Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Apollis
Jeg er lidt (eller meget) forvirret, og jeg har prøvet at søge rundt herinde og mange andre steder, men der er et spørgsmål jeg bare ikke kan finde et svar på.

Hvis et TV ikke har DVB-C men har MPEG-4, hvad har det af betydning?

Jeg sidder pt. med normalt kabel-tv, og jeg synes jeg hele tiden finder svar der lyder på: Du skal have DVB-C hvis du har kabel tv.
Mange andre steder står der bare: MPEG-4 er det eneste der er vigtig.

Skal jeg ud og finde et TV med DVB-C og MPEG-4, eller er det okay kun at have MPEG-4, og så er DVB-C ligemeget?

Hvis jeg vil forblive kabel-tv kunde, hvad så?
Hvis jeg evt vil skifte til zaptor, hvad så?

Håber nogen kan hjælpe, før min hjerne går i selvsving o.O

Beklager hvis det er besvaret herinde før og jeg har overset det.
Af Fing
Når du har kabel skal du skal have DVB-C tuner med mpeg 4, hvis du vil undgå en ekstra boks.
Af Kief
Du kan godt se digitalt kabel tv uden mpeg4, bare ikke HD kanalerne, men du kan derimod ikke se digitalt kabel tv uden dvb-c tuneren.

Når der står tv med mpeg4 men uden dvb-c, så er det formenlig dvb-t som kun virker med antenne på taget..
Brugeravatar
Af truehorses
MPEG4 er nyeste dekoder teknologi derfor kan det være klog at have den ombord..

den fåes i 3 varianter og jo flere du har i dit tv, jo bedre er du fremtidssikret ifald du skulle flytte etc....

DVB-S til satellit tv
DVB-T til antenne modtagelse
DVB-C til kabeltv

Du kan så som standard se free to air programmer som DR1, DR2, Update og TV2

Vil du derimod mere skal du have et abm. ( et kort ) som typisk
isættes en ekstern boks eller sættes i et Cam modul som skubbes ind i siden af tvèt

Du kan også med den gamle digitale dekoder teknik MPEG2 se free to air programmerne fram til 2012 - Herefter er det kun MPEG4 der er i drift.
Af Apollis
Men det er sådan at MPEG-4 var det vigtigste, og så kan man altid få en boks med tuner, som evt. Zaptor eller Home-Trio har og så er man sikret?

Jeg overvejer nemlig at hoppe væk fra kabel-tv, så hvor vigtig ville DVB-C tuneren være i det tilfælde?
Og det er over til enten Zaptor eller Home-Trio, som jo er bredbånds TV.
Af Kief
Apollis skrev:Men det er sådan at MPEG-4 var det vigtigste, og så kan man altid få en boks med tuner, som evt. Zaptor eller Home-Trio har og så er man sikret?

Jeg overvejer nemlig at hoppe væk fra kabel-tv, så hvor vigtig ville DVB-C tuneren være i det tilfælde?
Og det er over til enten Zaptor eller Home-Trio, som jo er bredbånds TV.
Sådan som jeg har forstået det skal du kun bruge DVB-C og MPEG4, hvis du vælger at bruge tv'et som tuner - altså uden andre bokse osv.

Hvis du går over til Zaptor eller noget andet, så er det boksen der laver kodningen og sender så et billede over scart eller HDMI op til skærmen, dermed er det underordnet hvad tv'et har af tunere.

Så du kan trygt købe et hvilken som helst skærm hvis du kører med ekstern boks, hvorimod du bør købe en skærm med DVB-C og MPEG4 hvis du skal bruge den uden ekstra boks.
Af Tuslingen
Ligesom Kief, kan jeg ikke helt finde ud af hvad jeg bør købe, for at være helt ærlig er jeg komplet rundt på gulvet. Jeg vil gerne modtage de digitale kanaler, og har et tv med Mpeg2 og DVB-T. Skal jeg så ud og købe en ekstern boks af en art, eller kan man få et kort man kan sætte direkte ind i skærmen. Jeg har iøvrigt kabel-tv.

Jeg håber der er nogle der kan give mig et hint.
Af dieseldk
Tuslingen skrev:Ligesom Kief, kan jeg ikke helt finde ud af hvad jeg bør købe, for at være helt ærlig er jeg komplet rundt på gulvet. Jeg vil gerne modtage de digitale kanaler, og har et tv med Mpeg2 og DVB-T. Skal jeg så ud og købe en ekstern boks af en art, eller kan man få et kort man kan sætte direkte ind i skærmen. Jeg har iøvrigt kabel-tv.

Jeg håber der er nogle der kan give mig et hint.
Du skal ud og have en boks.