Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter lang tids søgen er jeg kommet frem til en af disse to modeller:

Panasonic TX-P42G10

og

Sony 40W5500

Begge har full hd, dvb c/t og full hd.

Ville gerne trække lidt på folks erfaringer her.
Skal primært spille ps3 spil, se blue ray film og se sport i fjerneren. Har yousee kabal tv gennem en fælles antenne i mit boligkompleks.
Skal hænge på væggen i min stue, som der kun står direkte sol ind på et par timer i døgnet, men den smule sol står dog ikke ind på min skærm alligevel.

Hvad synes i?
Af cannavaro
Søg lidt på forum. Samtidig med det, kan du læse fyldestgørende anmeldelser af begge tv her på siden, hvis du ikke allerede har gjort det, men det burde give dig svar på dine spørgsmål:)

Det lyder til, at G10 er det bedste Tv, hvad angår billedkvalitet. Begge Tv har stort set de samme features og funktioner.
Af inzanian
Hvis vi nu siger at jeg istedet for G10 skulle vælge X10 eller px80, vil jeg så mærke det store i forhold til billedkvalitet? Ved godt de to modeller ikke er full hd, men jeg kan forstå at full hd er noget opreklameret bras. Sidder nemlig ca 2 meter fra min skærm.
Hvis jeg for eksempel ser blue ray film på et hd ready tv, vil forskellen mellem full hd og hd ready så være betydelig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved 2 m skal TVet være større end 42" for at du kan se forskel. Du kan se forskellen mellem et 50" TV i fuld HD vs. HD Ready på ca. 1.5 m.

Jeg har lavet et par testmønstre du kan downloade på en USB-stick og tage med i en butik. De kan hentes i denne artiklen (under "Vil du prøve det i virkeligheden):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Der er dog et lille "men" tilkoblet denne metode: Da mønstret er binært, så er det hamrende vigtigt at skærmen ikke selv forsøger at bearbejde billedet fra USB-sticken, da det vil ødelægge mønstret fuldstændigt. Når man viser billedet på skærmen, så skal det med andre ord være et rent skakmønster.
Af cannavaro
inzanian skrev:Nu har jeg bestilt X10'eren istedet, da jeg sidder ca 2,30 meter væk fra skærmen.
Hvilke beslag vil i anbefale til den?

http://www.dustinhome.dk/pd_5010095778.aspx

Vil det beslag kunne klare jobbet?
Ja!!

Min erfaring med relative billige vægbeslag er, at de klarer jobbet glimrende. Det er klart, at hvis du går meget op i beslagets design og udformning, så er det måske ikke det rette valg, men det er nu de færreste som går op i dén slags:)

Muligvis skal du ud at købe nogle andre skruer til at hænge fjernsynet op med, men der burde være et eksemplar af skruer, som kan gå an til dit tv. Desuden bør du tilkøbe nogle rawplugs, medmindre det følger med.