Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rune
Har en Dell 2005FPW som jeg har tilsluttet både min PC og Xbox 360 til. Den anden dag opdagede at der var en underlig flimrende uro i venstre side af skærmen. Fra venstre kant og ca 5 centimeter mød højre i hele venstre side.
Tænkte at det måske var xbox'en eller vga kablet den er tilsluttet med, men nej det kan også ses på på PC'en med DVI.
Svært at beskrive hvordan flimmeret ser ud, men ligner den scanner linier nedad og flimrer som hvis man optog en CRT skærm med et kamera.

Skal lige siges at det først er noget jeg har lagt mærke til nu og det ikke umiddelbart kan ses, så jeg ved ikke hvor lang tid det har været der. Er mest tydeligt i grålige toner syns jeg. Derudover skal man vide hvad man kigger efter for at lægge mærke til det, er altså ikke noget man ser ved første øjekast. Ved nogen farver kan man slet ikke se det f.eks som nu på flatpanels kan jeg kun ane det meget meget lidt hvis jeg virkelig gør mig umage for at se det.

hehe håber det beskriver det nogen der ved hvad det skyldes? og om det er noget jeg skal være urolig over kan blive værre med tiden (ved ik om det har været der fra start af)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Idet du ser fænomenet på både din PC over DVI og på Xbox'en over VGA må du desværre nok konkludere at det er skærmen den er gal med. Heldigvis er Dell ret flinke til at ombytte skærme hvis der er problemer med dem, så jeg ville ringe til dem i morgen når deres hotline åbner.
Af Rune
Problemet er ikke så stort at det irriterer mig da det knap nok kan ses, medmindre man virkelig kigger efter og skifter farve på skærmen indtil man kan ane det.

Ville faktisk høre om det er noget i kender til og hvis der er, om det er noget der kan blive værre med tiden. Har nemli været heldig og få en 2005fpw der ik rigtig har nogen backlight bleeding. Så gider ikke til at igennem en RMA for at få en der måske har en masse backlight bleed, som rigtig mange 2005fpw'er vidst har. Medmindre nogen ved at disse symptomer bliver værre med tiden eller at det er tegn på at skærmen er ved at dø. Så er det godt at vide inden garantien er væk jo :)
Af mortenb
Rune skrev: hehe håber det beskriver det nogen der ved hvad det skyldes? og om det er noget jeg skal være urolig over kan blive værre med tiden (ved ik om det har været der fra start af)
Jeg har selv en LG L1970H og jeg oplever noget tilsvarende dig. Nemlig en let flimren ved visse farver specielt visse gråtoner samt blå og lyserøde nuancer specielt hvis der er tale om store ensfarvede flader med de pågældende farver.

Jeg har en mistanke om at flimmeret opstår når de farver skærmen ikke kan vise pga. TN-panelet bliver dannet ved dithering og/eller FRC. Dette måske kombineret med at ikke alle kan se problemet gør at man ikke hører så meget om det? På prad.de foraet er der eksempelvis nogle der oplever det samme med deres L1970H som jeg gør mens andre ikke gør. Og andetssteds har jeg også læst, at FRC skulle kunne give anledning til synligt flimmer muligvis var det på Anandtech.

Din skærm har dog vist et S-IPS panel og FRC og/eller dithering burde ikke være nødvendigt. Men prøv at find ud af hvilke farver der giver anledning til flimmeret og lav et fuldskærmsbillede med nogle af de pågældende farver og se om det giver anledning til flimren over hele skærmfladen. Det kunne være lidt interessant at høre resultatet.

På min skærm elimineres flimmeret i øvrigt ved at skrue op for lysstyrken.