Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har fulgt forum her i nogle måneder, da jeg skal have ny skærm.

Var idag i det lokale Pana Center for at hente min nye fladskærm. Det skulle uden tvivl være et Pana X10 i 37 eller 42". Forhandleren gjorde mig imidlertid lidt i tvivl.

Farverne på 42X10, som stod i forretningen var selvfølgelig forhandler-overboosted. Ved siden af stod et 37S10. På samme billede var der en tydelig forskel i den sorte farve. S modellen var markant sortere end X modellen. Da S modellen jo stod i 37", måtte det jo være en LCD. Troede ellers at Plasma var bedre i sortniveau, men er dette korrekt?
Billederne var tydeligvis ikke indstillet ordentligt, så måske det spiller ind...

Han havde ikke lige en 37X10 fremme, men påstod at billedet her var bedre end på en 42X10, bl.a. hvad angår sortniveau. Dette lød noget underligt, da jeg gik ud fra at det er samme panel og byggeteknik, men bare i forskellig størelse og antal af pixel. Hvad er op og ned på dén påstand? Man kan sige at fejlene bliver mindre på en mindre skærm, men er der forskel ud over det?

Der bliver ikke snakket så meget om Pana LCD serie, er det fordi den ikk er lige så god som plasma serien?
Af xcardman
Et plasma er bedst i mørkeomgivelser og lcd er ikke særlig godt i denne prisklasse.

der skulle ikke være forskel 37 og 42 tommer x10 model, når det gælder sort. Jeg kan heller ikke se hvorfor.
hvis du gerne vil full HD så går efter en g10. Den har en rigtig god dyb sort i aftentimer.

har selv bestilt et samsung ps50b855, netop den model skulle være rigtig god til sort i lyse omgivelser for et plasma tv. Men den ligger langt over en x10.

Men du kan ikke regne med sortniveau i fona, når det gælder plasma.
personligt havde jeg overset s10(plasma) og købt en g10, hvis sortniveau ikke betyder så meget, så er en x10 en rigtig god skærm.
Senest rettet af xcardman 13 maj 2009, 13:01, rettet i alt 1 gang.
Af Kief
37S10 er en plasma-model ligesom X10 og G10.

X10 er deres alm. HD tv.

S10 er samme model som ovenstående, blot med fuld HD panel + måske lidt bedre signalbehandling. (deraf måske det bedre sort niveau)

G10 er deres fuld HD plasma med Neo-PDP panel, hvilket er det nye panel. Bedre sort niveau, mindre strømforbrug, for at nævne lidt.

Jeg ville gå efter G10, hvis du har pengepungen til det. Ellers er X10 er ganske fint tv.

I den prisklasse kan i hvert fald ingen LCD konkurrere.
Af xcardman
Kief skrev:37S10 er en plasma-model ligesom X10 og G10.

X10 er deres alm. HD tv.

S10 er samme model som ovenstående, blot med fuld HD panel + måske lidt bedre signalbehandling. (deraf måske det bedre sort niveau)

G10 er deres fuld HD plasma med Neo-PDP panel, hvilket er det nye panel. Bedre sort niveau, mindre strømforbrug, for at nævne lidt.

Jeg ville gå efter G10, hvis du har pengepungen til det. Ellers er X10 er ganske fint tv.

I den prisklasse kan i hvert fald ingen LCD konkurrere.
en 37s10 er da en lcd skærm, skærme hedder det samme, de sætter bare et L foran. Du kan ikke få en 37s10 i plasma.
Af red_martians
Ja alle panasonics 37" er LCD foruden C og X-modellerne.

Grunden til at S-modellen stod mere sort, skyldes at plasma har glas i fronten. Dette glas spreder lyset inden i, og i lyse omgivelser giver dette sig til udslag i en grå-mætning af billedet.
LCD-skærme har generelt dårlgiere sortniveau, og det skyldes at det er baggrundsbelyst. er lyset udefra kraftigt nok kan dit øje ikke registrere lysforskellen. Først når der er mørkt nok, vil lyset fra bagrunden begynde at træde mere og emre i karakter, hvor på en plasmaskærm er det omvendt, da lyset udefra blive mindre og mindre.
Brugeravatar
Af herbstmeister
xcardman skrev:
en 37s10 er da en lcd skærm, skærme hedder det samme, de sætter bare et L foran. Du kan ikke få en 37s10 i plasma.
Enig, men den ville så ikke kunne måle sig med X10? Da de stod op og ned af hinanden, viste 37S10 (altså LCD) at være markant mørkere sort end X10.

G10 bliver nok næppe et issue, da forskellen på 37X10 og 42G10 er 7500 og 11000. Er desværre bundet til det lokale Pana center med et gavekort... Bliver svært at snakke fruen 3500 op i pris ;;)

Full HD er ikke et afgørende parameter, men pris og ellers billede generelt.
Brugeravatar
Af herbstmeister
red_martians skrev:Ja alle panasonics 37" er LCD foruden C og X-modellerne.

Grunden til at S-modellen stod mere sort, skyldes at plasma har glas i fronten. Dette glas spreder lyset inden i, og i lyse omgivelser giver dette sig til udslag i en grå-mætning af billedet.
LCD-skærme har generelt dårlgiere sortniveau, og det skyldes at det er baggrundsbelyst. er lyset udefra kraftigt nok kan dit øje ikke registrere lysforskellen. Først når der er mørkt nok, vil lyset fra bagrunden begynde at træde mere og emre i karakter, hvor på en plasmaskærm er det omvendt, da lyset udefra blive mindre og mindre.
OK, så LCD ser mere mørk sort ud i lyse omgivelser og Plasma i mørke...

Kan der kompeseres for dette i plasmaens indstillinger, herunder kontrast?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du kan ikke fuldstændigt kompensere for det, da det er en fysisk restriktion, der opstår pga. de mange glaslag i TV'et. Ligeledes kan du ikke får LCD-TV'et til at vise dybere sort, da det ligeledes er en restriktion i den fysiske opbygning af skærmen.

Visse TV har en indbygget lysmåler, som selv skruer op og ned for lysstyrken af TVet afhængigt af omgivelserne - med et højere effektforbrug som følge.
Brugeravatar
Af herbstmeister
Takker, Yakken. Men der er så heller ikke nogen forskel om jeg vælger 37 eller 42" billedmæssigt. Det er samme byggeteknik og billede, bare i forskellige størrelser...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja. 42" modellen af X10 har dog en højere opløsning end 37" modellen. Det kan du se i specifikationerne på Panasonics hjemmeside.
Brugeravatar
Af herbstmeister
yakken skrev:Ja. 42" modellen af X10 har dog en højere opløsning end 37" modellen. Det kan du se i specifikationerne på Panasonics hjemmeside.
Fint, havde luret det med opløsningen. 42X10 er bestilt hjem til prøve og kommer imorgen. Det jeg var mest bekymret for var om størrelsen var for stor. Tænkte jo, at de eventuelle fejl ved SD antennesignalet blev tydligere på 42", men vi må se.

For iøvrigt spændt på at se Rasmus' anmeldelse :)
Af xcardman
herbstmeister skrev:
yakken skrev:Ja. 42" modellen af X10 har dog en højere opløsning end 37" modellen. Det kan du se i specifikationerne på Panasonics hjemmeside.
Fint, havde luret det med opløsningen. 42X10 er bestilt hjem til prøve og kommer imorgen. Det jeg var mest bekymret for var om størrelsen var for stor. Tænkte jo, at de eventuelle fejl ved SD antennesignalet blev tydligere på 42", men vi må se.

hvis du har digital signal, så vil du sikkert ønske en 50 tommer skærm næste gang. Tror mig 32-42-og nu 50 tommer inden for 1,5 år. 32 var dog en crt skærm. Især ved bluray er det alså bare fedt med 50 tommer
Brugeravatar
Af herbstmeister
xcardman skrev:
hvis du har digital signal, så vil du sikkert ønske en 50 tommer skærm næste gang. Tror mig 32-42-og nu 50 tommer inden for 1,5 år. 32 var dog en crt skærm. Især ved bluray er det alså bare fedt med 50 tommer
Skærmen er kommet. Der godt ud med 42" SAS liga bold - selv i SD analogt signal. Næste projekt er så et CA Modul til DVB-C. Pana-manden sagde de var i restordre. Nogen der ved hvilket der passer bedst til X10eren og Stofa?
Af Energisparen
herbstmeister skrev:

X10 er et fornuftigt valg. Det er en rigtig god ide at lytte til entusiasterne ("G10 er for fed!") og så justere efter egne mere almindelige tv-kigger behov ("Men X10 er ligeså fed, medmindre jeg ser BlueRay, når det er overskyet og nymåne.")