Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kempf
Hvilken skærm er at foretrække ?

970P har et meget ergonomisk design... Men kan det holde ?

Og hvad med billedkvaliteten ? Også selvom der er en meget lille forskel, vil jeg gerne vide hvilken der giver det bedste billede til Film / spil

Mvh. Kempf
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Display-mæssigt er der ingen forskel på de to skærme. 970P vil være marginalt hurtigere i spil, men de lider begge af samme skavanker med dithering og overdrive trailing.
Af Kempf
Kan se du har en 193+

Er du godt tilfreds med den skærm, eller har du set bedre alternativer ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg ofte før har pointeret her i forum, så lider 193P+ og 970P af dithering, hvilket i mine øjne er pænt irriterende. Hvis man ikke er opmærksom på fænomenet er skærmen såmen udmærket, men at man benytter så billigt et kneb til at lave farverne er ikke tilfredsstillende.

Skærmen er udmærket allround, men i min mening får du mere for pengene med en Viewsonic VP930 som tilmed er 400 kr. billigere.
Af kenneth molin
Jeg har selv en Samsung p970 og er godt tilfreds med den - jeg bruger den bla. til at spille (half life 2 - quake 4 og andre i samme katagori) og har ingen problemer der. Det kan godt være at den laver dithering og overdrive trailing - jeg har dog ikke rigtigt bemærket det (skal læses som:
er ikke opmærksom på problemet).

Jeg vil dog ikke anbefale den til at se film på, da billedet efter min mening ikke står særligt godt - jeg ved ikke om dette er et indstillingsproblem - jeg har ihvertfald ikke kunne finde den rette indstilling. Da jeg aldrig ser film på min computer er det ikke noget problem.

Jeg svingede mellem at købe enten samsung 970p eller viewsonic vp930 -men købte samsungen, da vp930 har et kedeligt design - jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke har lavet et mere tidsvarende design i stedet for at bruge det samme design, som da den første vp191 blev lavet for nogle år tilbage.

Hilsen Kenneth.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I det hele taget er det mig en gåde hvorfor der ikke lægges mere vægt på et æstetisk design når man nu efterhånden ikke behøver at bekymre sig om den 3. dimension af skærmen. Asus, Samsung, Apple og LG har haft et par gode bud på noget der er værd at vise frem, men det kan ikke passe at der skal være så langt imellem en flot og en ligegyldigt udseende skærm.

Mht. filmvisningen så er det nok FRC og dithering fænomenet der er skyld i den ringe gengivelse.
Af kenneth molin
Ja - det ved du nok bedre end jeg gør.

Nu har jeg fulgt lidt med i al den snak om 6 bit farver kontra 8 bit farver, som 970p angiveligt har jf. Samsung.

Mit spørgsmål går så på: Har skærmen 8 bit farver eller har den 6 bit farver eller veksler den mellem de 8 bit ved stilbilleder og 6 bit eks. når man spiller spil og ser film på skærmen.

hilsen Kenneth.
Af Kempf
Købte en P970, og er MEGET glad for den

Farverne står meget flot, og Pivot virker perfekt...

Ved ikke hvad du mener, med at den ikke er god at se film på ? Det kræver en smule indstilling ! men den har vundet en del tests, hvor de ALLE er meget glade for den !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kenneth molin skrev:Mit spørgsmål går så på: Har skærmen 8 bit farver eller har den 6 bit farver eller veksler den mellem de 8 bit ved stilbilleder og 6 bit eks. når man spiller spil og ser film på skærmen.
Den er 6 bit. I teorien kan man adressere PVA paneler med ægte 8 bit, men det har Samsung valgt ikke at gøre. Her på siden under "panelteknologi" i forum har jeg forklaret den præcise algoritme. Den kører på intet tidspunkt mere end 6 bit når hver pixel adresseres.
Af HardCoil
Har lige købt to Samsung 970p'ere og er GRUMT skuffet over hvor slemt dithering problemet er :( Overvejer på det kraftigste at returnere dem og tage chancen med en viewsonic :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med alt det postyr der har været pga. dette fænomen, bør du næppe være SÃ… overrasket. Min egen tråd om emnet her i forum bør ikke efterlade nogen tvivl om at det er yderst synligt hvis man ved hvad man skal se efter.
Af HardCoil
Ved det godt, havde bare ikke lige tid til at sætte mig grundigt nok ind i problematikken før jeg købte. Fladskærmsområdet var helt nyt for mig på det tidspunkt, og jeg var for nervøs over døde pixels til at købe en viewsonic.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil anbefale dig at benytte de 14 dages returret. Hvis man først har opdaget dithering er det svært at ignorere det igen - det er dog værst i halvmørke gråtoner. Du kan eksempelvis udnytte vores fælleskøb hos Dell og tage en 24" widescreen skærm til 6.200 kr. Her får du 1920x1200 punkter, hvilket godt nok er lidt mindre end på 2 stk. 19" skærme, men til gengæld er skærmbilledet ikke delt over på midten.
Af HardCoil
Jah har overvejet det, men opdagede at jeg har smidt drivere og manualer væk til den ene skærm ("dem har jeg jo ikke brug for"). Tror bare jeg lever med det, og så skifter den primære skærm når der engang kommer en der er optimal (samme pris, ordentlige farver og samme pixelgaranti som samsung).
Så kan jeg lære at researche tingene ordentliget :-/