Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mordeous
Heysan,

Jeg har igennem længere tid fulgt med i dette fremragende forum, og jeg har i den forbindelse også handlet fjernsyn ud fra anbefalinger givet her - Jeg har imidlertid opdaget en uhensigtsmæssighed ved mit tv, og søger derfor hjælp og råd fra forumet igen.

Som overskriften siger, er jeg ejer at et Panasonic TH-42PX80E der har godt 6 måneder på bagen. I forbindelse med at jeg skulle undersøge årsagen til noget støj i mine højtalere pillede jeg ved kablerne på bagsiden af tv'et - Jeg stod på forsiden af tv, og bøjede mig ind over, og da min arm ved en tilfældighed snitter en af de her skruer der sidder øverst i rammen, så fik jeg mig et pænt rap, og en lettere forskrækkelse.

Jeg har sidenhen undersøgt sagen, og pillet alt udstyr fra skærmen på nær 220v, og fået problemet snævret så meget ind at hvis jeg hviler en hånd på væggen bag tv'et, og samtidig rører ved en af disse skruer i toppen, så får jeg stød - Jeg fornemmer ikke at det er en form for afladning af stel der foregår, da strømmen er vedvarende - Man kan sågar omend ganske svagt også få lidt stød ved at røre ved plastic rammen.

Mit spørgsmål til forumet går på hvordan skal jeg gribe sådan en sag an? - Er her tale om en defekt, og kan produktet byttes? - Også selv om tv'et ikke er "jordet" ? - Det medfølgende netstik har heller ikke jord.

Er der mon andre som har haft lignende problemer? - Måske det er meningen at det skal være sådan?

Alle tips og feedback er velkommen.

På forhånd tak, og tak for et rigtig godt forum.

//Mordeous
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder ikke som noget man kan tillade sig at kalde "normalt". Hvis du har fulgt forskrifterne for opsætning af TVet, så ville jeg rette henvendelse til Panasonic (hvis den er købt som en DK-model).

Uanset hvad, så er der nok et regulativ et sted, der gør det forbudt at sætte strøm til brugeren af sit produkt...
Af Mordeous
Fjernsynet er købt ved det lokale Panasonic Center, og det er også opstillet af dem - Jeg har ikke gjort andet, end at tilslutte mit tv signal og min x-box.

Jeg vil prøve at kontakte dem (igen) og se om de bider på krogen, denne gang :-)

//Mordeous
Af Mordeous
Hej igen,

Butikken hvor jeg har handlet mit tv sendte en mand ud for at måle om det var mig der var gået overgang i - Eller om mit fjernsyn rent faktisk giver stød.

Han var istand til at måle konstant 150v fra tv'et til en radiator (jord) - Han siger der et noget helt galt her, og vælger at sende tv'et på værksted.

Tv'et er nu kommet retur fra rep. og resultatet af værksteds besøget var = 0.

Den pågældende mekaniker der har haft opgaven afslutter og lukker sagen med den besked om at jeg skal jorde fjernsynet - Jeg får ligledes at vide fra forhandleren (der har talt med mekanikeren) at han på værkstedet har jordet tv'et via deres antenne anlæg på værksted, og kunne derefter ikke måle noget strøm på disse "skruer" - Ja tænker jeg så, det er meget fint, da jeg hverken benytter antenne stik, eller har et antenne anlæg (bruger scart fra min settop box)

Her sidder jeg så med et TV der stadig giver stød, og undrer mig lidt.

For det første får man ikke et 220v stik med når man køber tv'et - For det andet, så forklarer Panasonic's kunde service hotline at det ikke burde være nødtvendigt med jord på dette produkt - De har heller aldrig før hørt om en sag hvor et fjernsyn giver stød som dette.

Butikken har skiftet holdning efter de har læst meknikerens udmelding, og siger nu det samme - Du skal jorde dit tv, og der er ikke tale om et defekt produkt.

Som forbruger er jeg nået der til, at jeg ikke ved hvad jeg skal stille op, og hvordan jeg skal komme videre i denne sag - Jeg føler lidt at jeg er ved at miste tilliden til forhandleren, når der skiftes holdning fra det ene øjeblik til det andet.

Er der nogen her som kan spille en bold i luften eller har forslag til ting jeg kan prøve? - Personligt er jeg ikke helt tilfreds med at skulle betale en elektrikker 1000 kroner for at lave en enkelt stik kontakt med jord, for at jeg undår at få stød.

Kan det virkelig passe, at det er tilladt for tv-apparater at give stød på denne måde, også selv om de ikke er jordet?

//Mordeous :)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Hvis jeg var dig, ville jeg skrive et anbefalet brev til butikken hvori du gør gældende at tv'et har en væsentlig mangel, nemlig at det er direkte farligt for evt. småbørn og andre pilfingre der kan komme til at berører de strømførende dele. At butikken beder dig jorde apparatet er ikke en acceptabel løsning da man ikke kan forvente at et tv skal jordes - jeg har i hvert fald ALDRIG hørt om at et tv skulle jordes. Samtidig skal du skrive om du ønsker omlevering (altså en ny PX80), reparation, pengene tilbage eller et nedslag i prisen. Giv butikken 14 dage til at reagere på brevet.

Hvis butikken herefter ikke reagerer/ikke er enig i sagen, kan du bede Forbrugerklagenævnet om hjælp. Det koster så vidt jeg husker kr. 500, men med din sag lyder det helt klart som om du vil få medhold, og så er det sælger der skal betale alle sagsomkostninger.
Af Marlowe
Jeg ville nok også, som Yakkens forslår, starte med at tale med Panasonic DK. Jeg troede forresten at panacentrene stod for bedre service. Hvor købte du det Mordeous? (Overvejer nemlig selv snart at købe)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke helt jeg er med på følgende: Fik du slet ikke noget strømkabel med til skærmen? Hvordan slipper man afsted med dette?

Ifølge CE-mærkningens regler, siger IEC/EF 60204-1 standarden, at alt elektronisk udstyr skal være sikret mod elektrisk stød. Det skulle slet ikke være muligt at få lov at sælge et stykke hardware, der giver brugeren stød og samtidigt have et CE-mærke på.
Af Mordeous
yakken skrev:Jeg tror ikke helt jeg er med på følgende: Fik du slet ikke noget strømkabel med til skærmen? Hvordan slipper man afsted med dette?
Min fejl, det er mig der ikke formulerer mig ordenligt - Jeg fik naturligvis 220v stik med, men det jeg mente var, at det 220v stik der medfølger ikke har 3 ben (og dermed et til jord.
yakken skrev:Ifølge CE-mærkningens regler, siger IEC/EF 60204-1 standarden, at alt elektronisk udstyr skal være sikret mod elektrisk stød. Det skulle slet ikke være muligt at få lov at sælge et stykke hardware, der giver brugeren stød og samtidigt have et CE-mærke på.
Jeg har prøvet at google lidt efter denne standard, men har ikke ved første øjekast kunne finde noget der beskriver den situation jeg sidder i.

Kan producenten fraskrive sig ansvaret ved elektrisk stød ved at formulere følgende i instruktions vejledningen? :

* Sørg for, at jordstiften er korrekt tilsluttet, for at undgå elektrisk stød - Et apperat med KLASSE I konstruktion skal sluttes til en stikkontakt i væggen med en beskyttende jordtilslutning.

Jeg er stadig lidt forvirret i denne sag.

//Mordeous
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De har jo ikke leveret noget der har en "jordstift", så fejlen ligger stadig hos dem. Man kan dog sige, at de nemt kan rette denne fejl ved at give dig et jordet kabel...
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Man kan dog sige, at de nemt kan rette denne fejl ved at give dig et jordet kabel...
Tjah - tjoh. Nu hjælper kablet jo ikke alene. Det skal jo rent faktisk tilsluttes en stikkontakt med jord, og sådan et har de færreste vel - jeg har i hvert fald ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan man jo ikke klandre producenten for. Jeg har jord i alle mine kontakter.
Af MHL
yakken skrev:Jeg har jord i alle mine kontakter.
Det var sgu da pisse upraktisk!!?!? Sviner det ikke? :p
Sorry - jeg kunne i lade være...

Det er også jord-forbindelse i alle vores stik i lejligheden - bare lige som bonusinfo til trådstarteren
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jah, okay - jeg har faktisk også et jordet stik i køkkenet, men det er da lidt upraktisk at have et 42 tommers-tv hængende der :-)
Af sorensan
...hvis din elinstallation er lavet med løse ledninger i rør, burde det ikke være en uoverkommelig opgave at få en jordledning trukket fra tavlen og til den stikkontakt du benytter til fjernsynet.
Har du en elkyndig i bekendtskabskredsen, kan vedkomne ret hurtigt se om det kan lade sig gøre.
Hvis ledningerne er af den helt gamle stoftype, bør du skifte alle ledningerne, og ikke blot tilføje en jordledning.
mvh Søren