Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige oprettet mig som bruger på denne side, da en af mine venner foreslog at jeg tog et kig herinde i min søgen efter nyt tv.

I januar købte jeg en Samsung T220HD skærm til soveværelset, som jeg egentlig var sådan nogenlunde tilfreds med. Lysstyrken var sådan nogenlunde til et mørkt rum, og lyden var til at leve med så længe man bare så tv på den.

Men efter sølle 4 måneder stod den af, og ville ikke længere. Den gik i standby uanset hvad jeg forsøgte at sætte til den, og nægtede at samarbejde. ÆV, for jeg har tidligere kun haft gode erfaringer med Samsung.

Jeg fik så sendt skidtet tilbage til den butik hvor jeg købte den, og de tilbød at jeg kunne få en ny skærm eller pengene tilbage. Jeg valgte at få pengene tilbage (2000 kr), da priserne på normale tv siden hen er faldet væsentligt.

Det jeg nu har kig på er en lidt større skærm, nemlig en 26" istedet, da de 22" var lidt i underkanten. Det irriterede mig også lidt at skærmen var i 16:10 format, så jeg havde valget mellem at strække billedet, eller have sorte bjælker i top og bund.

Men uanset hvor meget jeg har ledt på nettet, er denne klasse stort set umulig at finde tests af, så jeg aner ikke hvor jeg skal starte.

Jeg har indtil videre haft kig på tre forskellige skærme:

Philips 26 PFL3403D (2499,- hos Wupti)

Philips 26 PFL5403D (3399,- hos Wupti)

Sony KDL-26L4000 (knap 2700,- hos en anden netbutik jeg ikke husker navnet på)

Efter lang tids søgen er det de tre modeller der er inden for min prisklasse (max 3500 kr., da jeg er studerende), men jeg kan som sagt intet finde om dem på nettet.

Jeg har også haft kig på en Viewpia som fik gode anmeldelser i BT og Ekstra Bladet, men den er udsolgt hos forhandleren, og jeg bryder mig egentlig ikke så meget om designet.

Er der nogen her i forummet der har nogen kendskab til modellerne? Jeg er selvfølgelig også modtagelig for andre kvalificerede forslag :)

Det jeg primært skal bruge skærmen til er standard digitalt tv (dr1, tv2, dr2), min xbox 360 der kører via komponent, min Philips DVP5990 dvd afspiller der kører 720p via hdmi og så enkelte tilfælde hvor jeg smider en film på pc'en via VGA.

Jeg hælder mest til Philips 5403 modellen, da jeg godt kan lide designet. Men jeg ved ikke om den er de ekstra 900 kr værd i forhold til 3xxx modellen. Sonyen fangede min interesse pga prisen, men jeg har et par steder læst at modellen ligger under deres sædvanlige kvalitet, og er uden deres Bravia engine.

Jeg har fundet en del positiv omtale om en 32" 5403, men om 26" modellen er i samme bane har jeg ingen anelse om.

Jeg håber nogen kan hjælpe, og gider læse mig lange indlæg igennem, da jeg ikke aner hvad jeg skal vælge, og er bange for at ende med katten i sækken.

På forhånd tak. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg går ud fra at en skærm større end 26" også er OK? Toshiba får generelt rod for deres low-end modeller, hvilket du kan få for under 3000 kr.

Tohiba 32AV500:
http://hifipriser.dk/Products/Listprice ... &Soegeord=

Hvis 26" er et must, så fås den også i denne størrelse (men den koster mere):
http://hifipriser.dk/Products/Listprice ... &Soegeord=
Af Kpnielsen
Alle forslag uanset størrelse er velkomne :) Med lidt omflytning vil der snildt kunne være plads til en 32".

Dit forslag ser bestemt ikke værst ud, havde slet ikke set dem før.

Men har de DVB-T? Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget info om det.

Jeg fik vist ikke nævnt det i første indlæg, men tv'et skal helst have en digital tuner da jeg har monteret en antenne til det. Den kan desværre ikke modtage analogt :\
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Jeg var ikke OBS på at DVB-T var et krav. Grunden til at dette Toshiba er så billigt er delvist at der ikke er DVB-T i.
Af Kpnielsen
Det er vist også min egen skyld ;) Jeg kan bare lære at specificere mine ønsker bedre.

Men worst case er jo, at jeg må købe en ekstern digital boks til 3-400 kr., og så tage den derfra.

Er der andre bud, er jeg selvfølgelig stadig lydhør.
Af Kpnielsen
Jeg har siddet og snuset lidt videre på de Toshiba modeller, og tror jeg har fundet en "efterfølger" til 32" udgaven, en 32AV555DG.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=

Jeg kan se at den ikke koster alverden mere end AV500 modellen, og ifølge nogle af butikkerne har den også en digital tuner.

Der står at det er en "TNT" tuner, men vil den kunne bruges på det danske sendenet?
Af Kpnielsen
Efter nogen tids søgen er jeg faldet over en Samsung LE32B450 hos Fleggaard, til 3499,- leveret til døren:

http://www.fleggaardshop.dk/pi/Samsung_ ... 9_107.aspx

Den skulle, ifølge et par hjemmesider, have samme specifikationer som LE32B455 som den hedder på det danske/nordiske marked.

Vil lige kort høre om der er nogen der har kendskab til modellen, eller evt. forgængeren A455/456/457, og gerne vil fortælle om deres indtryk af dem. Såvel positivt som negativt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
4-serien er den mindste og jeg ville nok selv satse på Toshibaen du fandt før.
Af Kpnielsen
Det er selvfølgelig rigtigt.

Jeg kan dog se at 26" modellen af A456 bliver anbefalet her på siden, så helt ringe er den vel ikke?

Taget i betragtning at mit tidligere bekendtskab var med deres nok billigste løsning, en T220HD til godt 2000 kr., så kan jeg nok ikke gå længere tilbage kvalitetsmæssigt ;)
Af Thor-thor
Hvis du vil se tv via egen antenne vil det være smart at købe en skærm der har dcb-t mpeg4 tuner (Boxer godkendt)
Så du kan se de nye kanaler fra DR til november og Boxer hvis du skulle ønske det.
Af Kpnielsen
Thor-thor skrev:Hvis du vil se tv via egen antenne vil det være smart at købe en skærm der har dcb-t mpeg4 tuner (Boxer godkendt)
Så du kan se de nye kanaler fra DR til november og Boxer hvis du skulle ønske det.
Den Samsung jeg har kig på i Tyskland skulle gerne have det, ihvertfald står det nævnt de steder jeg har kigget :)

Men da det sikkert er parallelimport, aner jeg ikke om det vil kunne bruges på det danske marked O-O