Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af strangey
Heza
Jeg har en ekstern harddisk med nogle HD-Film på som jeg slf. gerne ville se på mit HD-Tv

Grunden til at jeg gerne ville bruge min ekstern harddisk er at den er næsten lydløs derfor ville den være mere praktisk en min computer.
Mit problem er at mit tv bruger en Usb tilslutning som kun er kompatibel med formatet MPG(MPEG 1).

Jeg ville derfor vide om der findes et program der kan lave HD-Film til Mpg og stadig være i Fuld HD uden mindre kvalitet.
Jeg har prøvet en del forskellige programmer men uden rigtig at finde et der virker uden at kvaliteten falder drastisk selv når de står på max kvalitet.

Hvis det ikke er muligt er der måske en anden måde jeg kan få mine HD-Film på mit tv uden jeg skal til at bruge en masse penge, måske via en anden tilslutning på fjernsynet?

Kan det være at jeg kan købe en Usb konverter til HDMI stik og det ville være HD?

Hvis jeg ender med at skulle købe noget kan jeg så bruge en Playstation 3 til at se film på fra min eksterne harddisk?

Min ekstarn harddisk er: Western Digital WD. WD5000H032.
http://www.wdc.com/en/library/dual-opti ... 705000.pdf
Mit tv er: Sony KDL-37V5500.
http://www.sony.dk/product/t32-v-series ... source=rss
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
USB signalet er ikke et videosignal, men et rent datasignal, som dit TV selv dekoder og viser på skærmen. HDMI sender derimod et dekodet videosignal, hvilket betyder at den enhed der sender signalet skal have dekodet dataene og omdannet det til billeder - det kan du ikke klare vha. nogen adapter. Der skal rå processorkraft til, eks. i form af en computer eller en playstation - hvilket også besvarer dit sidste spørgsmål ;)
Af strangey
Super mange takker for et hurtigs svar (B

Så jeg skal til ud og invester i en afspille.
Er en Playstation 3 så en go ide at købe til at udlukket se HD-Film fra?

Kan jeg bruge den uden jeg skal til at brænde alting ned på blu ray- diske?.
Eks. hvis jeg gerne ville se en FuldHD-film jeg har liggende på min computer kan jeg så lægge den over på Playstationen ? uden at jeg skal at brænde den ned? :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En PS3 er en udmærket afspiller til både HD og hvad du ellers har af film liggende. Du kan sætte din USB harddisk direkte til den uden at skulle brænde noget over på BluRays.

Jeg har ikke en liste over formater som PS3 understøtter, så dem må du grave frem selv. Da afspilleren løbende opdateres via nettet, så er der dog en god chance for at netop de formater du bruger er understøttede.
Af strangey
Okey ^_^

Tror du at jeg overhovede kan se forskeld fra normal dvd kvalitet til HD Kvalitet og er det de ca 3000 kr jeg nok skal give for en er en Ps3 det værd at købe når jeg kun ville bruge det til at se Fuld Hd?
Jeg går lidt at håber på en lidt wow effekt når jeg kommer over på Fuld HD fra normal dvd. Skal jeg regne med det?:p
Brugeravatar
Af truehorses
Kan se du har et 37" Sony tv
Hvis du skal have glæde af "Full HD" skal du altså regne med at krybe forholdsvis tæt på skærmen...regn med under 2 meter (muligvis mindre)

Full HD kommer først rigtig til sin ret ved størrer skærme
Af strangey
Hmm jeg sætter også rimlig tæt ved mit tv det er et lille problem fordi jeg meget tydligt kan se at det ikke er fulstendigt skarbt og kan se grums eller hvad man nu skal kalde det. Ville Fuld HD signal fjerne det så jeg ikke har grums/uskarbt ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, TVet fjerner ikke støj eller grums, men det stammer jo nok fra dine film. Der er en MEGET markant forskel på HD-film og alm. DVD film - også på et TV der ikke er fuld HD!
Af strangey
Okey Så ligyldigt om det så kun er en 37tommer jeg har så ville jeg godt kunne se Forskeld på Dvd Og Fuld HD?.

Jeg takker eller´s for alle svar og for den super gode hjælp i har givet mig.
Jeg trode ikke at jeg ville få noget hjælp før der var gået par dage og at folk ikke ville tage mig seriøst.
Så jeg skal nok sige at jeg har et stort Smil på :) Takker
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, selv på et 37" TV vil der være markant forskel på HD materiale og alm. SD materiale (DVD er SD kvalitet). Godt nok så kan du ikke se forskel på 720p og 1080p på skærmen i disse størrelser (forudsat at skærmen har fuld HD opløsning*), men du kan sagtens se forskel på 576p og 720p!

* For at se rigtig forskel på 720p og 1080p, så kræver det naturligvis først og fremmest at din skærm er fuld HD. Dernæst kræves det at du sidder usandsynlig tæt på skærmen for at kunne se de ekstra detaljer. I dette tilfælde er det dog ligegyldigt, da vi jo diskuterer om du kan se forskel på et TV med alm. HD-Ready opløsning og om du, på dette TV, kan se forskellen på SD og HD.
Af strangey
Okey jeg har nu gået jah lidt længe og tænkt og søgt på om en Playstation 3 ville være et godt køb, og ud fra hvad jeg har kunne læse fra folk der er forsøgt sig med en ekstern harddisk til en PS3 kan den ikke dække mit behov.. -_-
grunde:
Den kan kun bruge Fat32 hvor den kun kan aflæse filer op 4 gb. og ntf+ som er noget kun mac computer kan bruge som jeg ikke lige har.

En normalt ukrompimeret kopiret dvd film fylder jo 7gb+ og jeg ville ikke tænke på hva en blu ray fylder.

Så mit problem lyder stadig ..

Er der nogle der måske kender en smart blu ray afspiller eller andet som jeg kan bruge den som et mellemled fra min ekstern harddisktil mit tv?

Jeg gad godt at der var en nem måde hvorpå at jeg kunne copy and paste alle mine Dvd/BluRay film fra skiverne over på min computer og så over på min ekstern harddisk som så er sat til noget der kan smide det op på mit tv.
Af Supergris
Det rigtige valg for dig, vil helt sikkert være en Western Digital WD TV!!!
Den kan fås for små 800 kr. og kan afspille HD-film, musik og billeder via HDMI eller komponent.
Der er analogt og optisk-udgang, så hvis du vil høre den digitale lyd, vær sikker på, du har en forstærker med dekoder!!!
Jeg har selv en, og den er bare fjong!

http://www.dustinhome.dk/pd_5010198741.aspx
Af strangey
hvor cool :D kan den også hånter normale dvd skiver der er rippet?
Af Supergris
Ja, den kan næsten det hele, men kaffe laver den ikke!!!!