Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rouliz
Hejsa alle på flatpanels :)

Ved godt der er et emne der minder meget om det her, men da jeg har så mange spørgsmål, vil jeg tro at det er mere overskueligt hvis jeg oprettede et nyt.

Jeg har lige fået bestilt et x10y 42" :) Glæder mig til at prøve det af..
Lige et par spørgsmål: (Jeg har læst alt hvad jeg kunne her inde om burn in.)

1. Kan jeg sagtens bruge mit tv fuldt ud lige når jeg får det?, havde tænkt mig at smide pc'en op og spille noget Left 4 dead. :), eller en HD film. Er dette muligt? :) Dette er bare for at lige prøve det af.
har selvfølgelig tænkt mig at passe lidt på i de første 200 timer ellers

2. http://img25.imageshack.us/img25/1968/burnina.jpg
Jeg tænkte lidt om den sorte ramme der udenom kan være skyld i burnin eller er det fuldstændig lige meget. (Har brugt vlc player)

3. Kan man brugt bruge pc'en som source for break in eller skal man bruge en dvd. og forrestten, er min breakin farve hvid, nogen snakkede om den var grå, er jeg blevet farve blind?
(http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... 16250&PN=1)

Nu vil jeg bare gerne glæde mig til mit fjernsyn kommer.

Håber der nogen der kan hjælpe. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu besvaret utallige gange før, hvis du blot søger lidt i forum.

1. Ja, brug din skærm når du får den til hvad du nu end har lyst til. Ingen restriktioner med mindre du vil vise stillbilleder hele dagen. Sæt farveprofilen til "Cinema" og vælg farvetemperaturen til "Varm", så har du gjort en del fra starten af. Sæt derefter kontrasten lidt ned.

2. Ja, alt hvad der er enten slukket eller tændt konstant kan være en kilde til burn-in. Med en sort ramme vil resten af skærmen ældes hurtigere end rammen. Hvis du blot veksler lidt mellem film og materiale i fuldskærm, så er der dog ingen fare. Vi snakker blot om 5-10 minutters skift i materiale for at fjerne eventuel retention. Dette kan du jo gøre imens du skifter DVD/BluRay film.

3. Drop break-in. Denne skærm har ikke behov for det.