Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BlueSwan
Min kone og jeg er ved at købe nyt TV. Vi gik først i Fona og kiggede på et X10 og et G10 - begge 42" - ved siden af hinanden og her var det ikke svært at se at G10'eren var MARKANT bedre. Problemet var bare at min kone syntes at 42" modellerne var for store - hvilket jeg er lodret uenig med hende i, så hun ville se nogle 37" modeller, hvilket de ikke havde.

Vi kørte så ind til Tapeconnection, hvor betjeningen plejer at være mere kvalificeret end i de store kæder. Her havde de et 46" G10 og et 42" X10 stående ved siden af hinanden og pludselig synes vi ikke at kvalitetsforskellen var så stor. Dette skyldes utvivlsomt til dels at modellerne i TapeConnection var kalibreret, mens Fona modellerne kørte med nogle håbløse indstillinger. Men jeg blev i tvivl om hvor stor kvalitetsforskellen på de to egentlig er.

Men desværre havde de heller ikke her en 37" hjemme, bortset fra en PX80 som vi kiggede på, hvorefter min kone hurtigt blev enig med sig selv om at dét var den rigtige størrelse. G10'eren findes ikke i plasmaversionen i 37", så vi endte med at forhåndsbestille en X10'er i 37", som skulle komme om et par uger.

Imidlertid er jeg nu blevet i tvivl. Har jeg undervurderet forskellen på de to modeller? I Fona var forskellen jo enorm! Samtidig sagde ekspedienten i TapeConnection at de ikke havde fået kalibreret G10'eren endnu, så måske har den underperformet i forhold til den kalibrerede X10'er i forretningen. Sælgeren i TapeConnection var i hvert fald ikke i tvivl om at G10'eren var en bedre model.

Nogen der har testet de to op imod hinanden? Og hvis G10'eren virkelig er markant bedre, hvordan i alverden skal jeg så overbevise min kone om at 42" er en passende størrelse for et TV? ;)
Brugeravatar
Af truehorses
På den jyske måde....Du skaulle have startet med at foreslå 50" som et absolut minimum... så havde i kunne mødes på 42" i salig enighed...
Din kone ville have været glad for at have vundet flest tommer...( 50 til 42 ) og du må med planlagt bøjet nakke og et saligt smil gå med til kun at få en 42"

Klart er de opstillede tv bedre indstillet i TC end hos Fona.
det er jeres øjne der skal vurdere det...og vi er alle forskellige...
Hvilke krav...Sidder i og ser Blue ray film eller HD kanaler, eller ønsker man bare et godt tv/billede....og her er X10èren fin...

Ingen tvivl G10 er bedre, men det afhænger som sagt af øjet der ser og jeres krav....

Op på hesten og få de sidste tommer hjem..... :D
Senest rettet af truehorses 26 apr 2009, 09:26, rettet i alt 1 gang.
Af Malcolm_Y
Medmindre du skal se Full HD materiale via Blue-ray eller Full HD tv kanaler er der ingen umiddelbar grund til at vælge en X10'er selvom kontrasten skulle være lidt bedre på papiret men det finder vi ud af når testen af X10 kommer herpå siden inden for 2-3 uger da de modtager X10'eren i næste uge til test.

Jeg har valgt at sparer pengene fra en G10 og købe noget ordentligt lyd ved siden af istedet for.

De kloge folk siger jo også selv at Full Hd først kommer til sin ret i +50" modellerne og så skal du heller ikke sidde for langt væk fra skærmen.
Af xcardman
netop kontrasten på en g10 er ikke kun fakta på et stykke papir.

det er netop det, som gør en g10 meget bedre end deres tidligere modeller. Glem alt om full HD

en g10 er den bedste panasonic til dato. En g10 har også noget bedre sortniveau, som gør det til en fornøjelse at se film.

har selv haft en px80, og en x10 er nogenlunde ens. Så alt hvad en px80 manglede får man med en g10.

det panel som sidder i en g10 er noget bedre, og fremgår tydeligt i mørkeomgivelser.
Af BlueSwan
Det sjove er faktisk at min kone ser ret meget TV, mens jeg vel ikke ser mere end et par timer om ugen, eller noget i den stil. Så man skulle tro at det var hende der ville investere i kvalitet, men jeg er nok lidt mere kvalitetsbevidst end hun er. Godt nok ser jeg ikke meget TV, men tingene skal sgu være i orden! ;)

Angående forbruget er det helt overvejende almindelige TV-kanaler som vi ser. Jeg har dog været ret imponeret over Blu-Ray billedet inde i TapeConnection, så mon ikke vi snart får anskaffet en Blu-Ray afspiller eller en PS3 til formålet? Men klart at gengivelsen af almindelige TV-kanaler er det absolut vigtigste. Men her var forskellen på de to modeller da også markant - inde i Fona vel at mærke. Faktisk lignede X10'eren noget der var løgn inde i Fona - de må have kalibreret den med røven. Forskellen på X10'eren i Fona og X10'eren i TapeConnection var som nat og dag.
Af tarok
Men der er foruroligende massive meldinger på bl.a. engelske forums om, at G10 ikke er helt så god til SD tv som X10. Og for de fleste betyder alm. tv-kiggeri trods alt en del. Ikke helt så entydigt et valg, må jeg nok sige. Er selv gevaldigt i tvivl.
Bedre kontrast eller ej, men hvad er bedre kontrast værd, hvis SD billedet er mere grynet og blødt på G10? Det kan da godt være du får et lidt bedre HD billede på G10 men hvis prisen er et dårliger SD billede, er min begejstring for G10 begrænset. Desuden rapporteres der om betydelig blæserstøj på G10. Dog har jeg lidt svært ved at vurdere, hvor meget der er om den sag.
Af xcardman
tarok skrev:Men der er foruroligende massive meldinger på bl.a. engelske forums om, at G10 ikke er helt så god til SD tv som X10. Og for de fleste betyder alm. tv-kiggeri trods alt en del. Ikke helt så entydigt et valg, må jeg nok sige. Er selv gevaldigt i tvivl.
Bedre kontrast eller ej, men hvad er bedre kontrast værd, hvis SD billedet er mere grynet og blødt på G10? Det kan da godt være du får et lidt bedre HD billede på G10 men hvis prisen er et dårliger SD billede, er min begejstring for G10 begrænset. Desuden rapporteres der om betydelig blæserstøj på G10. Dog har jeg lidt svært ved at vurdere, hvor meget der er om den sag.
kan godt forstår hvorfor de brokker sig over en g10, på de engelske forum. Man kan nemlig ikke juster gamma som på en nordisk model.
ergo vil billedet ikke bliver super, fordi gamma står til 2,0 og den skal står på 2,2.
en x10 er utrolig god og den vil tilfredstille de fleste. Men venter selv på en v10 til mine forældre. Har så selv købt en pio 5090H, og den har alt hvad jeg manglede i forhold til en px80.
til helt almindeligt tv kiggeri er en x10 fin
Af BlueSwan
Pis, min kone vil slet ikke høre tale om større end 37" og det til trods for at en G10'er ikke koster meget mere end en X10'er. Jeg kan godt se at jeg var optimistisk da jeg oprindlige satte næsen op efter en Pioneer LX5080. :((
Af tarok
BlueSwan skrev:Pis, min kone vil slet ikke høre tale om større end 37" og det til trods for at en G10'er ikke koster meget mere end en X10'er. Jeg kan godt se at jeg var optimistisk da jeg oprindlige satte næsen op efter en Pioneer LX5080. :((
"Kylling" :)
Du skal sk. da slet ikke spørge hende, mand. Vis hende lige hvem der bestemmer. Køb da bare dit drømme-tv, et Pioneer LX5080 og vis hende med stolthed, hvad du har købt.
Sådan gør jeg altid.
Brugeravatar
Af truehorses
Enig! :D
Du må vise hvem der har fjernbetjeningen i hånden
Af Gavin
truehorses skrev:Enig! :D
Du må vise hvem der har fjernbetjeningen i hånden
Det er jo netop hans kone der ser mest tv, så mon ikke hun har fjernbetjeningen i hånden det meste af tiden :p
Af Mons
God aften i stuerne!

Efter længe at ha' undersøgt fladskærmsmarkedet både IRL og på nettet - særligt på dette fremragende site, synes jeg det er oplagt at bidrage med mine "erfaringer", da jeg stod i selv samme situation som dig BlueSwan..

Længe prøvede jeg at overbevise mig selv om, at jeg selvfølgelig skulle ha' en Full HD skærm. Så da Panasonic fornylig lancerede deres nye plasmaserie med MPEG 4 tunere, og Flatpanels kom med en fin test af G10 syntes sagen klar - jeg skulle selvfølgelig investere i en G10! Men først skulle jeg se den/dem i praksis - og her var det så at X10 overraskede positivt!
G10 panelet er meget lækkert og det samme gælder for X10. Men jo mere jeg så på skærmene, i rette afstand vel at mærke - jo mere i tvivl blev jeg omkring mit noget forudindtagede valg af G10. Det var mere end almindeligt svært, for ikke at sige umuligt (for mig i hvertfald), at se forskel på skærmene når de viste samme input. Dog var det ikke Full HD (1080p) kilder jeg så, men så har jeg heller ingen planer om at investere i Blu-Ray!
Når det gælder almindelig digital SD-signal, og HD (720p) - ja så kunne jeg ærlig talt ikke retfærdiggøre G10 fremfor X10!
Nikolaj Sonne er jo også inde på det i Malcolm_Y's link.. Og Sonne har også tidligere været uden med en lille uvidenskabelig test, som han selv udtrykker det: http://media.ncom.dk/index.php/video/id=535
Hvorom alting er, så valgte jeg at købe X10 - og det har jeg bestemt ikke fortrudt - så lige "The Guardian" i aften på Tv2 Film HD, og det var et ret så lækkert billede der blev vist - kun lyden var lidt "hullet" af og til, men når det virkede så var Dolby D lydformatet bestemt meget bedre end det almindelige stereosignal der var på den almindelige Tv2 film kanal.
Til sidst vil jeg lige tilføje at den mest positive overraskelse har været X10s evne til at gengive analoge tvsignaler, hvilket jeg først har set herhjemme - så alt i alt - G10 er en lækker skærm, men jeg kunne ærlig talt ikke se forskel på den og X10 når der blev vist SD og HD..
Af BlueSwan
Det blev så et 37" X10 som jeg lige har fået sat op og jeg må sgu indrømme at jeg alligevel er glad for at det ikke blev en større model - det er vildt stort i vores stue! Det er klassikeren med at skærmen ser langt større ud hjemme i stuen end i forretningen. Jeg må også sige at jeg indtil videre er yderst tilfreds med billedkvaliteten og det er indtil videre med standardindstillingerne, da min kone ser TV og ikke vil lade mig pille ved indstillingerne før hun er færdig. Glæder mig til anmeldelsen af skærmen herinde, hvor der forhåbentligvis kommer nogle tips omkring kalibrering af skærmen.