Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Villanyi
Godaften allesammen!
Jeg har set på dette fjernsyn; Philips 42PFL5604H.
Link: http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=8 ... 0600462030

- Ville sådan set bare gerne vide om det var et godt fjernsyn? Mine eneste behov er at jeg kan se sport og film i flotte detajler.
Det SKAL forresten være fuld HD.
Kan det udføre det godt?

Jeg har bestemt mig for at købe fjernsynet i Sverige, fordi jeg kan få det for 6000 kr.

M.v.h Micki Villanyi Jørgensen
Brugeravatar
Af truehorses
Kunne foreslå Panasonic X10Y i stedet HD Ready eller LG42PQ6000
Laaangt bedre tv....

Full HD har du principielt ikke noget at bruge til med mindre du sidder under 2 Meter fra din 42" - Du kan ikke skelne HD Ready fra Full HD

Ved normal sidde afstand skal du over 50" og gerne meget mere
(60" + )
Af Villanyi
Jeg sidder 1½ meter fra mit fjernsyn.
Det er derfor jeg gerne vil have Full-Hd :P
Af cannavaro
Villanyi skrev:Jeg sidder 1½ meter fra mit fjernsyn.
Det er derfor jeg gerne vil have Full-Hd :P
Selvom du muligvis i dit tilfælde rent faktisk måske ville kunne drage fordel af Full-HD, er der altså langt flere væsentlige parametre som gør sig gældende, for at få et godt billede. Hvis billedet i forvejen ikke er godt, hvad er så fordelen ved Full-HD? Husk at Full-HD har en mindre betydning for den samlede billedkvalitet. De øvrige parametre, såsom kontrast, farvegengivelse, lysstyrke mm, skal være i orden, for at de øvrige aspekter såsom Full-HD kan skinne igennem.

For at få et fornuftigt billede på den nævnte Philips-skærm, kræver det rigelig med tid og kræfter, for at indstille det, og selv her vil du ikke kunne få selvsamme billedkvalitet, som de andre foreslåede fladskærme.
Af Villanyi
Hvilket fjernsyn vil du så anbefale?
Jeg vil højst bruge 7k på det, og det skal kunne vise Film og sport i flot format.
Og jeg ville rigtig gerne have det i Full-Hd hvis muligt, og så selvfølgelig det nye Tv signal.

- Og fjernsynet skal selvfølgelig også være flot.
Brugeravatar
Af truehorses
Okay... det er oz iorden..det er bare de færreste der sidder så tæt på

Valget vil stadig være.....

Panasonic X10Y i stedet HD Ready eller LG42PQ6000

Tilslutter mig helt og holdent de øvrige indlæg omkring billed kvalitet etc
Af cannavaro
Villanyi skrev:Hvilket fjernsyn vil du så anbefale?
Jeg vil højst bruge 7k på det, og det skal kunne vise Film og sport i flot format.
Og jeg ville rigtig gerne have det i Full-Hd hvis muligt, og så selvfølgelig det nye Tv signal.

- Og fjernsynet skal selvfølgelig også være flot.
Som foreslået af Truehorses, kunne du tage et kig på Panasonic's X10 eller LG PQ6000. Begge klarer sig godt hvad angår Sport og Film.

X10 er nok en smule bedre rent billedmæssigt, og nok det bedste billede du får for 7000 Kr, men til gengæld får du et meget lækkert design i LG, som også vinder på sin brugervenlighed, og mere stiliske menu.

Men førsteprioritet bør jo nok stadigvæk være på billedkvaliteten, som du jo nævner som en meget væsentlig paramter, og medmindre du absolut ikke bryder dig om designet, eller hvad det nu kunne være, så gå efter en X10.

Tv'et er PT. forberedt til det hele:)

Du må dog leve uden Full-HD. Hvis du vil have det hele på én gang, skal du længere op i pris:)

Der skulle blandt andet komme en anmeldelse af X10 her på flatpanels indenfor en overskuelig fremtid.
Af Villanyi
Tror at jeg vil kigge på de fjernsyn som i anbefaler.
Men hvad er forskellen på Full-Hd og HD-ready helt præcis?
Af Villanyi
Tænkte på om opløsningen ikke er lav på henholdvis Panasonic og Lg tvet?
Eller er det bare mig? Er lidt nubcake til det.. :P

- Hvis man skal op i Full-HD, kan man så få noget godt for under 8-9000?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fuld HD og "HD ready" er ikke to forskellige betegnelser der udelukkende beskriver opløsning. "Fuld HD" er blot en opløsning (1920x1080), men "HD-Ready" beskriver ud over opløsningen (på min 720-linier) også en række andre krav som et TV skal opfylde.

Panasonic G10E er et godt bud omkring de 9.000 kr.
Af Villanyi
Gør det så ikke en stor forskel hvis du ser Blu-ray film og Dvd'er hvis du har full-hd? :o
Af Villanyi
Det er selvfølgelig ikke svært for mig at gå ind og kigge på fjernsyn inde på nettet.
Men det er jo ikke sikkert at de er gode.
Så vil hellere få nogen som har styr på det til at hjælpe :D
Af cannavaro
Villanyi skrev:Gør det så ikke en stor forskel hvis du ser Blu-ray film og Dvd'er hvis du har full-hd? :o
Hvis du ser Dvd-film, er Full HD mere eller mindre ligegyldigt. Dvd-formatet har en maksimal opløsning på 720 x 576 i PAL, som vi bruger i DK, hvilket er langt fra de 1920 x 1080P, som angiver en Full-HD opløsning. Blu-Ray film har en maksimal opløsning på 1920 x 1080P, og her kommer Full-HD ind i billedet.

I dit tilfælde vil forskellen være minimal. Med Full-HD får du flere pixels i billedet, hvilket kan give et skarpere billede, men almindelige mennesker vil i din situation, alligevel ikke kunne se forskel. Du skal have et forholdsvis trænet øje.
Af Villanyi
Det gav mig jo nærmest svar på det hele ;) .
Så bliver det jo nok det der Panasonic Fjernsyn, det kommer til at koste mig ca. 6k i Sverige.
Men altså, hvis i har nogle bedre bud er jeg rigtig interesseret !

- Jeg syntes bare at opløsningen på det virker relativt lille?
For mit 32'' Samsung har vidst en opløsning på 1300x et eller andet.
Gør det ikke en markant forskel at opløsningen er så lav? Og er der forresten det der 24p i Panasonic tv'et?