Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Michael86
Hej
I tirsdags købte jeg Panasonic's 37"x10y, som i alle rådte mig til.
Jeg synes den er uskarp, for mørk (lidt sløret), selv når jeg ser dvd film :((
Jeg har aldrig købt en fladskærm før, og ved absolut intet i forhold til jer. Er der noget jeg har gjort forkert, noget jeg mangler at gøre eller er der på nogen måde jeg kan tjekke den for fejl.
Og er der en der kan forklare mig hvad burn-in er for noget?

På forhånd mange tak for hjælpen

Ps. skulle man vælge denne her istedet Philips 32PFL7404H?
Brugeravatar
Af Stefan V
Først tillykke med din nye skærm :)
Jeg tør ikke at udtale mig om du har gjort noget "forkert" da jeg ikke har set hvordan billedet står på din skærm. Har du været inde i menuen og kigge lidt på de forskellige ting man kan justere som fx kontrst skarphed osv?

Burn-in et fænomen der kan opstå på en plasma skærm hvis det samme billede står på skærmen i længere tid af gangen. Det skyldes at skærmen danner billedet på et phosfor-lag yderst på skærmen(kort fortalt). Det kan medføre burn-in. Burn-in kan sammenlignes med skygger. Alt afhængigt af hvor slemt det går bliver disse mere tydelige.
Jeg vil anbefale dig at søge lidt herinde på forummet om det, for det er diskuteret rigtig meget!
Af Marshall
Og det kan ikke tænkes det er scartkabel kontra hdmi?
Af Ponduus
Du kan bruge de indstilling er som Rasmus er kommet frem til i hans anmeldelse af tv'et.
Af Mons
Det er jo lidt svært at hjælpe, når du "bare" skriver at dit tv er uskarpt og mørkt.. alt er jo relativt!

Der skal jo ligesom være en fælles referenceramme for at du kan få kvalificeret hjælp herindefra ;)
- du kunne fx beskrive hvordan billedet står i forhold til dem der står ude i butikkerne!

Prøv i øvrigt de settings Rasmus kalibrerede sig frem til i testen af X10.. men vær obs på at disse giver et mørkere, men også mere realistisk billede end dem i butikkerne, hvor der kan være skruet godt op for wow-effekten..