Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alfredo
Hey...

Jeg har et surroundsound system til mit fjernsyn, kan jeg tilslutte min bærbare computer til surroundsound systemet???
Det er forresten en harddisk optager er mellemled mellem fjernsyn og surround sound...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke tilslutte din PC til dit TV hvis du vil have surroundlyd. Du skal tilslutte den digitale udgang på dit lydkort til en digital indgang i dit surroundanlæg. HVis det er en nogenlunde standard bærbar computer, så har du dog ikke noget digitalt output som du kan tilslutte (med mindre den har HDMI udgang), men derimod kun en hovedtelefonudgang. Er dette tilfældet, så kan du ikke få surround ud af den.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
HVis det er en nogenlunde standard bærbar computer, så har du dog ikke noget digitalt output som du kan tilslutte (med mindre den har HDMI udgang), men derimod kun en hovedtelefonudgang. Er dette tilfældet, så kan du ikke få surround ud af den.
Arh - sku' vi nu ikke lige ...?
Der findes jo også helt almindelig analog surround - som godt nok ikke er helt på højde med digitalt, men surround er det da :-)

Du tilslutter bare fra hovedtelefonudgangen og til en indgang på din forstærker (du skal bruge et minijack til phono-kabel).

En anden mulighed er at der er digitaludgang f.eks. fra et S-vhs-stik - så skal du have en adapter fra producenten, men så kan du også nyde ren digital lyd (hvis det er sådan på kildematerialet).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... forudsat at lydkortet i den bærbare PC har et surroundlydkort i første omgang. Ellers kan der købes et USB lydkort med de nødvendige udgange. De kan vist fås til ned under 400 kr.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Analog Dolby Surround er da kodet i det almindelige stereosignal ...
Af Alfredo
Hvordan kan man se hvad lydkort der er i computeren?
Af Kilroy
Hvis man har en labtop med et bedre ATI grafik kort i så kan man faktisk godt få lyd i Digital... de har brugt et par af de pinde i DVI stikket som ikke bruges til lyd...men det kræver at man bruger den DVI-HDMI adapter som er lavet af ATI til grafikkort.

Hvis du skriver ned hvilken pc du har : Mærke, model type så kan er det hurtigt at finde frem til hvilket grafik kort du har i... smid bare besked her så får du svar hurtigst muligt :-)
Af Alfredo
Jeg har en Pakard Bell Easynote MX tror jeg den hedder...
Af Alfredo
Det skulle så være en EasyNote MX36-U-064
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desværre så står der ikke hvilke udgange den model har mht. video (for du får ikke den digitale lyd ud af lydudgangene). Kan du selv se om den har HDMI udgang?
Af Kilroy
Hej så blev jeg meget klogere... Kan sige at din pc ikke har HDMI stik men DVI og VGA... der er dog stadig en mulighed for at du kan få digitalt lyd i da chipsettet understytter det...

Som start skal du finde ud af om du har fået en DVI/HDMI adapter med pc.. DVI stik er det store af dem (ofte hvidt) VGA (blå) har du så skal du installere disse drivere på pc..

http://support.amd.com/us/gpudownload/w ... ang=Danish

Du skal vælge den som hedder Option 1.

Efter den er installeret så skal du vælge ATI kort som lydkort i stedet for din Realtek.
Kan gøres ved at dobbelt klikke på din lille højttaler i højre bund og vælge egenskaber / avanceret og så enhed.

Har du ikke fået en adapter med så skal du enten få fat i en Org ATI DVI/HDMI adapter (andre duer ikke) eller leve med at du kun kan få Dolby Prologic lyd... Kræver så også for at få daigtal lyd at din afspiller understøtter DD eller DTS :-)

Håber du blev en smule klogere ellers spørger du bare løs :-)
Af Kilroy
Vil lige tilføje at du også har en helt anden mulighed... Hvis det andet ikke lykkedes.

Så kan du gøre det at du køber et lydkort i en bedre kvali til usbstik men kræver så at du har en forstærker som har optisk indgang. Kan selvfølgelig også bruges til alm pc højttalere med fordel :-)

De usblydkort ligger i ca 500 kr + - 100 kr alt efter hvad man vælger . Vil uanset hva nok være den klart bedste løsning med hensyn til lydkvalitet.
Af Alfredo
Takker for de mange svar, desværre er min strømforsyning til computeren lige røget sig en tur, så er nødt til at vente til den kommer tilbage fra reperation, før jeg kan prøve om det virker... Men ellers skriver jeg herinde når jeg får den tilbage...