Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
xcardman skrev:Hvis nu man har mulighed for HD lyd fra sit anlæg, når man ser blu-ray. Så er det ikke særlig fedt med optisk. HD lyd på et godt anlæg, er fedt.
Det gør heller ikke den store forskel i dette tilfælde idet anlægget "kun" er et 5.1 surroundsæt.
Af xcardman
urbananen skrev:
xcardman skrev:
urbananen skrev:Ja, og det var så derfor jeg hoppede tilbage til optisk.. Forstærkeren (her hjemme) sluger jo satme 100w, og det er jo lidt unødvendigt hvis man bare skal glo billedet, eller andet fra PS3'eren.
Hvis nu man har mulighed for HD lyd fra sit anlæg, når man ser blu-ray. Så er det ikke særlig fedt med optisk. HD lyd på et godt anlæg, er fedt.
Ja, nu har jeg desværre heller ikke muligheden for HD-lyd.
Sidder selv med en Denon AVR4306, og hvad jeg har hørt mig frem til, og fået fortalt, er der ikke den vilde forskel, med mindre man går op i en noget højere pris-klasse.
Jeg har selv en onkyo 806 og 5.1, der er alså en kæmpe forskel på HD lyd og almindelige digital lyd. Du har jo mulig for HD lyd via en afspiller som kan decode og phone kabel. 50 producent af grunden til jeg køber blu-ray er lyden. opret en tråd på recordere og sig der næsten ingen forskel er og du vil få de første 100 indlæg. Men der er jo også nogen som siger de ikke kan se forskel på dvd og blu-ray.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu snakker vi jo det anlæg der bruges hér i samspil med en PS3. Hvor kommer dekodningen af HD lyden fra?
Af xcardman
yakken skrev:Nu snakker vi jo det anlæg der bruges hér i samspil med en PS3. Hvor kommer dekodningen af HD lyden fra?
det jeg har skrevet var til urbananen (quote) og hans denon 4306.

en ps3 kan godt decode HD formaterne, men kan jo kun sende lyden videre via hdmi. så til hans 4306 skal bruges en afspiller med analog udgange og som kan decode HD formaterne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh... Jeg var ikke klar over at en PS3 var "ny" nok til at kunne dekode HD formaterne i selve maskinen.
Af xcardman
yakken skrev:Ahh... Jeg var ikke klar over at en PS3 var "ny" nok til at kunne dekode HD formaterne i selve maskinen.
en ps3 kan kører pcm (decode alle formater) og sende dem via hdmi.
så hvis man har en forstærker som modtage multi pcm, har man HD lyd.
Men den kan ikke bitstream. Der vel altid står multi ch i ens display uanset om ens forstærker kan decode eller ej.
Af urbananen
Så når min forstærker kan modtage linær PCM, vil dette næsten være det samme som HD-lyd eller hvad?
Og jeg forstår ikke helt at man ikke kan modtage mere end 5.1 ved optisk, når nu det er en 7.1 -forstærker.
-Og ja, der står nemlig bare multichannel in, når jeg kører over HDMI, hvilket irriterer mig, da man ikke kan se om snavset kører DTS, DD, eller andet.
Af xcardman
urbananen skrev:Så når min forstærker kan modtage linær PCM, vil dette næsten være det samme som HD-lyd eller hvad?
Og jeg forstår ikke helt at man ikke kan modtage mere end 5.1 ved optisk, når nu det er en 7.1 -forstærker.
-Og ja, der står nemlig bare multichannel in, når jeg kører over HDMI, hvilket irriterer mig, da man ikke kan se om snavset kører DTS, DD, eller andet.
læs denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 58835&PN=1

der står at man kan få en opdatering til denon 4306 og så har den mulighed for multi pcm. almindelig pcm er kun stereo.
HD lyd kræver en større båndbredde end optisk kan give. Den har kun op 1,5 mbit, hvor HD sender meget mere.
så hører i Hifi klubben om du ikke kan få en opdateringen. Jeg kan nemt hører forskel mellem optisk og HDMI. Forskellen er ligesom en mp3 og en rigtig god cd. Der er mange flere detajler i lyden ved HD lyd.
Det er kun på en forstærker med decocder, som vil skrive formaterne i displayet.
Man kan godt bruge optisk til 7.1 lyd, men er stadig ikke HD-lyd. Jeg har kun 5.1 og hører HD lyd. Der findes heller ikke mange blu-ray med 7.1 lyd.
Det er ikke antal højtaler 5.1 eller 7.1 der er afgørende, Men båndbredden via HDMI som gør at lyden ikke bliver komprimeret.
Af urbananen
Jeg har omgående sendt en mail til Hifiklubben. Hvis det er muligt, burde det jo være en smal sag for dem.