Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fenrik
Som ny dreng i klassen håber jeg at I bære over med mig hvis emnet har været oppe og vende tidligere eller hvis jeg spørger dumt :-)

Anyways, efter at set og læst mange artikler og tråde er jeg faldet over en lille ting.

I mange test anbefales det at 100 Hz teknologien frakobles og da de fleste producenter typisk har næsten ens modeller, der - for mig at se -næsten alene differentieres på opdateringsfrekvens 50/100/200 Hz og så virker det oplagt at købe de billige modeller med den lave opdateringsfrekvens.

For en novice som jeg, så virker Sony modellerne V5500 og W5500 som et sådan eksempel!? Men måske kræves et særligt hurtigt panel til 100 Hz teknologi, der så bare er bedre neddroslet til 50 Hz end modellen der alene kan køre 50 Hz !?

Anyone !?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det har ikke noget med panelet at gøre om et TV kan, eller ikke kan, køre med 100 Hz. 100 Hz blev skabt netop for at forsøge at kompensere for at responstiden var et problem for mange skærme. Det skabte dog et marked for frame-interpolation, som var et nødvendigt mellemled for overhovedet at opnå noget med teknikken.

Grunden til at vi ofte anbefaler at man slår det fra (med undtagelse af Sonys modeller) er, at 100 Hz har 50 billeder/s der er udregnet kunstigt. Husk at et antennesignal kun sender 50 billeder/s så hvis man ønsker at opdatere en skærm ved 100 Hz, så skal der regnes på de sidste 50 billeder (for et LCD TV i hvert fald - disse skærme har jo essentielt ikke behov for at blive opdateret ligeså ofte som fosforbaserede teknologier, idet der altid er lys i dem). Den udregning som skærmen udfører imellem to billeder fra antennesignalet kan gå galt, hvilket typisk giver billedet et kunstigt skær - lidt ligesom Glamour-serien har det på TV. Når vi observerer at et TV giver disse ulemper ved 100 Hz, så anbefaler vi at det slås fra.
Af -jacob
ha ha YAKKEN... for fremtiden skal den uheldige bivirkning ved 100hz hedde GLARMOUR effekten og ikke VIDEO effekten.

FENRIK skærmene er efterhånden blevet så gode at en V5500 giver et udemærket billede, så hvis du ikke synes at 100hz forbedrer billedet, så kan du sagtens købe en V5500.
Men prøv at få en forhandler til at vise dig det samme film/TV afsnit med bevægelser/pannoreringer, hvor i skifter imellem 100hz til og fra, så kan du selv vurdere om det er pengene værd for dig.