Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fodboldgal
Blæserlyd på Panasonic G10

Vil blæserlyden blive højere med alderen på tv' et og kan det tænkes at om 6-8 år, er lyden helt uudholdeligt?

Kan man få skiftet blæaerne i tilfælde heraf mon?

Er det kun mig, der er betænkelig ved at købe et plasma tv med blæser?

Har V10 mon også blæser?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lejerne i en blæser er mekaniske og bliver slidt med tiden. Det vil give mere støj, hvilket er uundgåeligt. De kan dog skiftes.

Ingen ved noget om V10 endnu, men lad os antage at den også har blæsere, da varmeudviklingen ikke er anderledes.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, jeg tror også V10 har blæsere.

Støjen fra blæserne kommer dog også an på, hvordan Tv'et er placeret. I forbindelse med testen her på siden, havde jeg Tv'et stående på foden med luft omkring og et stykke fra bagvæggen. Det gjorde, at jeg ikke hørte særlig meget. Men sidder Tv'et tættere på væggen, kan støjen intensiveres.

Jeg har dog også set nogle lidt blandede meldinger fra brugere, der har haft flere eksemplarer hjemme. Det er ikke alle modeller af G10 der har samme niveau af støj på blæserne.
Af fodboldgal
Aha, så mine overvejelserne om at købe motoriseret vægophæng, hvor afstanden fra væg kommer ud på enten 7 eller 10 cm mod normalt ca. 4 cm, vil altså kun gavne den problematik.

Tak for svar.
Af xcardman
hvis en v10 også har blæser, så bliver det ikke den. Utroligt at de skal have blæser, når pio har en på 50 tommer uden.

har hørt en 46g10 i stuen, så hjælper det ikke og have et lydløst mediacenter.
Af fodboldgal
xcardman skrev:hvis en v10 også har blæser, så bliver det ikke den. Utroligt at de skal have blæser, når pio har en på 50 tommer uden.

har hørt en 46g10 i stuen, så hjælper det ikke og have et lydløst mediacenter.
Synes du ud fra erfaring, at blæserstøjen rent faktisk er irriterende eller er det blot den samme betænkelighed som jeg har, du udtrykker?
Af xcardman
synes den var irriterende, når man så film i stille stunder. kan godt være de lyder forskelligt, men på sigt bliver lejerne jo også slidt. havde håbet en v10 var uden blæser. den g10 jeg har hørt er så sendt retur, men det var heller ikke min. Min forældre skal have nyt, jeg har selv et pio.
vi hører støj forskelligt, men kunne heller ikke tåle støj fra en sony hx750 recodere. støjen er næsten ens. min pan ex87 recodere siger ingen ting i forhold.
Af Henrik_Weis
Hej
Jeg har selv et G10 og syntes egentligt støjniveau ikke er højt. Men det er jo en smagssag. Det kan høres når der er stille i en film, men ellers lægger jeg ikke mærke til det.
Af John Nikolajsen
Nu kan det jo godt være at alderen begynder at trykke på mine øre :) , men når jeg sidder 2,5 meter væk, kan jeg ikke hører blæserne. Jeg skal helt hen til skærmen for at fornemme de er der.
Så for mig er det ikke et problem :D
Af simonph
jeg kan godt høre blæserstøjen på min, men er ikke så slemt. synes derimod at 'snurrer'/spændnings lyden fra strømforsyningen når billedet viser lyse scener er mere irriterende. jeg har 46" modellen.
Af kentex
Jeg havde egentlig besluttet mig til, efter længere tids overvejelser og købe denne skærm, men på baggrund af flere ting må jeg tilstå, at sagen har taget en drejning !
synes blæserlyden er blevet et stort debatemne herinde og har selv hørt på et og det var ikke lydløst .
tror man skal ha det stående på foden og lidt væk fra væggen, hvis det skal være en succes med denne skærm :) og vi skal ha det hængende på væggen :((
tror at valget er faldet på et 40w5500 i stedet for, blandt andet pga. Rasmuses fine test :)
G10 har stadig det bedste billede i prisklassen, alt ære og respekt for det :)

Tak for et fint og meget objektivt forum.
Af JENC
Fjernsynet sælges i hele verden. Også sydeuropa og endnu varmere steder. Og nok synes vi, vi har en varm sommer, men mon ikke det er forsvarligt at af-lodde en ledning til blæserne og lade blæserne være helt stoppet, uden fjernsynet tager skade - ved brug i Danmark.

Nogen der ved noget om det?

Evt. har prøvet det ved andre modeller med blæsere...

/Jens
Af red_martians
pioneer har nu også blæsere .. mener der sidder 6 i en 6090" og 4 i en 5090". De er dog slukket, til der er brug for dem.. men jeg lover dig at pioneers blæsere når de tænder, overgår alt hvad panasonic nogensinde har lavet af blæserstøj. Tror at en af grundende er at pioneers blæsere ikke har køletunneler og derfor bare vivler den samme varme luft rundt.. på det punkt er det ikke videre smart.. dog kan det gældes smart pga. at de den største del af tiden ikke behøver at være tændt pga. den naturlige luftgennemstrømning redder det meste. Men jeg har hørt en 5090 sidste sommer en varm sommerdag, hvor den havde stået på windows et stykke tid... det var absolut ikke behageligt. En anden ting man også kan kritisere dem for, er at deres strømforsyninger ofte støjer langt mere end panasonics blæsere.

den gamle 5080 og 508 havde ikke. Grunden er at en lavere opløsnning generere mindre varme på plasmaskærme.

Panasonics X10-serie har heller ikke blæsere, af samme grund.
Af xcardman
Vi må se hvor meget en v10 larmer, men den er jo endnu mere flad. Der bliver jo ikke meget plads til blæser.

Jeg kan bare ikke forestille mig, de laver en "næsten" topmodel og ejerne får en tornado i stuen. Håber at de har brugt lidt bedre materialer måske som en pio 5090H.

så slem er en 46G10 alså heller ikke, hvis man sidder en 3 meter fra. Man kan kun hører dem, når der er helt stille i stuen. På den jeg har hørt