Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pk
Jeg håber I kan hjælpe mig.
Jeg har brug for et godt fjernsyn til stuen.
Jeg har parabol, derfor digitale udsendelser, så analog er noget jeg sjældent ser i stuen.
I soveværelset er det mest DVD eller analog.

Hvilke fjernsyn kan I anbefale?
I må gerne komme med 3 bud, billig, medium og dyrere fjernsyn til begge steder.
Samt evt. hvad forskellen er mellem dem.

Jeg er klar over der er meget der spiller ind, men I må være de bedste at spørge.

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har surround nogen af stederne, men overvejer til stuen.

Et sidespørgsmål:
Jeg læste om en højttalerenhed som giver "ægte" surround, selvom der kun er den ene højttaler.
Jeg kan ikke huske navn eller model.
Er der nogen som kender den, og som har nogen erfaring med den?

På forhånd tusind tak for Jeres hjælp.
Af xcardman
Jeg læste om en højttalerenhed som giver "ægte" surround, selvom der kun er den ene højttaler.

glem alt om ægte surround med en højtaler. fantasi og slagsgas.
men en sound bar kan være et alternativ til en tv højtaler.
der er jo ikke meget plads til en højtaler, så alle fladskærme har ikke særlig god lyd. Men fin nok til serie og tv avisen.
Af Kief
pk skrev:Jeg håber I kan hjælpe mig.
Jeg har brug for et godt fjernsyn til stuen.
Jeg har parabol, derfor digitale udsendelser, så analog er noget jeg sjældent ser i stuen.
I soveværelset er det mest DVD eller analog.

Hvilke fjernsyn kan I anbefale?
I må gerne komme med 3 bud, billig, medium og dyrere fjernsyn til begge steder.
Samt evt. hvad forskellen er mellem dem.

Jeg er klar over der er meget der spiller ind, men I må være de bedste at spørge.

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har surround nogen af stederne, men overvejer til stuen.

Et sidespørgsmål:
Jeg kan ikke huske navn eller model.
Er der nogen som kender den, og som har nogen erfaring med den?

På forhånd tusind tak for Jeres hjælp.
Det bedste billede: Panasonic G10 (Pioneer er lidt bedre men findes kun i 50")

Designer tv'et: Samsung B7070

Det billige: Panasonic X10
Af Kief
xcardman skrev:Jeg læste om en højttalerenhed som giver "ægte" surround, selvom der kun er den ene højttaler.

glem alt om ægte surround med en højtaler. fantasi og slagsgas.
men en sound bar kan være et alternativ til en tv højtaler.
der er jo ikke meget plads til en højtaler, så alle fladskærme har ikke særlig god lyd. Men fin nok til serie og tv avisen.
Det kan faktisk godt lade sig gøre at få surroundlyd med en højtaler. Men det vil naturligvis ikke kunne gøre det så godt som med et rigtig setup. Ulempen ved Soundbar osv er at der skal ikke særlig mange "forstyrrelser" til i rummet og samtidig skal rummet gerne være "harmonisk" (firkantet/aflangt uden for mange indhop) da enheden bruger væggene til at fordele lyden...

Vil også mene at man enten skal vælge et godt stereo-setup fremfor en Soundbar. Selv et 2.1 system giver rigtig meget til filmkigningen.. Vil man have surround, så må man købe setup der er bygget til det...
Af pk
Tak for Jeres hurtige respons.

Jeg chekkede lige EDBPriser.dk og så lidt på de skærme de havde af Panasonic ( Link )

Jeg undrede mig lidt over...
37" Panasonic TH 37PX80E som det billigste,
32" Panasonic TX 32LZD80F som det næste.

Hvilket af de billigere skulle jeg vælge?
Det ligner et kanontilbud med de 37"" i sammenligning med det 32".
Men jeg kender ikke typeforskelle, styrker og svagheder, osv.

Jeg satser på snart at skulle flytte, men er stadig på udkig, så ved ikke hvordan stuen vil komme til at se ud.
Derfor vil jeg gerne vente med kvalitetsfjernsynet til jeg er flyttet.

Jeg satser på et her-og-nu fjernsyn til omkring de 6000 kr.
Det gamle kan ikke mere.
Af Kief
pk skrev:Tak for Jeres hurtige respons.

Jeg chekkede lige EDBPriser.dk og så lidt på de skærme de havde af Panasonic ( Link )

Jeg undrede mig lidt over...
37" Panasonic TH 37PX80E som det billigste,
32" Panasonic TX 32LZD80F som det næste.

Hvilket af de billigere skulle jeg vælge?
Det ligner et kanontilbud med de 37"" i sammenligning med det 32".
Men jeg kender ikke typeforskelle, styrker og svagheder, osv.

Jeg satser på snart at skulle flytte, men er stadig på udkig, så ved ikke hvordan stuen vil komme til at se ud.
Derfor vil jeg gerne vente med kvalitetsfjernsynet til jeg er flyttet.

Jeg satser på et her-og-nu fjernsyn til omkring de 6000 kr.
Det gamle kan ikke mere.
Panasonic 37X10 er nok det tv du bør kigge efter.. PX80 er 2008 modellen...
Af pk
Tusind tak igen.
Lige et par sidste spørgsmål:

1: dvs. du anbefaler evt. Link ?

2: X10 er 2009 modellen?
2a: Hvordan tolkes egentlig de numre?

3: Hvad er bedst: 16:9 eller 16:10 ?
16:9 er jo normalt på stort set alle dvd, men 16:10 er det til HD TV eller..?

Igen, tusind tak for tålmodigheden og hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Ja, det er den der anbefales.

2 + 2a. Du kan ikke komme rendende ind fra gaden og selv tolke modelbetegnelserne. Det er de desværre for ulogiske til.

Pansonics 2008 serie omfattede PX8, PX80, PZ80, PZ85 og PZ800. Derudover fantes der nogle modeller rettet imod eks. Frankrig og Norge, med modelbetegnelserne PX81 og PZ86.

I år har Panasonic valgt at kalde dem X10, G10, G15, V10 osv.

Alt dette kan du dog læse på www.panasonic.dk hvilket nok var det mest oplagte sted at starte sin søgning.

3. Du kan ikke få et TV med 16:10 format. Det er desuden ikke et supersmart format til TV, da alle bredformatsfilm vil være endnu bredere end 16:9, så med 16:10 får du altså mere spildplads i top og bund. 16:10 er en opløsning der bruges på PC-monitors, da det passer bedre til dette format (gyldne snit osv.).
Af pk
ok, tak til Jer alle for jeres svar :)

Jeg var inde på www.panasonic.com forleden, for netop at se forskellene på div. modeller, samt prøvet at google dem, men der var ikke noget jeg fandt, som viste eks. 2008 modeller, 2009modeller osv.
Måske søgte jeg forkert.
Men tak for din oplysning.

edit: Efterfølgende lavede jeg en søgning, og fandt alligevel noget, ved at søge anderledes, og på danske sider.

Som information til andre, der har samme/lignende spørgsmål, som jeg havde, fandt jeg flg. på recordere.dk:
Panasonics model betegnelse af opbygget således.

Plasmaserie: TH- xx Px yyy. XX= størrelse i tommer, Px for HD ready og Pz for Full HD panel. yyy= model serien hvor dem med 1 cifre er laveste serie og dem med 3 cifre er highend. Efter de sidste 1-3 cifre kommer nogle bogstaver som betyder hvilken geografisk region de er lavet til. f.eks. EA: E fordi det er tiltænkt europa og A fordi det er en opdateret model i forhold til den unden A. Så vidt jeg kan se er TH-42PX81FV lavet til det franske marked men der skal du lige læse denneførst, da ikke alt virker i DK.