Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af hightower
Ja hvor er den begravet... forklaringen ligger nok i at Mirai først og fremmest bruger CMO's TN paneler som ikke er i den dyre ende på computer skærm markedet - dernæst så er Mirai selve CMO's eget mærke, som blev lanceret i efteråret 2005. Ergo får de ligesom panelerne til den absolut laveste pris. Min egen teori er, at man har prissat Mirai meget aggressivt for at vinde markedsandele og få udbredt kendskabet til mærket. Men den har dog fejl som mange andre i sin prisklasse - ingen højde justering - og den kræver også en del farvejustering for at blive god (jeg har red 40, green 45, blue 65; brightness 35 contrast 30 sharpness 5). Kan man leve med de to ting, så er den 'value for money' :)
Af mkbt
Hmm ifht de op imod 1000,- i prisforskel synes forskellene stadig at være marginale - givet at teknologien er tilstrækkelig god (nu kan du hightower vel heller ikke være objektiv :-)). Hvad angår widescreen...er der her noget at tage højde for mht manglende understøttelse i software/hardware?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hardwaren er ikke noget problem. Alle grafikkort kan køre widescreen - eller også kan de komme til det med en ny driver.

Softwaren kan drille hvis f.eks. spil ikke som standard understøtter formatet, men mange spil kan tweakes vha. en patch så de også understøtter WS.
Brugeravatar
Af hightower
Jeg kan sagtens være objektiv :) Jeg har haft mange fladskærme skærme før Mirai'en - inklusive en Fujitsu Siemens 19" wide som koster lidt over 2k. Forskellen på de 2 var minimal (begge TN paneler og begge kun kørt over DVI-indgang). Men ta' ikke fejl, det er ikke en billede kvalitet som du finder på fx. Viewsonic vx2025wm som har P-MVA panel.
Af mkbt
hmm jamen lur mig så om ikke sådan en fætter kunne være afløseren til min gode gamle Amitech 19" CRT. Widescreen er jo det de unge vil ha', så det skal min næste skærm under alle omstændigheder være; for her gælder det vel også, 4:3 er på vej ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, 4:3 er ikke på vej ud endnu, men udbuddet har aldrig været særligt stort idet både 17" og 19" har adopteret 5:4 formatet. Dvs. det stort set kun er 20" og 21" skærmene der har 4:3 format.
Af vinter
Jeg har netop bestilt den skærm selvom jeg var på udkig efter en traditionel 17" skærm. Det virkede simpelthen som et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. Så den er på vej - vi kan jo udveksle lidt brugererfaringer undervejs

Mvh Mads
Af mkbt
Aha men for at være en smule fremtidsorienteret er widescreen valget? (før det hele samles i mediacentre på en led lcd skærm)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer jo an på hvad du bruger den til. Hvis det er kontorapplikationer og internet, så er widescreen nok et dårligt valg. For at udnytte en 19" widescreen vil jeg mene at man som et minimum bør se en film af og til - opløsningen er jo så lav at man ikke vil få gavn af den ekstra bredde i f.eks. grafikredigering og DTP arbejde. Her skal man op i en 21" Widescreen (og gerne 24") før man vinder noget ved widescreen - i min mening.
Af mkbt
Hm hvis widescreen ikke skal finde anvendelse i netop applikationer, internet mv., men i stedet primært til filmvisning, går ideen så ikke lidt væk?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skal ikke ligge skjul på at jeg ikke kan se fidusen i widescreen 19" skærme og aldrig ville overveje et sådant køb. Hvor ofter har du behov for at have et bredt billede?

Eksempler:
- I internetexplorer scroller du oftest nedad.
- I word arbejder du med A4 sider som er oftest står på højkant.
- Fotografier til behandling i photoshop er på 15x10 cm2 men du skal også have plads til top og bund paneler i photoshop

De 900 pixels du får i højden er 124 mindre end på en 17" skærm.
Brugeravatar
Af hightower
Jeg tvivler på nogen som laver grafisk arbejde nogensinde ville overveje en så lille skærm - eller en skærm med TN panel overhovedet. Til film og spil er en 19" widescreen klart bedre end en standard 5:4 skærm - giver en bedre oplevelse, og så er der jo mere plads til 'bogmærkerne' i siden når man surfer :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For os med Firefox ligger bogmærkerne for oven og ikke i siden... ;)

Jeg vil ikke indlede en hetz på 19" widescreen skærme, men i min mening er alt dette widescreen halløj gået lidt over gevind. Hvis man fik fordelen ved pivot og widescreen så kunne vi tale om lidt større fleksibilitet, men denne funktionalitet er ofte sparet væk på selv 20"W skærme og det er nærmest utilgiveligt. Jeg er ikke enig i at en lille widescreen skærm er bedre til spil end en firkantet skærm, så det må være et spørgsmål om personlige præferencer.