Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af udgang99
Jeg er på udkig efter en skærm ... den skal hovedsageligt bruges til at se film, så det må gerne være en "stor" skærm - og dernæst skal den bruges til PS3.

Flatpanels anbefaler selv denne 42" frækkert til 5000kr : http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=437291

-jeg er dog lidt urolig for det "inburn" der snakkes om i testen. Og så har den ikke Full HD.

Er der nogen der har nogle rigtig gode forslag?
Senest rettet af udgang99 20 maj 2009, 22:36, rettet i alt 1 gang.
Af Ponduus
Du har selv fundet et rigtig rigtig godt forslag ;)

Ellers kan du se, om der er flere PX80 i 42" at finde.

Angående burn-in, så er det ikke noget du skal være bange for. Så længe du bruger tv'et med omtanke i starten.

Full-HD er ligeledes ikke noget problem. Full-HD på en 42" er ligegyldig, da du ikke vil kunne se forskel. I en normal sidde afstand.
Af udgang99
Hej Ponduus,

Hvad mener du med "Så længe du bruger tv'et med omtanke i starten"?

... og er PX80'eren bedre? Eller med andre ord:

Hvilket er bedst: LG 42PG6000 eller Panasonic TH-42PX80 ?!?!?!?

:)
Brugeravatar
Af truehorses
De er tæt på at være på niveau de 2 skærme

Billedmæssigt vinder Panaen
Designmæssigt vinder LGèn

Man skal i starten tage det roligt med kontrast/skarphed/lys
indtil fosforen så at sige er spillet til....

Så er risikoen minimal for Burn inn....
Full HD er ligegyldigt i den str...
Af udgang99
Hej Truehorse -

Tak for input! Det vigtigste for mig er så absolut billedkvaliteten, så jeg kommer nok til at helde mest mod Panasonicen. Spørgsmålet er selvfølgelig om Pan'en er de knap 700 kroner bedre i kvalitet, som prisforskellen er?

Nyt spørgsmål: På Pan'en er der en DVB-T ... kan jeg så stadig se TV der kommer med fællesantennen (altså det jeg tror der hedder kabel-tv). Jeg har ingen antenner, bare et magisk stik i vægen hvor alskens vidunderligt fjernsyn kommer ud af! ;-)
Af lennon
udgang99 skrev:Hej Truehorse -

Tak for input! Det vigtigste for mig er så absolut billedkvaliteten, så jeg kommer nok til at helde mest mod Panasonicen. Spørgsmålet er selvfølgelig om Pan'en er de knap 700 kroner bedre i kvalitet, som prisforskellen er?

Nyt spørgsmål: På Pan'en er der en DVB-T ... kan jeg så stadig se TV der kommer med fællesantennen (altså det jeg tror der hedder kabel-tv). Jeg har ingen antenner, bare et magisk stik i vægen hvor alskens vidunderligt fjernsyn kommer ud af! ;-)
Du får sikkert analogt kabel-tv gennem det magiske stik, - og det kan du selvfølgeligt snildt se.Kvaliteten på dit kabel-tv vil dog ikke yde skærmen retfærdighed. Du bør på sigt opgradere til digitalt kabel-tv. Spørg din udbyder om hvlike muligheder de tilbyder.
Hvis du er lidt heldig kan du med DVB-T tuneren fange et par digitale kanaler, med en stump antenneledning, -altså uden at sætte antenne op på huset. I så fald vil du få syn for kvalitetsforskellen på analogt og digitalt signal .
Af Kief
Skrab de sidste penge sammen (6-7000) og køb en Panasonic X10 - der får du det gode billede men også DVB-C med MPEG4 så du kan se HD tv gennem dit kabel (hvis du har fuld pakke)

Ellers kan du modtage kanalerne digitalt i stedet for analogt, hvilket giver dig meget bedre billedkvalitet.
Af dad_
Jeg står i nogenlunde samme situation.
Mit valg er faldet på enten:
Panasonic TX-P42X10
LG 42PQ6000

Lige nu hælder jeg mest til LG da den skulle have bedre lyd plus det åbenlyst pænere design. LG fås desuden til de magiske 6000, hvor Panasonic skal have 500 mere for deres X10.
Brugeravatar
Af truehorses
LGèn er også et godt valg
Og har absolut et supert billede...mange herinde har skærmen eller Dens forgænger PG6000

Vær lige opmærksom på at panaen SKAL hedde X10Y for at være i besiddelse af DK ( Boxer ) godkendt MPEG4

Man skal direkte have Panaèn X10Y stående ved siden af
begge indstillet optimalt for måske at kunne se forskel....og dette afhænger af øjet der ser...
Af sketchpad
Vær også klar over at der er STOR forskel på
plasma panelet i PG6000'erns 50" model og 42" model, de
blev nemlig ikke produceret på samme fabrik, iflg. div.
kilder herinde.

PG6000'ern i 50" giver et væsentlig bedre billede (læs: topklasse) i forhold til 42PG6000, det kan jeg
iøvrig bekræfte da jeg har set begge modeller og endt
op med en 50PG6000, der nu har kørt over 400 timer
og NUL IR & Burn ins.
Af udgang99
Al ære og respekt for Flatpanels.dk, men det er fandme ikke nemt at finde en specifik anmeldelse herinde!!! Er der nogen der kan finde en anmeldelse på de nye modeller, der er blevet smidt på bordet? Specifikt Panasonic TX-P42X10 og LG 42PQ6000?

Jeg har ingen tvivl om at kvaliteten altid kan blive bedre, men jeg vil være meget ked af at skulle poste mere end 6000 kroner i dyret ... måske 6500 MAKS! Men det er selvfølgelig vigtigt at jeg kan se noget ordentligt TV ... ;-) Dens primære funktion er som sagt som alter i hjemmebiografen - og sekundært til spil på f.eks. PS3. ... og så BØR jeg måske gå efter en med DVB-C, da jeg er på "tvungen uopsigelig fællesantenne" til lige godt 3000 om året (noget min "flinke" boligforening har fikset), så jeg vil helst ikke ud og skal købe ekstra kanaler.

Der kom lige et nyt begreb på banen, som jeg ikke er helt inde i ... "MPEG4" ???
Af sketchpad
I princippet kan du se ordentlig tv på alle de nævnte
skærme, seriøst! Det er ren flisespikkeri det hele.

I den sidste ende, kommer det an på hvad du har brug
for og hvad du vil have for dine penge.

Hvis du vægter mp4, som en del af dit tv...skal du
holde dig langt væk fra PG serien...

hvis du vægter billedkvalitet over det hele, skal
du holde dig til panasonic, pioneer, og nogle af
de større LG modeller.

Alle har forskellige features de kan tilbyde dig.
Personlig - da jeg har haft flere 40-50" sets, har
jeg lært 2 ting af min erfaring:

1) Antallet af HDMI porte betyder EXTREMT meget...jo
flere jo bedre! Seriøst!

2) Billedkvalitet, plasma ER bare bedre end LCD..lev med det.
(og jeg har haft div. LCD tv's i over 10 år!)

Panasonic laver ROCKER gode TV's...hvis du vil have
absolut garanti for god plasma, så burde det være
dit valg.

LG har i de seneste år, kommet med, men de har før hen
lavet virkelig dårlige plasma skærme, som f.eks PG3000
serien - der var RØV dårlig..lot's of IR og omformer støj.
(aka - billig crap!)

Men så sker der noget, LG får nye Plasma fabrikker
og nye typer paneler (f.eks i mit lg50pg6000) der
er LANGT bedre end i f.eks pg3000 og lg42pg6000, der
har en del problemer med IR.

Jeg vil mene at LG med de sidste nye LQ apparater
har ordnet de sidste problemer med IR. Der er noget
"Screen-glare" issues..du ved...de er lidt for blanke
og lidt for "smukke", men deres plasma paneler er
nu 100% i top! De kan sagtens konkurrere med Panasonic
og Pioneer på se seneste modeller, det står jeg inde
for any day.
Brugeravatar
Af truehorses
Kan kun tilslutte mig...dog hedder den nye LG serie PQ og ikke LQ
( detalje ) men mere for at gøre det lettere for nye på markedet...
Af dad_
udgang99 skrev:Al ære og respekt for Flatpanels.dk, men det er fandme ikke nemt at finde en specifik anmeldelse herinde!!! Er der nogen der kan finde en anmeldelse på de nye modeller, der er blevet smidt på bordet? Specifikt Panasonic TX-P42X10 og LG 42PQ6000?
42PQ6000
http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0 ... 753,00.htm

TX-P42X10
Der skulle gerne komme en anmeldelse her på flatpanels af skærmen inden for et par dage.

Ellers... google det. Der er masser.