Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hakio
Jeg er endeligt kommet på plads i min nye lejlighed og snarest muligt have mit gamle 28" CRT erstattet.

Jeg har længe kigget på diverse sites og TV'er, både LCD, LED og PDP, herunder har jeg brugt meget tid på flatpanels.

Jeg er kommet frem til det skal være et 32" (max 37") da jeg sidder ca. 2½-3 meter fra TV'et, full hd ikke nødvendigt da kun 32". Man sidder lidt skævt i forhold til tv'et så betragtningsvinklen skal være god (max 45grader vinkel skævt). Det bliver yderligere placeret modsat vinduespartiet så der er god chance for skarpt lys og genskær i billedet. MPEG4 tuner er lige meget, skal have yousee med digital boks. Jeg er ude efter et så godt billede som jeg kan få, alt det andet lir betyder ikke så meget for mig. Gode indbyggede højtalere vil bestemt være et plus! Jeg skal primært bruge det til at se TV/Film og ikke til spil.
Prismæssigt er min smertegrænse ca. 7.000 kr.

Det virker til at nedenstående anbefales:
32W5500
32PFL7603H
LG32PG6000

Jeg har desuden selv kigget på et Pioneer KRL-32V som jeg synes var ganske lækkert og med god gengivelse (især sort), men er det noget værd ift. ovenstående eller andre 32" modeller?

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilket TV i andre vil anbefale taget min situation i betragtning.
Af hakio
Det gøt jeg bestemt!

Hvordan står det til med genskær i 10Y'et?
Af CasperOlsen
jeg kan klart anbefale 32W5500, da jeg så den i forgårs hos en af mine venner. Billedet står super godt, og det er bare en lækker skærm. Detaljerne er gode, og man kan se mange detaljer, selvom billedet er mørkt på skærmen, hvilket jeg synes er en fed ting. Så kan klart anbefale den skærm !
Brugeravatar
Af truehorses
32" klart X10Y hvis du har behov for Mpeg4

Igen alternativt...LG32"PG6000 uden Mpeg4

De slår begge Sonyen i 32" med flere længder....
Brugeravatar
Af Kasper-Hingebjerg
Jeg har desværre ikke set l32x10y som Truehorses synes du skal tage, mens jeg synes generelt ikke så godt om Panasonic´s LCD skærme. Du skal også være opmærksom på at den ikke har 100Hz.

Ud fra det behov du har, ville jeg mene at Sony kdl-32w5500 ville være det bedste tv. Her får du et tv med en rigitg god billedbehandling og 100Hz. Det er et af de bedste 32" der findes. Genskær fra vinduespartiet ville ikke være særlig slem da det er en LCD skærm.
Brugeravatar
Af Kasper-Hingebjerg
hakio skrev:Det gøt jeg bestemt!

Hvordan står det til med genskær i 10Y'et?
Der er generelt meget genskær i plasmaskærme pga. glaspladen. Genskæret vil være det samme som i dit CRT tv, hvor imod det vil være mindre på en LCD skærm.

Panasonic x10y er LCD i 32" og Plasma fra 37" og opefter.
Af King Karby
Undskyld jeg kaprer tråden...

Er selv på udkig efter 32/37" TV til soveværelset, men er nervøs ved at vælge plasma. Har selv Pioneer 428XD i stuen, og er meget tilfreds. Men er lyden skruet helt ned, høres plasma summen. Intet problem i stuen, hvor man har lyd på, men vil man gerne sove, er det nok ikke fedt konen ligger og zapper text TV i sengen med en brummetone i baggrunden. Som jeg forstår det, er der (næsten) ingen lyd på LCD.

Eller er summen blevet mindre på nyeste plasma TV?
Nogen der har plasma i soveværelset?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I stedet for brummen, så slæber mange LCD TV rundt på støj fra strømforsyningen eller fra indbyggede blæsere, men typisk så vil støjen være mindre end den summen du kan opleve fra et plasma-TV. De mindre plasma-TV summer dog mindre end de store gør og flere modeller er stort set støjfrie (dog kan du også opleve samme støj fra blæsere og strømforsyninger på plasma-TV).
Af mroerup
Har nu i rigtigt mange måneder undersøgt markedet for et 32'' til min stue. PLudselig bad min mor mig så finde en 32'' fladskærm til hende også.
Jeg har stadigvæk ikke fundet et egnet tv til min egen stue men har netop købt et LG 32PG6000 til min mor. Dette skyldes at jeg VIL have DVB-C/MPEG4 tuner og dette er ikke et krav for hende, da hun ikke har kabel-tv samt er vant til at bruge en Digiality DVB-T HD-recorder.
Jeg har nu fået lov at prøve LG'en i en uges tid, for jeg aflevere det til hende ;-)

Tilbage til LG 32PG6000...
Jeg har nærstuderet rigtigt mange tv i div. butikker og har også flere gange set på 32PG6000. Jeg har dog ikke været synderligt imponeret af billedkvaliteten, når tv'et har været vist i f.eks. Elgiganten. Her var det umiddelbart mindre imponerende og lysstærkt end LCD-tv'erne lige ved siden af.
Jeg ved dog bedre en at stole på sådanne demonstrationer, og valgte alligevel at prøve et LG 32PG6000 til kr. 4000 i Komplett.dk
Jeg kan jo levere det tilbage inden 14 dage, da det er et Internet-køb...
Årsagen til at jeg valgte LG'en er klart pga. div. anbefalinger på dette forum.

Jeg bliver mere og mere glad for dette tv. Det giver simpelthen en brandgod billedkvalitet via en YouSee Samsung HD-boks (og sikkert også via dens egen DVB-T tuner). Analog tv er sådan ca. ligeså uudholdelig som på andre fladskærme, men med et digitalt signal står billedet bare flot. I går sad jeg 20 min. og så haveprogram sammen med konen. Dvs. jeg sad mest og beundrede farvegengivelsen fra dette Plasma tv. Tilsidst blev det mig dog for meget, og jeg gik så over til en nabo der har et 46'' Sony W4000. Umiddelbart vil jeg her sige at LG Plasmaen leveret et klart bedre og mere naturligt billede i forhold til Sony'en. Ved godt at hverken LG eller Sony'en her har været korrekt kalibreret, men alligevel...
LG'en summer heller ikke overhovedet og der et ingen blæsere i. Det er helt stille. Menuen er også letforståelig og logisk opbygget i forhold til Sony's Crossbar, selvom Sony'en nok giver lidt flere muligheder.

Eneste problem med tv'et er en smule retention (midlertidigt burn-in), men det forsvinder hurtigt igen. Dette skulle dog blive lidt bedre med tiden, selvom man nok må konstatere at Plasma tv ikke er velegnede til mange timers Computerspil.

Jeg er ved at være overbevist og to ting her...

1. Jeg vil have et Plasma tv fremfor LCD og germe et LG Plasma.
2. Jeg HADER at skulle bruge 2 remote'er for at styre min tv-kigning. Jeg skal altså bruge et tv med DVB-C/MPEG4 tuner.

Det triste er så bare at et sådan tv, altså et 32'' Plasma med DVB-C/MPEG4 tuner pt. ikke findes :-( Håber at det kommer engang...
Kan man leve uden DVB-C/MPEG4 tuneren får LG 32PG6000 min varmeste anbefaling.
Det er sagt mange gange før herinde, men nu gør jeg det igen...Prøv et Plasma !!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
mroerup skrev:Eneste problem med tv'et er en smule retention (midlertidigt burn-in), men det forsvinder hurtigt igen. Dette skulle dog blive lidt bedre med tiden, selvom man nok må konstatere at Plasma tv ikke er velegnede til mange timers Computerspil.
Nu ved jeg at det her handler om en helt anden prisklasse, men du bør ikke skære alle plasma-skærme over en bred kam. Jeg har ikke kunne fremprovokere retention på mit LX5090 på noget tidspunkt, selvom jeg sidder 20 cm fra skærmen og nærstuderer områder hvor jeg har haft kanalloger siddende i timevis.
Af hakio
Jeg kan ikke umiddelbart finde et 32" X10Y LCD nogle steder, udover udlandet. Ej heller på Panasonics egen dk-hjemmeside. Kan I evt. hjælpe da jeg gerne lige vil tjekke det ud... Tak!