Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dave
Jeg regner snart med at anskaffe mig et nyt TV. Lige nu ligger jeg og vipper mellem LG PQ6000 serien eller en af Panasonics 2009 modeller. Derudover skal jeg have digitalt kabel-tv fra Yousee (og nok også HD-pakken).

Jeg vil bare lige være sikker på at jeg har forstået det hele :)

1) Hvis jeg vælger LG'en som ikke har DVB-C tuner skal jeg vel have en hd-boks fra Yousee?
2) Når jeg har kabel-tv er det så ikke ligegyldigt om LG'en har MPEG4 (og DVB-T), da jeg alligevel skal have en ekstern boks (jvf. spm 1)?
3) Hvis jeg har fuldpakken (analogt) får jeg så også samtlige kanaler i digital kvalitet bare jeg har en hd-boks fra Yousee?
4) Kan jeg have 2 fjernsyn hvor det ene er forbundet hd-boks og kører digitalt/hd kanaler og det andet er koblet direkte til antennestikket og bare kan se analoge kanaler uafhængigt af hinanden? (for man kan ikke have 2 fjernsyn koblet til hd-boks og se forkskellige kanaler vel?)

Er der evt andre ting jeg skal være opmærksom på ved digitalt kabel-tv?

På forhånd tak for hjælpen :)

/dave
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1) Ja, hvis TV'et ikke har den rigtige indbyggede DVB-tuner, så skal du have en boks ved siden af. For Yousee-kunder er det naturligvis Yousees boks du skal have.

2) Indbygget MPEG4 har kun relevans når man bruger de indbyggede tunere. Så snart du tilslutter eksternt udstyr, så klarer boksen alt for dig og sender signalet videre via HDMI. Dit TV ser kun en billedstrøm gennem HDMI-porten, som i sagens natur ligeså godt kunne stamme fra en DVD-afspiller. Altså er der ikke behov for nogen konvertering eller des lige i dit TV - og derfor er tunere og dekodere ligemeget.

3) Der er vist et par enkelte kanaler, såsom Kanal KBH, som de ikke kan levere. Ellers får du det samme som nu, blot i digital kvalitet.

4) Du vil have adgang til både analogt og digitalt TV overalt i dine antennestik. Hvis du vil se de digitale kanaler, så skal du have en dekoder tilkoblet (Yousee-boksen), men hvis du ikke vil betale for en ekstra af disse, så fungerer det analoge TV som normalt i resten af huset. Du kan dog ikke koble flere TV til samme boks og se forskellige kanaler den vej. Boksen har 2 tunere indbygget, hvoraf den ene bruges til optage-funktionen og den anden bruges til at sende én kanal ud af udgangen på boksen.

Vi har en lang artikel om digitalt TV her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676
Af dave
Mange tak for svarene - det var lige hvad jeg havde brug for :)