Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja skal have mig et nyt TV, og har en 8000,- til at smide efter det (plus minus). Men jeg er meget i tvivl om det skal være plasma, ser elgiganten har et plasma til 6000,- er sku ret billigt, og er da ret tændt på at købe det.

Mine krav er SKAL have T/C MPEG4 tuner, og naturligvis mindst HD (helst full-hd). Bruget mest tvet til at se DVD eller anden video format (divx osv.), men skal naturligvis også bruges til normalt tv kiggeri.

Er mest til Samsung, men egentligt er jeg åben for andre mærker også, de jeg har kigget på et følgende:

PS42A435XEE = 6000,- (i Elgiganten)
PS42A466P2WXXE = 6000,- (på nettet)
LE40B650T2 = 8000,- (import)

Hælder mest til det sidste, men har kun lige råd hvis jeg køber et import tv, altså et der er regnet til andet marked, ellers er prisen små 10.000,- men det kan jo alt hvad et tv skal kunne.

Hvad skal jeg gøre, gå efter et billigt plasma, eller LCD tv, og er der andre jeg skal kigge efter, i den prisklasse?
Af Nick_S
Til de penge kan du købe Panasonic's X10 i 42". Det står til 7999,- i Expert.
Det er absolut det bedste køb med dit budget :)

Bor du i eller omkring storkøbenhavn, kan du smide mig en pb. Så kan jeg evt strikke et godt tilbud sammen på sådan en skærm :) (Arbejder selv i Expert).
Med dit brug bør du ikke gruble så meget over full hd eller hd ready. Der er vigtigere ting, og det er disse ting der er lagt vægt på i denne Panasonic model.
Brugeravatar
Af whc
Min far har det Panasinic, flot billede ingen tvivl om det, men må indrømme jeg ikke er vild med menuerne, og den måde man skifter kanaler, og så er designet lidt kedeligt IMO (smagssag :)). Og så er det "kun" muligt at se billeder med SD kortlæseren. Må indrømme jeg ikke lige kan se hvad de ekstra 2000,- bliver brugt til over de 2 Samsung plasma tv tidligere nævnt?

Så vil jeg nok hellere smide penge efter LE40B65X - serien, der kan man jo både se video via USB, tilslutte det til internettet og se youtube videoer eller andet internet video streaming, full-HD, og så flottere design IMO, og super menuer, ja osv. og kan købes for omkring de 8000,- også (import version).

Men da hvis du vil sælge det Panasonic for 6000,- så vil jeg overveje det :D.
Af Kief
whc skrev:Min far har det Panasinic, flot billede ingen tvivl om det, men må indrømme jeg ikke er vild med menuerne, og den måde man skifter kanaler, og så er designet lidt kedeligt IMO (smagssag :)). Og så er det "kun" muligt at se billeder med SD kortlæseren. Må indrømme jeg ikke lige kan se hvad de ekstra 2000,- bliver brugt til over de 2 Samsung plasma tv tidligere nævnt?

Så vil jeg nok hellere smide penge efter LE40B65X - serien, der kan man jo både se video via USB, tilslutte det til internettet og se youtube videoer eller andet internet video streaming, full-HD, og så flottere design IMO, og super menuer, ja osv. og kan købes for omkring de 8000,- også (import version).

Men da hvis du vil sælge det Panasonic for 6000,- så vil jeg overveje det :D.
Man skal så vidt jeg er bekendt være lidt påpasseligt med at importere tv fra tyskland hvis man skal bruges DVB-C tuneren? noget med undertekst-funktionaliteten ikke er helt understøttet?
Brugeravatar
Af whc
Ok, ja det kan godt være et problem, hvor har du denne info fra, et link?

Har selv søgt en del, men syntes de ter svært at få afklaret præcist om der er nogle forskel på de forskellige T/C moduler, og firmwaren er den samme (for pgl. tv) til hele europa, så det må være en hardware ting hvis det ikke virker.

Nogle der kan bekræfte dette...?
Af Illgor
Må indrømme jeg ikke lige kan se hvad de ekstra 2000,- bliver brugt til over de 2 Samsung plasma tv tidligere nævnt?
Whc - nu er der jo andre ting i et tv, end design og ekstra features.
Forskellen mellem samsungen og pana'en er billedkvaliteten hvor pana'en vinder.
Brugeravatar
Af whc
Jo men hvor stor er forskellen mellem Samsung plasma og Panasonic plasma, i samme "klasse", altså HD plasma tv, med MPEG4 "boxer godkendt" tuner? Mener hvad er det jeg skal betale 2000,- ekstra for?

Men ja da klart billedet er da vigtigt, og da Panasonic har da god billede kvalitet, men hvis jeg skal iriterer mig over hver gang jeg skal skifte kanal, så er det ikke det værd IMO.

Har selv haft et 32" Samsung LCD tv i nogle år nu, og billedet fejler intet IMO, og kan da kun formode at panelerne er blevet bedre siden 2006 hvor jeg købte det.

Samt features som at man kan tilslutte harddisk og se video eller høre musik osv. er da noget jeg hellere vil betale ekstra for, selv om billedet på det tv med en masse features er blandt det bedste man kan få i LCD klassen, se evt. denne test af det Samsung LCD tv jeg har i tankerne: http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40B650/

Tror nu ikke man kan få bedre billede til under 10k
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
whc skrev:Ok, ja det kan godt være et problem, hvor har du denne info fra, et link?

Har selv søgt en del, men syntes de ter svært at få afklaret præcist om der er nogle forskel på de forskellige T/C moduler, og firmwaren er den samme (for pgl. tv) til hele europa, så det må være en hardware ting hvis det ikke virker.

Netop X10 fås i en nordisk og en i europæisk version. Den europæiske har ikke DVB-C og er ikke tilpasset sendestandarden herhjemme.
Af Kief
whc skrev:Ok, ja det kan godt være et problem, hvor har du denne info fra, et link?

Jeg har det fra forums som disse, så det skal ikke tages for gode varer - det er noget som dette jeg også er interesseret i at vide noget om.. Det tv jeg kigger på er en hel del billigere i tyskland men jeg vil helst ikke risikere at DVB-C tuneren ikke virker..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
X10E har slet ikke DVB-C. Den skal hedde X10Y for at du får dén tuner. Det kan du desuden også se på eks. de tyske hjemmesider, som sælger X10E.
Af Kief
yakken skrev:X10E har slet ikke DVB-C. Den skal hedde X10Y for at du får dén tuner. Det kan du desuden også se på eks. de tyske hjemmesider, som sælger X10E.
Nej men eks. mange tyske tv har DVB-C indbygget og flere danske firmaer sælger dem "kombatible med dansk DVB-C osv" .. om det så er sandt eller ej tør jeg ikke svar på?
Brugeravatar
Af whc
Men er DVB-C MPEG4 ikke bare standarden, hvilket forskelle kan der være?

Er lige pt. mest tændt på PS42A466P2WXXE, da det kan fås til de 6000,- og er boxer godkendt, men kan ikke rigtigt finde nogle anmeldelser af det tv på nettet. Er der nogle der har erfaringer med det?

Hvordan er det at sætte computeren til et plasma tv, har som skrevet kun prøvet LCD, og det er jo nærmest bare en computerskærm.
Af Kief
whc skrev:Men er DVB-C MPEG4 ikke bare standarden, hvilket forskelle kan der være?

Er lige pt. mest tændt på PS42A466P2WXXE, da det kan fås til de 6000,- og er boxer godkendt, men kan ikke rigtigt finde nogle anmeldelser af det tv på nettet. Er der nogle der har erfaringer med det?

Hvordan er det at sætte computeren til et plasma tv, har som skrevet kun prøvet LCD, og det er jo nærmest bare en computerskærm.
Den skulle virke med det danske kabelnet men noget med undertekst-mulighederne ikke - nødvendigvis - er understøttet fuldt ud..

Men hører da gerne fra nogen som har erfaringer med parallelimporterede fjernsyn..
whc skrev:
Mine krav er SKAL have T/C MPEG4 tuner, og naturligvis mindst HD (helst full-hd). Bruget mest tvet til at se DVD eller anden video format (divx osv.), men skal naturligvis også bruges til normalt tv kiggeri.

Hvad skal jeg gøre, gå efter et billigt plasma, eller LCD tv, og er der andre jeg skal kigge efter, i den prisklasse?
Der er jo absolut intet i dit primære TV brug,som kræver fullhd.Hvis du går efter billedkvalitet er der ingen tvivl om,at det til prisen skal være plasma.