Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, har tænkt mig at få fat i et nyt fjernsyn, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Så vil gerne have lidt hjælp.

Krav:
- God billedkvalitet
- MPEG 4 tuner
- 37" - 40"
- pris omkring 5000 - 6000 kr.

Har set lidt på "Philips 37PFL5603H". Nogen der kan anbefale dette?
kortlink.dk/6gpb

Takker på forhånd;)
Af xcardman
køb et panasonic 37x10Y, bedre tv fåes ikke i den prisklasse.
Af Subbers
Kan kun finde det til 7000 kr. Men kan se at opløsningen er 1024x768 - kan det passe? Vil nemlig også bruge mine hd kanaler fra canal digital.
Af Ponduus
Full-HD er ligegyldigt når skærmen ikke er større. Du vil ikke kunne se forskel alligevel. Medmindre du sidder med næsen helt oppe i skærmen.

Du vil uden tvivl få det bedste billede med en X10 fra Panasonic.
Af Subbers
Kan jeg så få unyttet mine hd kanaler fuldt ud? Hvad med blueray film og sådan? Og kommer der ordenligt billed når jeg tilslutter min pc?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det her har været diskuteret så mange gange før, at du nok kan finde samme argumentation mindst 20 andre steder i forum.

Du kan læse her hvorfor fuld HD er ligegyldigt i disse størrelser:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Bottom line: Med mindre du sidder under 1 m fra skærmen, så er fuld HD IKKE vigtigt for dig. Uanset hvad du bruger skærmen til.
Af Ponduus
Dine HD-kanler bliver, så vidt jeg ved, sendt ud i 1080i - ret mig gerne. Ergo er det ikke full-HD.

Man kan sige, at du ikke får fuldt udbytte af blu-ray, men man kan ikke se forskel på full-HD og HD-ready, når skærmen ikke er større. Hvis vi snakkede 46-50" ville det være en anden snak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ponduus skrev: Ergo er det ikke full-HD.
Jo, det er det nu. Det er ikke progressivt men opsløsningen er stadig 1920x1080, som er definitionen af fuld HD.
Af inotic
ved ikke om det er mig der misforstår appletten til at beregne skærmstørrelse / afstand mm. med hd-ready.

Men af hvad jeg kan se, så hvis man fx har et 37" og man sidder med en afstand på 2-2.5m til fjernsynet kan man godt skelne om det er full hd eller blot hd-ready?
Af Subbers
Jeg sidder nok omkring 2,5 meter fra skærmen.

Hvad så med "SONY KDL40W4000", er det noget der holder? (tænker på om det hakker i billedet?)

Jeg ser satelit fra Canal Digital, og alm. kabel tv.
Af xcardman
en x10 er noget bedre end en sony w4000.

har selv haft en px80 og den viser et kanon godt billede på blu-ray og ps3

en x10 kan modtage 1080P/24 til blu-ray og du kan ikke se forskel på en 37 tommer skærm eller for den sags skyld en 42 tommer. Kun hvis du sidder en 1 meter fra. Men x10 er stadig bedre også når du sidder tæt på.
Af inotic
xcardman skrev: en x10 kan modtage 1080P/24 til blu-ray og du kan ikke se forskel på en 37 tommer skærm eller for den sags skyld en 42 tommer. Kun hvis du sidder en 1 meter fra. Men x10 er stadig bedre også når du sidder tæt på.
Vil give dig ret, hvis man kigger på diverse fjernsyn ude i butikkerne kan du ikke umiddelbart se om det er fullhd eller hdready, men ud fra deres applet skulle det være muligt at se forskel ved afstande under 2m.

Sidder selv og forsøger at finde ud af om jeg skal vælge et sony v5500 i 37" eller 40" eller et panasonic x10 i 37" eller 42", der er noget der taler for og samtidigt imod dem begge.
Et v5500 vil uden tvivl skulle købes ved internet butik, og derfor vil det formentlig være importeret, hvis ikke er det for dyrt, mens et x10 vil kunne købes hos ppradio i århus, hvor det i øjeblikket koster 7.000 eller 7.500 alt efter størrelsen, og den pris kan formentlig også forhandles, derudover får man selvfølgelig også deres udvidede garanti hvis man melder sig ind i club panasonic.