Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej brugere,
jeg er ny køber, eller skal til at blive det inde for fladskærme, men jeg forvilder mig rundt i den store jungle, som det nu er blevet.

Jeg har efterhånden kigget på rigtig mange forskellige fjernsyn - store som små, og dyre som billige. Jeg er kommet til den konklusion at jeg MÅ have hjælp. Så den hjælp håber jeg, at I kan tilbyde.

Jeg går efter et 32-37'' tv. i prisklassen 3-8000.

Tv'et skal kunne bruges til at se sport på (så det ikke trætter øjet) og skal bruges til at spille ps3.

Jeg er meget kritisk mht hvordan billedet flyder, da det genererer mit øje gevaldigt, og derfor skal det nok være 100 hZ, medmindre der er andre faktorer, som spiller ind (det kan jeg ikke rigtig finde ud af om der er)

Mit spørgsmål til jer lyder;

Hvad skal jeg kigge efter?

Hvilke specs er nødvendige for, at få mine (små) krav opfyldt?

Jeg håber I kan hjælpe.

Mvh.

Stinson.
Af Kief
Først og fremmest skal du glemme alt om specifikationer. De fortæller ofte kun den halve sandhed og ofte også den forkerte.

Hvis vi snakker 37" så er du billedemæssigt nok bedst tjent med en Panasonic 37X10, da plasma giver et bedre billed end LCD. Dog kan det anbefales at købe en LCD hvis du ofte spiller rigtig meget PS3. Man siger at faren for "burn-in" er lig nul, dog oplever nogen personer en retention som jeg godt kunne forestille mig, kunne være lidt generende i starten. (det aftager dog med tiden)

Ellers ville jeg nok kigge på en Sony W5500 eller lign. skærm hvis det er 32".
Af Stinson
Jeg har rigtig svært ved at finde ud af det nemlig.

Hvilke mærker kan anbefales?

Jeg elsker Samsungs design men er selv. åben for meget andet. Har været i forskellige forretninger, men ekspedienterne anbefaler selv de dyreste. fx 32'' Samsung til 8000. Hvilket er i overkanten syntes jeg for et 32''
Af Kief
Stinson skrev:Jeg har rigtig svært ved at finde ud af det nemlig.

Hvilke mærker kan anbefales?

Jeg elsker Samsungs design men er selv. åben for meget andet. Har været i forskellige forretninger, men ekspedienterne anbefaler selv de dyreste. fx 32'' Samsung til 8000. Hvilket er i overkanten syntes jeg for et 32''
Tjah pris og kvalitet har det med at følge hinanden, så jeg er sikker på at det til 8000 sikkert også er det bedste.

Hvis det er 37+ og vi kun snakker billedsiden, så er det umiddelbart Panasonic (plasma) du skal kigge på. (da jeg kan se du er i den ende vil jeg ikke komme ind på Pioneer og Samsung plasma osv)

Hvis du er til LCD tror jeg billedmæssigt du får det bedste ud af enten en Sony W5500 eller en Philips 7603. Samsung er ikke så kendt for deres billige LCD fjernsyn men et bud på et ok fjernsyn er måske 32B455

Men det vigtigste er at du tager ud i eksempelvis elgiganten og ser de forskellige tv med det signal du selv kommer til at få. Eksempelvis kan du høre dem om du kan se det med digital signal, hvis du har det derhjemme. Evt. tag en dvd med du kender rigtig godt. Få dem til at teste samme scene på alle tv og bestem så.

Bemærk! at de tv der står i eksempelvis Elgiganten måske ikke er indstillet korrekt og derfor kan billedet godt være dårligere på en dyrere skærm. Men som udgangspunkt kan du jo antage at alle tv er lige dårligt indstillet :)
Af Stinson
Nu kører jeg med parabol, så det er lidt ligegyldigt hvad tv'et understøtter. Men tak for svarene :) Prøver at finde ud af det - selvom jeg stadig er i vildrede.
Af Kief
Stinson skrev:Nu kører jeg med parabol, så det er lidt ligegyldigt hvad tv'et understøtter. Men tak for svarene :) Prøver at finde ud af det - selvom jeg stadig er i vildrede.
Tror ikke vi kan gøre noget for du ikke er vildrede. Jeg ville gerne vælge tv for dig, men det hjælper ikke da der er meget til valg af tv. (design, funktion osv osv)

Du går ikke galt i byen med en 37X10 - den er jeg sikker på dækker dit behov ganske fint. (vil ikke bekymre mig om burn-in og retention hvis du bare behandler skærmen fornuftigt)

Hvis du bedre kan lide Samsungs design, jamen så er det et parameter for dig og så må du tage ud af og om Samsungs skærm til 4000,- performer ok i forhold til en tl 8000.- Det er jo trods alt dine øjne der skal være tilfredse :)