Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
Jeg er på udkig efter et tv der skal erstatte mit nuværende 21" CRT.
Jeg skal bruge det til at:
- se tv på (pt. har jeg kabeltv fra Yousee - dog ikke HD tv)
- spille PlayStation3
- Se Blu-ray film via min PlayStation3

TV'et skal stå på mit værelse som ikke er vildt stort.
Jeg har både overvejet et 32, 37 og 40 tommers tv.

Pt. har jeg højtalersættet Z-5500 som jeg gerne vil kunne bruge med det.
Jeg har tidligere brugt det højtalersæt direkte sammen med min PlayStation3.
Jeg havde tænkt at billede og lyd kunne overføres fra PlayStation til tv via et HDMI kabel og lyden så kunne overføres videre fra fjernsynet til mine højtalere.
Så tænker jeg at lyden fra kabeltv også vil komme ud af mit højtalersæt?!
Er der nogen der ved hvad dette kræver? Hvilke ting skal jeg se efter for at tjekke om tv'et understøtter dette med lyden.

Er der evt. nogle der har nogle anbefalinger til et tv jeg kunne købe.
Mit budget er på ca. 6500 kr. (+/- 1000kr)

Jeg har kigget på Samsungs forskellige modeller og har undret mig lidt over dette:
På bl.a. Hifipriser.dk er næsten alle de fjernsyn fra Samsung med navnet "LExxAYYY" Hvor xx er størrelsen og YYY er modellen. Men på Samsungs hjemmeside kan jeg kun finde tv'er hvor A'et er et B (LExxBYYY). Er det fordi de danske butikker stadig sælger gamle modeller eller har jeg misforstået noget?

På forhånd mange tak
Brugeravatar
Af truehorses
Vær opmærksom på at denne model IKKE ender på y

Altså X10Y og derfor ikke kan påregnes at have godkendt boxer MPEG4
ombord......

Afhænger hvordan du idag får dit signal....om du har brug for dette
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en hel del tråde her i forum, der omhandler samme spørgsmål og samme prisklasse. Du kan med fordel bruge søgefunktionen.

Vi har endvidere en liste over TV vi anbefaler, som du også kan kigge på først:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

I din prisklasse bør du dog se på nævnte Panasonic X10Y, som du også vil opdage er den typiske anbefaling i de fleste andre lignende tråde her i forum.
Af Feller
Tak for svarene. Jeg har kigget på X10Y. Jeg kan dog ikke finde det nogle steder. Hverken på Panasonics hjemmeside eller fx HIFIpriser.dk. Er det fordi det er for nyt? I så fald, hvornår kan jeg regne med at det er ude på markedet?

Det jeg snakkede om med lyden, kan det lade sig gøre på et X10Y? Altså at jeg overfører lyden fra min PlayStation til tv'et via HDMI og så overfører lyden viddere fra tv'et til mine højtalere? Vil lyden fra normal tv (når jeg fx ser dr1) også komme med over i mine højtalere?
Af Feller
Hvad med G10? Jeg kan ikke finde det TV nogle steder. Det er fx ikke på Wupti eller HIFIpriser.dk
Hvad koster det? Hvor meget ift. X10Y?
Af Feller
Er der slet ikke nogen der kan svare mig på om jeg kan sende lyden fra PS3 via HDMI, til Panasonic TX-P42G10 og viddere til mine højtalere? Vil normalt tv lyd også komme med over til højtalerne? (Fx når jeg ser dr1)
Af cannavaro
Feller skrev:Er der slet ikke nogen der kan svare mig på om jeg kan sende lyden fra PS3 via HDMI, til Panasonic TX-P42G10 og viddere til mine højtalere? Vil normalt tv lyd også komme med over til højtalerne? (Fx når jeg ser dr1)
Der er ingen grund til at kaste sig ud i disse løsninger, som med stor sansynlighed alligevel ikke vil virke optimalt.

Hvis du ønsker at overføre lyden fra din PS3 til dit anlæg, skal du gøre brug af "Optical Out" på din PS3. Køb et Optisk-kabel, som du forbinder til din PS3, og videre til din forstærkers "Optical In." Hvis dit system ikke har en "Optical-In", men måske en Coaxial-Indgang, kan du købe en konverter. Hvis systemet ikke har nogle af delene, er der ikke meget at gøre.

Efter dette, skal du selvfølgelig huske at sætte systemet til den rigtige indgang.

Men hensyn til Tv-lyd er det ikke frygteligt meget anderledes. Bag på dit Tv er der flere udgange til lyd, både RCA (Rød og Hvid), som er analogt, og enten en Optisk eller Digital Udgang, som begge er digitalt, og selvfølgelig at foretrække. Her kobler du endnu engang bare et kabel imellem, og husker at indstille din forstærker/anlæg til den rette indgang. Hvis du f.eks. modtager dit Tv-signal fra en Digital-modtager, skal kablerne gå fra boksen og ind i din forstærker, eller hvad du nu har.
Senest rettet af cannavaro 28 maj 2009, 00:55, rettet i alt 1 gang.
Af Feller
Ah okay.
Pt. bruger jeg et optisk kabel fra min PlayStation til mit højtaler sæt.
Mit højtalersæt har både et optisk og et coax stik. Derudover har det et par analoge minijack stik.

Problemet er at højtalersættet kun har 1 optisk stik og hvis jeg både skal bruge min ps3 og fjernsynet til det højtalersæt via optisk kabel så får jeg jo et problem. Er det så ikke muligt som jeg har snakket om at overføre lyden fra PS3 til tv'et med HDMI og så viddere fra TV'et til mit højtalersæt gennem det optiske kabel? Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke vil virke.
Af cannavaro
Feller skrev:Ah okay.
Pt. bruger jeg et optisk kabel fra min PlayStation til mit højtaler sæt.
Mit højtalersæt har både et optisk og et coax stik. Derudover har det et par analoge minijack stik.

Problemet er at højtalersættet kun har 1 optisk stik og hvis jeg både skal bruge min ps3 og fjernsynet til det højtalersæt via optisk kabel så får jeg jo et problem. Er det så ikke muligt som jeg har snakket om at overføre lyden fra PS3 til tv'et med HDMI og så viddere fra TV'et til mit højtalersæt gennem det optiske kabel? Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke vil virke.
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har testet lige præcis dette, men eftersigende kan det egentlig godt lade sig gøre, men du må ikke hænge mig op på det. Spørgsmålet er, om løsningen ikke vil begrænse på nogle områder.

Du kan jo prøve, og så se hvad der sker. Men kan desværre ikke give dig et præcist svar. Måske kan andre dog hjælpe.

Men du vil altid kunne benytte dig af RCA-kablerne til den ene indgang, hvis det ikke lykkedes.