Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Skal have en skærm som primært er til pc men også som et sekundært tv. Er i tvivl om jeg skal købe et TV eller en skærm. Kan man bare tilslutte en ekstern tuner til en pc skærm med HDMI?
Af mbm
Nogle der har erfaringer med Samsung T260HD?
Ser fin ud. Men der findes jo billigere 26" uden tuner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan godt tilslutte en alm. monitor til en ekstern tuner og bruge den som TV. Det giver dig lidt flere muligheder, da der ikke er ret mange skærme med indbygget TV-tuner. Samsungs HD-modeller har lidt ry for, at have et højt inputlag, hvilket kan gå ud over deres egnethed til spil.
Af mbm
Ok tak for det. Det giver mig flere muligheder som du siger.
Jeg vil gerne have en 26" men er i tvivl om jeg skal ud over 1920x1080. Findes der 26" der har denne opløsning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk er opløsningen på 1920x1200 da det et 16:10 format. 1920x1080 bruges som regel på TV. Der findes stadig kun få 16:9 monitors, men jeg har ikke styr på hvilke.
Af mbm
Hvilken 26" til 3000kr er et godt køb?
Primært gaming sekundært tv.
Vil 1920x1080 ikke være optimalt istedet for 1920x1200 mht HD og pixelmapping?
Samsungen kan ikke hænges paa væg så den duer ikke.
Har fundet Fujitsu S3260W. Billig skaerm nogen der kender den?
Af mbm
Robo skrev:Jeg har for nygligt købrt en asus vk266H den er gangske god til spil og ser da også film på den og der ser der også fint ud den koster 2800
også har den indbygget webcam og højttalller den kan kører 1920x1200
pg full hd 1080p

lidt mere om den her http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=vDPC3FEEGS1X1kul

billigst her http://www.edbbiksen.dk/PartDetail.aspx ... 67%3br:edb
Skulle den være bedre end T260HD? som jo trods alt har DVB-T.
Hvordan håndtere en 1920x1200 skærm en 1080 film? Den må jo scale den?
Af mbm
Ingen andre der kan komme med et bud på en ok 26" til 3000kr.
Har læst lidt om Samsungs T260HD, den får ikke de bedste ord med på vejen desværre. Specielt inputlag skulle være dårligt.
Er det derfor en skærm jeg bør holde mig fra når jeg gamer FPS?
Den skal afløse min nuværende Samsung 226BW, som jeg ellers har været godt tilfreds med. Men vil T260HD have dårligere responstid end min 226BW?
Vil det være en "nedgradering" hvis vi ikke snakker skærmstørrelse?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Inputlag er ikke helt det samme som responstid. Inputlag vil du mærke som en forsinkelse af eks. en bevægelse af musen på skærmen, og det kan være ret ødelæggende for spiloplevelsen. Du vil nok kunne mærke det ift. 226BW ja.

Jeg tror jeg ville se på Viewsonic VA2616W:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=

Eller Samsung 2693HM:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=
Af mbm
Tak for forslagene!
Jeg hader at tabe i FPS DM-battles pga mit hardware, så jeg skal ikke have en skærm der ikke reagere på min mus..

det eneste jeg er lidt i tvivl om, er om jeg kan nøjes med 1xHDMI input, da jeg jo også skal bruge det som tv, dvs. 1xHDMI fra TV-tuneren og så 1xHDMI fra PC. Jeg kunne måske "nøjes" med DVI til mit PC brug, men da jeg også benytter mit PC til filmafspilning ville HDMI være optimalt
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HDMI og DVI er helt ens mht. billedet. Forskellen ligger i, at du kan føre lyd med gennem HDMI, hvilket vel er temmelig ligegyldigt når du spiller på din PC. Mange HDMI-porte er ikke så vigtigt på en PC-monitor, hvis blot du har DVI i stedet. Du kan altid omdanne HDMI til DVI eller omvendt.
Af mbm
yakken skrev:HDMI og DVI er helt ens mht. billedet. Forskellen ligger i, at du kan føre lyd med gennem HDMI, hvilket vel er temmelig ligegyldigt når du spiller på din PC. Mange HDMI-porte er ikke så vigtigt på en PC-monitor, hvis blot du har DVI i stedet. Du kan altid omdanne HDMI til DVI eller omvendt.
Nej men det er jo lidt vigtigt at overføre billed og lyd samtidig i ét kabel når man også afspiller film fra pcén
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis skærmen har indbyggede højttalere, så er der også en indgang til at føre lyden over separat. Det er selvfølgelig noget bøvl at du skal til at hive dine hovedtelefoner ud og så sætte lydkablet til skærmen i, men det er da én måde at gøre det på hvis HDMI porten er optaget.

Vær desuden OBS på, at det ikke er alle grafikkort, der kan medsende lyd i HDMI udgangen.