Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kirneh
Håber i har et godt råd :)
Jeg har lovet mine forældre at finde et nyt tv til dem.
Min mor vil gerne have et Sony da hun har hørt at det er bedst. og uden at skulle forklare at der er meget andet der er lige så godt ville det jo være fint at vælge et Sony. At blive glad for noget nyt er jo lige så meget det at mene man har fået det bedste :)

Så det jeg søger er:
* Sony 37-40 "
* Full HD (til visning af billeder)
* De skal kunne se digitalt tv (luft båret) uden at bruge en boks
* Den skal kunne vise billeder fra hukommelseskort eller lign i Full HD.

Jeg kender ikke rigtig til Sony's serie, så håber at nogle kan hjælpe

Hilsen Henrik
Af kirneh
Jeg glemte lige at skrive at kvalitet er vigtigere end pris (alt med måde selvfølgelig :) )
Af Marqzen
40W5500 lyder som et godt bud... Eller 40we5 hvis det skal være hvidt og "energi sparende" (men ellers svare det til 40W5500).

Det skulle være et yderst fornuftigt TV!
Af kirneh
Tak for svaret.
Det ser spændende ud.

Er det følgende der gør at de kan se det luftbårne billede ?

# Se free-to-air jordbaseret HD og SD samt kabelbaserede udsendelser med den integrerede MPEG-4 AVC-tuner (modtager også analogt)*
# Se digitalt TV med den integrerede digitale jordbaserede tuner til standard opløsning (MPEG-2, modtager også analogt)

De skal ikke bruge noget specielt ud over at sætte antenne stikket i vel ?
Af xcardman
Hvis billedekvalitet er vigtig, så vel et samsung edge LED være langt bedre.
et w5500 viser da et nogenlunde billede, men alså ikke noget særligt.
Men et samsung led koster jo også en del mere.
Af Storgaard
Er lige blevet ejer af et 46W5500, og kan varmt anbefale W5500 serien.

Den har indbygget analog tuner (den skal du ikke bruge til noget efter 30. november) samt både DVB-T og DVB-C tunere, så det kan bruges både ved antenne på taget og ved kabel-tv (YouSee, Stofa, etc) og begge disse DVB tunere understøtter både MPEG2 og MPEG4, så dine forældre skulle være rimeligt fremtidssikre - i hvert fald med hensyn til dansk TV.

Hvis de vil se betalingskanaler - f.eks HD-pakken fra YouSee, så skal man bare lige have fat i et lille CA-modul til ca 500 kr eller deromkring. Typen af CA-modul afhænger af, hvor de modtager TV signalet fra - er det YouSee, så skal du have et CA-modul med Viaccess kryptering. I dette CA-modul sætter du så programkortet fra din TV udbyder, og så er du ellers kørende :)

W5500 serien har et USB stik på siden - officielt understøttes kun en USB memory key, men jeg har haft min 500GB USB harddisk (som kører på egen strømforsyning) sat til uden problemer, og du kan afspille musik og videoer og billeder i alle gængse formater - inkl AVCHD.

TV'et har også internet forbindelse, og understøtter DLNA, som betyder, at du kan afspille musik, video og billeder, som du har liggende på en computer tilsluttet netværket. Personligt har jeg problemer med at afspille videoer denne vej, men foto og musik virker til husbehov. Det er dog ikke sådan, at du kan sidde og browse direkte på TV'et - det kunne ellers være fint ;)

W5500 har masser af forbindelses muligheder: 4xHDMI, 2xSCART, VGA osv

Alt ialt et rigtigt godt TV til prisen, hvis du spørger mig. Jeg har lige et par ting, jeg gerne vil spørge Sony om, men det er omkring DLNA funktionaliteten, og jeg går ikke ud fra, at det er noget, dine forældre vil benytte sig voldsomt af.

God fornøjelse med indkøbet

/Sten
Af kirneh
Mange tak for din beskrivelse.
Jeg tror helt sikkert det er tv'et for dem (pris/kvalitet).
Af Storgaard
Hehe - skal igennem samme proces med mine forældre i nær fremtid - de vil også op på 40 tommer og har også fået at vide, at det skal være Sony, så jeg kan jo ligeså godt forberede mig ;)

Lad mig endelig vide, hvad dine forældre evt synes om det - måske lægger de vægt på nogle helt andre ting, end vi lige går og tænker på :)

/Sten
Af rismand
Er også meget glad for mit W5500. HD signalet er rigitg godt.
Af kirneh
Jeg skal nok vende tilbage.
De har kigge på det på sony's side og syntes det ser godt ud. Så det bliver tv'et.

Det er meget sjovt at der er den generelle holdning der ude blandt "ikke-vidende" at Sony bare er bedst :)
Af kirneh
Jeg har kigget på Sony KDL-40Z4500 som jo er det nye 200 hz tv.

Er dette på alle punkter et bedre tv end w5500 ?
Nogle der ved om der er en synlig forskel på Sonys 200 hz kontra deres 100hz, eller er det bare reklamegas ?
Af red_martians
200Hz er reklamegas, og langt de fleste synes at det 100hz er ubrugeligt at se på, da det laver rigtig mange billedefejjl.
Derudover har Z-modellen væsentlig bedre billede. Hvad angår W-modellen er jeg ikke begejstret, og synes at man så ligeså godt kan hoppe på den almindelige V-model i stedet.
Af kirneh
Nå men mine forældre var inde og kigge på tv'et i en forretning og er bestemt ikke imponeret.

Så fik de desværre også fat i en kegle af en sælger.

De havde tv'et tilsluttet det luftbårne digitale signal. Og billeder havde tydelige skygger og pixelerede. Jeg havde egentlig forventet at billedet ville være lige så pænt som det digitale jeg modtaget gemmen YOUSEE kabelnet (med selector).

Han fortalte i forretningen at billedet ville være det samme hos mine forældre og det har de bestemt ikke lyst til. Det er jo svært at vide om de bare har et lorte signal eller.

Jeg overvejer lidt om de ikke vil have mere glæde af et plasma tv. De ser på deres gamle analog tv og så syntes de at LCD billedet ligner "lort". og det gør det jo også oftest med et middelmådigt SD signal.

Men hvis vi nu går Plasma vejen i stedet. Hvad så med opløsningen når de vil se deres billeder (hun fotografere meget). Da jeg sidst læste op på plasma tv for nogle år siden var det meget dyrt at få et full HD tv som Plasma.
Af Storgaard
Nådada :(

Jeg har faktisk altid været træt af forhandlere, der demonstrerer HD tv med et dårligt SD billede, men det er selvfølgelig reelt nok, hvis signalet ikke er bedre derhjemme..

Jeg ser kabel TV på YouSee, og de digitale kanaler er generelt helt OK for mig (har endda 46" versionen, så et halvdårligt signal vil blive endnu værre i dén størrelse) Specielt DR og TV2 er bare i orden, og kan næsten konkurrere med HD kanalerne (synes jeg i hvert fald)
De analoge kanaler kikker jeg slet ikke på, da jeg har alle kanalerne (og flere til) digitalt..
Der er enkelte kanaler, hvor det i grunden så bedre ud på min 32" billedrør, men jeg vil nu ikke bytte tilbage igen..

Nå - kan se i historikken, at du netop skriver, at dine forældre har luftbårne signaler, så det nytter jo egentlig ikke at jeg kloger mig mht kabel-tv ;)

Sony har indbygget DLNA klient, så du f.eks kan se billeder eller afspille musik og video direkte fra din PC via netværksstik, men i hvert fald billede delen er jeg knapt så imponeret over. Billedet står fint nok, men det tager adskillige sekunder inden det står der - bestemt ikke optimalt..

Held og lykke med TV jagten..