-tv fra YouSee.

Jeg vil gerne have en større skærm, specielt til at se tv/film på og vil gerne have bedre tv-kvalitet samt mulighed for at optage/timeshifte som hidtil (også i bedre kvalitet).

Hvilken 30" (2560x1600) kigger I på?
Priserne er jo ikke faldet helt som på 24", så vi snakker nok desværre 8-10.000kr. Jeg ville gerne have en Apple, men deres 30" er dyr og er ikke opdateret meget meget længe. En Dell 3008 ser også godt ud, men puha den er dyr.
Hvad synes I om idéen med en harddisk recorder til at stå for tv-delen, inkl. optagelse?

Da jeg sidder temmelig meget ved computer ift. til ved tv tror jeg, at jeg vil få mere ud af en større monitor til det hele, fremfor fx et tv (fx 32"-37") plus en hdd recorder og måske en ny 24" skærm.
Men jeg har det da lidt svært med at en 30" monitor koster det samme som et godt full-hd tv...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil mene at du bør gøre dig klart om du kan bruge den meget høje opløsning. En monitor er ikke bygget til TV-behandling, så der vil være nogle kompomisser, men derudover, så betaler du jo først og fremmest for den ret høje opløsning. For 10.000 kr. kan du få en hel del TV ved siden af din almindelige monitor.

Men som du selv skriver, så er der næsten ingen modeller på markedet og Dells 30" er nok et af de bedre bud.
Af batistuta
Der er ingen tvivl om at jeg kan bruge den høje opløsning til computer brug - jeg har haft 24" i mange år og er klar til at opgradere ;-)
Et andet bud kunne være den nyligt testede Dell 2709, som vil give en anelse mere plads til film men som holder opløsningen på 1920x1200 og den koster ikke helt så meget.
Den har også dejligt mange stik:
MacBook Pro: DVI
PS3: HDMI
MacMini: DisplayPort - HVIS ellers jeg kan finde en Mini DisplayPort til DisplayPort adapter eller kabel???
Alternativt må jeg bruge miniDVI til DVI.

Til Miniens firewire stik vil jeg så sætte en Fire DTV dvb-c modtager med viaccess til YouSee kabel-tv.
Af Mr.DJ
Denne 30" LG http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... &Soegeord= skulle have et godt billed til prisen og kunne måske osse være en mulighed du kunne bruge.

Mht. tilslutninger, så kan du jo altid smide en omskifter boks ind i kæden mellem din skærm og enhederne...
Af batistuta
LG'eren er muligvis ikke så tosset, selvom næsten 10k er rigtig mange penge, især når den kun har 1 DVI stik - det er simpelthen for sølle!
Af Niemi
Skal du bruge den til alm. brug som surfing og tekst? Så tror jeg at den mindre pixelstørrelse på en 30" kan være end gene for de fleste. Du vil gerne bevare overblikket så i det man læner sig tilbage bliver hver pixel endnu mindre.

Jeg har ingen synshandicap, men mine øjne blev meget stressede efter blot 14 dage foran en 30" Hazro HZ30W.

I dag er jeg en del gladere for min HP LP2475.
Af Flemming2000
Ehh? Er der noget jeg har misforstået. Jo mindre pixel des bedre. Giver "finere" billede og "runde/glatte" kanter bla.

MvH
Flemming
Af Niemi
Ehh? Er der noget jeg har misforstået. Jo mindre pixel des bedre. Giver "finere" billede og "runde/glatte" kanter bla.
Jovist, men et fint billede kan jo være nok så godt hvis man ikke kan se det.
Af batistuta
Niemi skrev:Skal du bruge den til alm. brug som surfing og tekst?
Ja, det skal jeg i høj grad. Pt. sidder jeg under en meter fra min snart fire år gamle 24" Dell og jeg forventer at komme lidt længere væk ved mit nye skrivebord.

Jeg tror bestemt jeg kan bruge den højere opløsning. Jeg bruger min nuværende skærm LANGT mere som monitor end som tv (har ikke alm. tv), så jeg har vist næsten overbevist mig selv om at en 30" med 2560x1600 opløsning er vejen frem, og mon ikke det ender med en Dell 3008, selvom 10k er mange penge. Ellers skal Apple snarest opdatere deres 30" (og ikke kun give den nye mini Display Port som med 24"eren!!!)

Desværre vil jeg så i endnu højere grad blive idiot af at sidde ved den bærbares egen 15,4" med 1680x1050 (MacBook Pro)...
Af pekr
Jeg har selv haft en Dell 3007. Lækker skærm uden tvivl, og da jeg selv er grafiker mente jeg det var en skide god idé. Men der gik ikke længe før jeg gik tilbage til deres 24" serie. Jeg synes simpelthen det er for stort. Hvis jeg var dig, ville jeg hellere kaste pengene efter et tv, da en computermonitor aldrig vil være særlig god til det et tv er. Og for 10k kan du satme få nogle gode skærme.
Af batistuta
pekr skrev:Jeg har selv haft en Dell 3007
Tak for et rigtig brugbart svar!
3008'eren koster omkring 9000kr fra England. Et alternativ var måske en Dell 2709 som koster under det halve (4300kr) - den er selvfølgelig lige tre tommer mindre og ikke mindst er opløsningen kun 1920x1200 OG panelet er S-PVA mod et S-IPS i 3008'eren, som i øvrigt omtales som havende aluminium finish.

Nogen kommentarer til 27 vs 30" og særligt til panel forskellen?