Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kief
Filip_kbh skrev:Jah, okay - jeg har faktisk også et jordet stik i køkkenet, men det er da lidt upraktisk at have et 42 tommers-tv hængende der :-)
Kan man ikke købe sådan en lille ekstra ting som står giver sit stik jord? (altså en form for forlænger hvor det to benede stik passer i og som ender i 3? (i så fald kunne man lave en discount-løsning med en stik dåse som har jord også og to-ben som udtag?
Af Mordeous
Jeg tror desværre at jeg må indse at det er tilladt for fjernsyn (der ikke er jordet) at afgive en vis mængde strøm via stel. At jeg så er i en uheldige siutation at jeg oftest er jordet når jeg kommer i kontakt med mit fjernsyn er lidt ærgeligt for mig.

Jeg har talt med både producent, mekaniker og forhandler i dag, og det ser ikke ud til at vi kan finde en løsning på problemet, ud over at jeg betaler for at få etableret et jordstik af en elektrikker, samt et nyt 220v stik med jordben - Jeg vil dog ikke benytte mig af denne mulighed, da det koster ~1000 kroner.

Tak til alle der har brugt tid på denne tråd, og kommet med input :)

//Mordeous
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det ville jeg ALDRIG selv acceptere. Et tv skal ikke give stød - og slet ikke 150 volt! Du har mit svar ovenfor hvor jeg beskriver hvordan du skal forholde dig til butikken og kontakte Forbrugerklagenævnet. Det ville jeg absolut gøre hvis jeg var dig. Der er ca. 0 %'s risiko for at du taber sagen sådan som du har beskrevet den.
Af Mordeous
Filip_kbh skrev:Det ville jeg ALDRIG selv acceptere. Et tv skal ikke give stød - og slet ikke 150 volt! Du har mit svar ovenfor hvor jeg beskriver hvordan du skal forholde dig til butikken og kontakte Forbrugerklagenævnet. Det ville jeg absolut gøre hvis jeg var dig. Der er ca. 0 %'s risiko for at du taber sagen sådan som du har beskrevet den.

Heysan Filip,

Inderst inde er der også en lille stemme der siger det samme som dig - Der opfordrer til at følge denne sag 100% til dørs - Problemet er vel i bund og grund at jeg hverken er elektrikker eller finmekaniker, eller har forstand på love og regler på området.

Jeg er ikke i stand til at vurdere eller argumentere imod fagfolk med overbevisende argumenter - Så når jeg får fortalt flere steder fra at det er tilladt for et tv der ikke er jordet at afgive strøm, så kan jeg vel næsten ikke gøre andet end at acceptere dette? - Jeg vil ikke vide hvor jeg skulle hente facts at basere min anklage på (ud over det jeg allerede har gjort).

Det var egentligt mit håb, at der sad en på forum'et som havde kendskab til love og bestemmelser på området - Det var i hvertfald et forsøg værd :)

Men 1000 tak for feedback anyways, Filip.

//Mordeous
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg er ikke i stand til at vurdere eller argumentere imod fagfolk med overbevisende argumenter
Jamen, det behøver du skam slet heller ikke. Det er jo netop her at Forbrugerklagenævnet kommer ind i billedet.

Det essentielle her er at det ikke bør kunne forventes at et tv giver 150 Volt i stød ved at man rører det. Dermed er der ifl. Købeloven en væsentlig mangel til stede. I øvrigt overholder produktet heller ikke Paragraf 6 i Lov om produktsikkerhed:
§ 6. Et produkt er sikkert, hvis det ikke indebærer sundheds- og sikkerhedsfare for personer eller ejendom, når det anvendes til det forudsatte formål eller på en måde, som det forventes at blive anvendt på.
Men som skrevet tidligere - følg den til dørs med et anbefalet brev hvori du giver butikken en rimelig frist til at udbedre manglen, f.eks. 14 dage. Herefter kan du gå til Forbrugerklagenævnet som gerne kører din sag.

Jeg kan fortælle at min mor havde købt Boschs topmodel af en opvaskemaskine for 3-4 år siden, og den kunne bare ikke vaske ordentligt op. På trods af at montører flere gange var ud at stille på det ene og det andet - dossering af afspændingsmiddel, salt og hvad ved jeg - lykkedes det aldrig at få den til at opfylde sit primære formål: at vaske ordentlig op. Hun havde købt den hos Punkt 1 som nægtede at bytte den. Efter at hun fortalte at hun så havde tænkt sig at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, fik hun at vide at hun aldrig nogensinde skulle sætte sine fødder i en Punkt 1-butik. Nå, men summa-summarum: Der kom en ekspert ud sammen med en montør fra Punkt 1, og ganske rigtigt: Opvaskemaskinen kunne ikke vaske ordentligt op. Min mor fik ret i sagen, fik alle penge tilbage og Punkt 1 måtte betale sagens omkostninger på ca. 11.000 kr.