Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Iiiiiih, hvor er jeg forvirret... Jeg har kigget på nyt fladskærmsfjernsyn til min kæreste og jeg. Vi er enige om, at prisen under ingen omstædigheder må overstige 6.000dkk (vi er trods alt stadig studerende...) og, at vi skal have et 32" fjernsyn. Vi har kabelTV, så det er yderligere et krav, at det har DVB-C tuner.

Oprindeligt tænkte jeg, at det skulle have fullHD og 100hz, men dette kan vist ikke lade sig gøre rent økonomisk. Yderligere ser det ud til, at det ej heller kan betale sig:
- Vi sidder 2½-3m fra fjernsynet, så HD-ready burde være rigeligt.
- Det kan tilsyneladende ikke altid betale sig at have 100hz (http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=10751).

Vi bruger fjernsynet til at se film og så ser jeg noget fodbold og det var pga fodbolden, at jeg havde tænkt, at vi skulle have 100hz, men jeg er virkelig meget forvirret...

Fjernsynets udseende betyder selvfølgelig noget, men det er nok ikke den aller vigtigste faktor. Hvis det er i den tynde ende vil det dog være en fordel.

Jeg håber virkelig på jeres hjælp - jeg er meget på bar bund trods flere timers research...

På forhånd tak!
Mr.Lyd
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med mindre der står "Sony" på TVet så drop tanken om 100 Hz. Det er den eneste producent der laver en ordenlig 100 Hz implementation.

Hvis jeg var i dine sko ville jeg i stedet satse på Panasonic 37X10Y og så bilde kæresten ind at det var 32"...
Brugeravatar
Af truehorses
Med mindre i sidder helt inde i skærmen, er Full HD unødvendig...
Enig i at bedste køb er 37X10Y.......
Af Mr.Lyd
Tak for rådene - det er helt bestemt en hjælp. Særligt ift principperne om FullHD og 100hz.

Men nu kiggede jeg lige en gang på det der 37X10Y. Kan det passe, at det er P37X10Y og dermed en plasmaskærm? Og har den ikke lige netop både 100hz og FullHD?

TX-L32X10Y, som jeg foresklog ovenfor har 100hz og synes derfor måske ikke at være den bedste idé (lidt dumt at betale for 100hz, hvis det ikke er godt)... Alternativet kunne være Sony's KDL32V4500 som kan fås for 4.200 eller noget i den stil. Men det er vist ikke 100hz.

Ang. at få kæresten til at tro, at det er 32", så tror jeg desværre at det bliver svært, da det skal hænge et sted, hvor der faktisk kun er plads til 32". Jeg er ellers fristet :)
Brugeravatar
Af truehorses
Hej

X10y er et Plasma med 100HZ og er HD-Ready
Dermed kan man jo se HD billeder etc....

100HZ teknologien til et LCD og et Plasma har 2 forskellige virkemåder....
Hvor det på LCD stort set kun er lykkedes Sony at lave noget der virker. har flere plasma fabrikanter OK funktioner med det...men en smags sag...

Hvis det skal være 32" kan jeg anbefale LG32PG6000
Mindste Plasma tv i super kvali...fåes fra 4.000 ( billigt )
Sidste års model og uden Mpeg4 tunere....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For et god ordens skyld så bør du være OBS på at 100 Hz på et LCD TV og 100 Hz på et plasma TV ikke nødvendigvis er det samme. Det kommer an på om der også benyttes frame-interpolation på plasma-TVet. Du vil altid have 100 Hz på plasma, da det er nødvendigt at gentegne billedet oftere for at undgå flimmer - men her vises hvert billede 2 gange uden beregning af det ene billede.

Sakset fra vores købsguide ( http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202 )
100 Hz begrebet kan genkendes fra de nu aldrende kasse-Tv (CRT teknologien), og er dukket op igen i forbindelse med fladskærms-Tv.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå at 100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV ikke er det samme. Godt nok angiver begrebet stadig at skærmen opdateres ved 100 Hz, men effekten er meget forskellig fra den ene teknologi til den anden. På et plasma TV genereres billedet af gasceller der eksiterer fosforlaget i hver celle så der udsendes lys. Disse lyskvant er forholdsvis korte og for at sørge for at du, som bruger, ikke opdager at billedet reelt er sort en del af tiden, kan man øge frekvensen af disse lyskvanter, så billedet bliver mere roligt - fuldstændigt som man gjorde med 100 Hz teknologi på CRT TV i sin tid. Dvs. på plasma TV bruges teknologien til at forhindre flimren.

Formålet med 100 Hz på et LCD TV er dels at sænke slør og gøre billedet mere flydende, dels at skabe en større detaljegrad i bevægende scener.

Ligesom med Full HD og høj kontrast, er 100 Hz på et LCD TV dog ikke blot positivt, det kommer igen meget an på, hvem producenten er og hvordan teknologien er integreret i Tv'et. På mange LCD skærme arbejder 100 Hz teknologien imod selve hensigten, og giver godt nok en forbedring på visse punkter, men introducerer samtidig den negative effekt, at billedet synes kunstigt og bevægelse unaturligt.

100 Hz på et LCD TV kan dog være en positiv ting, hvis den er konstrueret korrekt, men man bør ikke specifikt fokusere på 100 Hz, da det ofte har negative effekter for billedet.
100 Hz bør i øvrigt kun anvendes på Tv signaler og DVD og ikke HD signaler fra f.eks. en Blu-Ray afspiller.
Af Mr.Lyd
Super - det hjælper nu på min viden om det spørgsmål. Som jeg ser det er Sony's 100hz-fladskærme jo nok for dyre, så hvis det er LCD jeg vælger bliver det nok bare 50hz HDready.

Umiddelbart hælder jeg mest til en LCD-skærm, men vil ikke helt afvise en plasma. Virker dog lidt ærgerligt, hvis den ikke har MPEG4, selvom det selvfølgelig er fristende så billigt.

Lavede lige en søgning på hifipriser og fandt dette samsung, som jeg synes ser interessant ud: http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=. Prisen (4.400dkk) er rimeligt lav og samtidig har den de rigtige tunere og MPEG4. Nogen meninger om dette?

Jeg var tidligere fristet af Sony (fx KDL-32V4500) men så vidt jeg kan se skal man i KDL-32V5500 for at få DVB-C og det koster altså noget mere (ca. 5.400dkk). Så er det selvfølgelig FullHD, men når det jo næppe betyder noget for mig, så er det jo næppe det værd...
Af Kristian
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men i Aalbrog koster den 4000,-
Dansk model: LE 32B455 C4WXXE
Af Kristian
El-Salg Center, Aalborg
tlf. 98180011, Allan