Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AGA
Spørgsmål:

Da jeg er totalt forvirret, bliver jeg nød til at spørge:

På mit nuværende TV ser jeg DR1 via kabel tv på et plain old 27" CRT fjernsyn. De (Yousee), siger at det jeg ser er ANALOGT og derfor dårligt, men jeg siger at det da stadig er i SD kvalitet/format.

Hvis jeg nu køber 52" fladskærms tv )(mega$$), CA-modul (995kr) samt yousee kort (199kr/½år), MEN ingen HD kanal pakke:

vil mit DR1 (SD format) så ikke være af samme kvalitet på det nye fladskærmstv som på CRT?

Godt nok er alt så digitalt, men formattet er jo stadig SD? Hvad vinder jeg ved at tilkøbe mig alle disse ting......??? :s :( :(
AGA skrev:Spørgsmål:

Da jeg er totalt forvirret, bliver jeg nød til at spørge:

På mit nuværende TV ser jeg DR1 via kabel tv på et plain old 27" CRT fjernsyn. De (Yousee), siger at det jeg ser er ANALOGT og derfor dårligt, men jeg siger at det da stadig er i SD kvalitet/format.

Hvis jeg nu køber 52" fladskærms tv )(mega$$), CA-modul (995kr) samt yousee kort (199kr/½år), MEN ingen HD kanal pakke:

vil mit DR1 (SD format) så ikke være af samme kvalitet på det nye fladskærmstv som på CRT?

Godt nok er alt så digitalt, men formattet er jo stadig SD? Hvad vinder jeg ved at tilkøbe mig alle disse ting......??? :s :( :(
analog er SD signal, men det er et almindeligt digital også
dvd og analog og digital er 720x576 og derfor SD.

Et digital signal er bedre på en fladskærm, fordi der er langt mindre støj i billedet. Men hvis et digital billede har en lille bitrate, så er det ikke meget bedre end analog. ET plasma i 50 tommer håndtere analog bedre end lcd, fordi et plasma ligner et crt i teknologi. Et lcd er faktisk en pc monitor, teknologien gør at det er langt bedre med et digttal signal.
Med en yousee boks og scart på dit crt, vil også blive bedre. Samt du får ægte 16:9, hvis det er et 16:9 tv.

en 52 tommer er jo meget større, så du vil se meget mere støj. Derfor kræver et 52 tommer et bedre signal. Med et billigt 52 tommer tv, vil kvaliteten blive dårligere end det du har. I disse størrelser foretrækker jeg plasma, til et SD signal.
Af cannavaro
Hvis du vil kende den lidt mere tekniske og uddybende forklaring, kan du f.eks. søge på "analog vs. digital television" inde på google, eller læse denne artikel, som kommer fornuftigt ind på de forskellige parametre http://www.pbs.org/opb/crashcourse/digital_v_analog/

Opløsningen har ikke meget at sige i denne sammenhæng. Dog skal man ikke glemme, at DVD kører 576P, og ikke 576I som SD-kanalerne, hvilket altså ikke er helt irrelevant, men det er en lidt anden snak.
Af xcardman
cannavaro skrev:Hvis du vil kende den lidt mere tekniske og uddybende forklaring, kan du f.eks. søge på "analog vs. digital television" inde på google, eller læse denne artikel, som kommer fornuftigt ind på de forskellige parametre http://www.pbs.org/opb/crashcourse/digital_v_analog/

Opløsningen har ikke meget at sige i denne sammenhæng. Dog skal man ikke glemme, at DVD kører 576P, og ikke 576I som SD-kanalerne, hvilket altså ikke er helt irrelevant, men det er en lidt anden snak.
kan du lige forklar hvorfor en dvd kører 576P, det har Jeg aldrig hørt om før. For det mener jeg ikke de gør. Hvorfor skulle man ellers have scaler med output 576I og ikke 576P.
Af cannavaro
En DVD er mange gange encoded i Interlaced, men hvis man har en progressive DVD- afspiller, hvilket alle afspillere idag understøtter, samt et progressivt Tv, hvilket alle fladskærme også understøtter, så har man mulighed for at køre 576P, i mange tilfælde sker det helt automatisk, vel og mærket uden kvalitetstab, da enten maskinen eller tv'et kan genskabe alt, uden at miste information. De fleste outputter vel også i 576P?

Progressivt er selvfølgelig bedre end Interlaced. De fleste DVD-Film kører også med en højere bitrate, end de digitale kanaler, og derfor fremstår de blandt andet bedre mm.
Af xcardman
cannavaro skrev:En DVD er mange gange encoded i Interlaced, men hvis man har en progressive DVD- afspiller, hvilket alle afspillere idag understøtter, samt et progressivt Tv, hvilket alle fladskærme også understøtter, så har man mulighed for at køre 576P, i mange tilfælde sker det helt automatisk, vel og mærket uden kvalitetstab, da enten maskinen eller tv'et kan genskabe alt, uden at miste information. De fleste outputter vel også i 576P?

Progressivt er selvfølgelig bedre end Interlaced. De fleste DVD-Film kører også med en højere bitrate, end de digitale kanaler, og derfor fremstår de blandt andet bedre mm.
ok så kan jeg bedre følge dig, men selve filmen er 720*576I

havde en px80 og er bedst med 1080P, så der satte jeg afspiller til 1080P output via hdmi. En px80 arbejder nemlig 1080P internt, så skulle den kun nedscalere en gang til 768.
hvad der er bedst kommer an på om ens tv eller afspiller er bedst til at scalere.