Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej - jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig her. Jeg har købt en HP LP2475w og farverne er alt for skrappe. Jeg har prøvet dens display assistant og indtillingen direkte på knapperne på skærmen, men jeg kan ikke få det godt, og jeg ejer ikke en spyder. Skal man gøre det i en bestemt rækkefølge? Hvordan får jeg den god? Jeg arbejder med fotos og layout og det skal bare være ordentligt ;-/
men jeg er ikke nørded nok til at finde ud af det.
Kan nogen hjælpe?
Af mikado
lavede du disse justeringer EFTER den automatiske kalibrering, eller var den et resultat af det kalibreringsværktøjet fandt frem til?
Jeg har lavet den indbyggede kalibrering med deres Display Assistant - både den hvor man skal se om forskellige ting er synlige og den med farvecirklen og den grå firkant man flytter rundt på. Er det bedst at lave disse inden man manuelt skruer ned for farver, kontrast og lysstyrke eller har det ingen betydning i hvilken rækkefølge man laver det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores test er lavet med en Lacie Blue Eye Pro kalibrator og ikke vha. noget auto-kalibreringshalløj. Jeg ved ikke hvordan HPs egen software virker og den har ikke været benyttet under testen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg brugte ikke HP Display Assistent. Jeg tror den går ind og opretter en farveprofil på PC'en eller hvordan? I så fald skal du nok have slået den fra, bruge de indstillinger vi foreslår i testen, og herefter eventuelt prøve at køre den igen.

Det bedste resultat ville du dog få ved at benytte en form for kalibrator. Der er ikke nogen i den omgangskreds eller andre grafikere du kender, der har en liggende? Så får du både korrekte indstillinger i skærmens menu og en farveprofil på PC'en.
Af mikado
Ja - nu gik jeg ind i Display Assistant og satte den til factory reset og derefter justerede den efter dine målinger og det er ikke så tosset.
Tak skal du ha' for hjælpen. :)

Jeg ønsker mig et kalibreringsværktøj - hvad er mon det billigste brugbare?
Desværre kan jeg ikke komme i tanker om nogen, som jeg ku dele med.
Fotoglade vestsjællændere kan melde sig til mig!
Af alstrup
Har netop købt denne skærm baseret på anmeldelsen af Thomas.

Utroligt skuffet, hele panelet er grumset som om der er fastgroet støv, en slags perlemor effekt. Hvorfor nævner man ikke det i testen?

Ser denne effekt typisk på mange lcd skærme, findes også på mange crt skærme, hvad i alverden forårsager denne effekt?

Og så på et IPS panel?! (Min er fabrikeret i Marts 09 i Tjekkiet)

;;)
Af Stigart
Hey der, har lige bestilt HP LP2275'eren, hvor jeg troede det var HP LP2275W'eren.

Men det er måske et fedt, for jeg synes ik lige jeg ka se den umiddelbare forskel ud over et par hundrede i prisen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan evt. lige linke til de to modeller. Umiddelbart vil jeg tro at der er forskel i panelet i skærmen. Den model vi har anmeldt har S-PVA panel, hvor du kan risikere, at andre modeller kun har TN. TN er billigere.
Af Stigart
Hmmm, lidt forvirrende faktisk. Synes priserne har ændret sig siden jeg bestilte skærmen.

Men altså.. Finder man HP LP2275w via http://www.kelkoo.dk/p-skaerme-114401/h ... r-19562159 står modellen jeg købte (HP LP2275eren) via http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx? ... did=170456 til 2.772 kr, men ovenover står HP LP2275weren til 2.671kr: http://www.dustinhome.dk/pd_5010172669. ... 5010172669
Troede det var den jeg købte da det var den jeg søgte på. Synes de blander dem lidt sammen eller i hvert fald label'er det som den samme model.
Anyways, der er åbenbart forskel i prisen begge veje, så det er ik til at blive helt klog, synes jeg. Jeg ka dog ikke lige umiddelbart se om modellen jeg købte så har et PVA-panel, men med kun et par hundrede kroners prisforskel, ligger forskellen vel ikke i en så afgørende ting som panelet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan altid se det på betragtningsvinklerne, hvis du ser på specifikationerne.
Af Stigart
Så har jeg haft skærmen i et stykke tid, og alt er tilsyneladende i top.
Ska dog lige høre om andre brugere af LP2275w'eren oplever at skærmen "flimrer" lidt hver gang man tænder den? Der kommer lidt "hakken" i kontrasterne de første par sekunder, som om den lige justerer lidt.
Noget nogen kender noget til?
Brugeravatar
Af Rana
mikado skrev: Jeg ønsker mig et kalibreringsværktøj - hvad er mon det billigste brugbare?
Desværre kan jeg ikke komme i tanker om nogen, som jeg ku dele med.
Fotoglade vestsjællændere kan melde sig til mig!
Jeg har set denne Spyder 2 Express på et site i US - det er så vidt jeg ved billigt:
http://www.adorama.com/ICVS2E100.html?emailprice=t

Nogenlunde samme pris på Amazon.

Tjekkede den på edb-priser, men intet hit..

Fandt den her i DK - ca. dobbelt pris:
http://www.clicksalg.dk/PartDetail.aspx ... b:882;pl:1

Jeg er fotoglad vestsjællænder, men har ikke en kalibrator .. endnu :-)