Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Olaf.dk
Jeg kigger på skærme til digital billedbehandling. Jeg er amatørfotograf, men tager min hobby meget seriøst. Jeg har lavet en hel del research på fladskærmsområdet, over en længere periode. Jeg skal nu til at anskaffe mig en fladskærm, og da mit budget ikke er ubegrænset :(( er jeg kommet frem til at det nok må blive en af følgende to skærme:

- Eizo Flexscan L997, som jeg via edb-priser.dk kan finde til DKK 9.696,-

- NEC Spectraview 2090, som jeg via edb-priser.dk kan finde til DKK 11.125,-

NEC'en er en del dyrere, men jeg er usikker på om den er bedre... Den giver godt nok mulighed for at kalibrere selve skærmen med medfølgede kalibreringssoftware (i modsætning til at klare det hele med en icc-profil). Jeg har allerede en Gretag Macbeth Eye-one Display skærm-kalibrator.

NEC'en arbejder 12-bit farver internt (får selvfølgelig kun 8-bit farve fra grafikkortet), mens Eizo'en arbejder med 14-bit farver. Nec specificerer en højere kontrast (1:700 i st. f. 1:550), men da jeg nok vil dæmpe luminansen en smule alligevel, ved jeg ikke om dette vil have nogen praktisk betydning? Nec'en har takket være overdrive også en hurtigere grey-to-grey responstid (8ms i st. f. 25ms), men jeg spiller ikke computerspil og ser ikke på film på min computermonitor...

Eizo'en har samme panel som reference-skærmen CG210 fra Eizo's ColorEdge-serie og jeg mener at have læst CG210 er bedre end NEC Spectraview 2080, som er forgængeren til Spectraview 2090 (og så vidt jeg har forstået det, er der ikke nogen revolutionerende forskel på billedkvalliteten mellem Spectraview 2080 og 2090).

Jeg har lidt det indtryk at folk her har nogle andre interesser og krav til deres monitors (gamers fx), men er der nogen der har noget praktisk kendskab til nogen af disse skærme? Meninger, synspunkter, input?
Af Olaf.dk
En anden interessant skærm er NEC LCD2090UXi, som ser ud til at være stort set samme skærm som NEC Spectraview 2090, dog uden mulighed for at hardware-kalibrere skærmen, uden kalibrerinssoftware og 'skærmskygge'. LCD2090UXi koster 'kun' DKK 6.993,- Spectraview har 'handpicked' paneler, så disse 2090UXi bliver sikkert lavet af de paneler der ikke lever helt op til samme standarder som dem i Spectraview skærmene. Faktisk er denne skærm mere sammenlignelig med Eizo Flexscan L997. Egentlig burde man sammenligne en Spectraview 2190 med en Eizo ColorEdge CG210. Eizo har ikke nogen 20"-skærm i deres ColorEdge-serie, så Spectraview 2090 falder lidt udenfor sammenligning med Eizo-skærmene, men er vel tættest på CG210, når man kigger på features.
Senest rettet af Olaf.dk 17 jun 2006, 16:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tomshardware har tidligere lavet en test af et par skærme til professionelle, som du kan læse her:
http://www.tomshardware.com/2005/08/30/all/

Konklusionen er at Eizo'en er vinderen, men at prisen ikke kan retfærdiggøre produktet og de anbefaler derfor LaCie 321 eller NEC 2180UX.
Af Olaf.dk
Tak for dit svar Yakken! Jeg havde lige selv fundet den test på Tomshardware. I konklusionen sammenligner de Eizo L997 med NEC 2180UX fra en tidligere test (LaCie 321 er en 'rebadged' NEC 2180UX). De nævner en prisforskel på over USD600 til NEC'ens fordel. Her i Danmark idag er forskellen mellem Eizo L997 og NEC 2190UXi ca. DKK 2.200,-, MEN TIL EIZO's FORDEL! (NEC 2190Uxi koster DKK 11.906,- mens Eizo L997 kan fås for DKK 9.696,-).

Det er egentlig ret så utrolig stor forskel mellem NEC's 2090UXi og 2190UXi - DKK 5.000,- for en sølle tomme mere i diagonalt mål - opløsningen er jo de samme 1600x1200px. 2190UXi har et SA-SFT (S-IPS) panel, mens 2090UXi har et såkaldt 'Advanced True White In Plane Switching Thin Film Transistor' panel (A-TW-IPS TFT). Der er åbentbart stor prisforskel på disse to typer af paneler, med hvad med ydelsen? Med prisen taget i betragtning, må NEC 2090UXi dog siges at være et yderst interessant alternativ!

Jeg bemærker i testene på tomshardware at Eizo'en er en hel del bedre end NEC'en (2180UX), hvad angår lysfordelingen. NEC's 2090 og 2190 skærme har efter sigende særlig teknologi til at udligne lysfordelingen, så dette er måske et område hvor NEC har forbedret sig?

For at gå lidt tilbage til de oprindelige to skærme (NEC Spectraview 2090 og Eizo L997), hvor store er fordelene ved muligheden for at kalibrere skærmens elektronik direkte, fremfor at gøre det med en skærmprofil i grafikkortet? Er der nogen der kan sige noget om det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Idet du selv har en kalibrator ville jeg ikke værdsætte en automatisk skærmkalibrering så højt. Du er kommet et langt stykke af vejen - selv med en meget billigere skærm - når du har dette værktøj.

Personligt havde jeg nok bare nuppet en skærm til omkring 6K med et S-PVA eller S-IPS panel og kalibreret den.
Af Olaf.dk
Det svenske blad 'MikroDatorn' har åbenbart i deres maj nummer testet en række professionelle grafiske skærme, heriblandt Eizo Flexscan L997, Eizo ColorEdge CE210W, Nec 2090UXi & Nec 2190UXi. NEC 2190UXi udpeges som testvinderen, men Eizo Flexscan L997 kommer på en andenplads foran NEC 2090UXi. Samme rækkefølge findes hvis man kigger på priserne, sjovt nok...

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5700

Man kan købe testen i form af en pdf-fil for SEK 50 - lige i overkanten! Jeg tror jeg hellere vil prøve at finde bladet på biblioteket.