Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej eksperter ;)

Jeg er i øjeblikket på udkig efter et fladskærms-TV. Kravene er minimum 42 tommer, HD-ready/Full-HD og HDMI og TV-stik. Jeg har haft kig på følgende TV - Hvad syntes I umiddelbart er det bedste valg, og har i evt. et andet TV, der klarer det bedre til prisen (Ca. 5-6000)

Sony KDL40W4000
LG 42PG6000
Zepto Phanteon 42" Full-HD 100Hz

Mvh
Mathias :)
Af xcardman
ud af de 3 en sony w4000

hvis der havde stået lg 50pg6000 havde det klart været den. En
42 understøtter ikke 24p til blu-ray.
Af MathiasVH
Jeg vil da tage den med i overvejelserne, men den er liige lidt over budgettet.. Desværre :)

Andre bud? Jo flere indtryk des bedre :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonic X10Y og PX80 afhængigt af hvad du kan finde dem til. PX80 vil være den billigste, men X10Y er den nyeste.
Af xcardman
har selv haft en px80 og den giver et super billede til prisen, ellers en x10 med mpeg4 tuner. Har kun solgt den, fordi jeg skulle have et 50 tommer pio 5090H
Af MathiasVH
Det lyder jo godt.

Hvor bestiller I fra? Jeg er åben for bestilling fra Tyskland, hvis det er mærkbart billigere.. :)

Mvh
Mathias
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
X10Y skal købes herhjemme da modeller fra andre lande end de nordiske ikke har DVB-C indbygget.
Af keler
Hvis du ikke skal bruge den indbyggede dvb-c tuner i x10'eren eller har en boks stående til digitalt signal, så køb en parrallel importeret ved lcd.dk.

5999,- inkl. fragt.
Af MathiasVH
Er billedkvaliteten på PG6000 40" og et 50" meget forskellig? Hvordan er begge skærme, sammenlignet med de andre skærme nævnt i tråden - Dårligere end/bedre end?

Jeg har jo set mig lidt lun på LGs design.. Men er begge skærme øjensynligt underlegne, ja, så bliver det en anden skærm :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er kun 50" modellen der har korrekt 1080p24 håndtering, så ja, der er forskel. 50" modellen er også mere modstandsdygtig overfor burn-in. Det er bestemt et værdigt alternativ, hvor du dog ikke vil få samme gengivelse af sort, som på de nye Panasonic modeller.
Af MathiasVH
Bum bum. Så var jeg ude og kigge på nogle af skærmene "Live" i dag. Og jeg blev noget forundret. For hold da op hvor er der mange modeller der støjer i billedet. Især i sorte dele af billedet og i forbindelse med bevægelse er dette "Støj" aktuelt. Er det en fejl, som bare er på skærmene (Bl.a. W4000 og TX-P42X10Y). Det var dog stadig muligt at se, nogenlunde, hvilke skærme, der skilte sig ud. Og her var PANASONIC TX-P42X10Y ganske godt med - Men hold da helt op, hvor er LED-skærmene bare meget overlegne, når det ses i sådan en butik. Jeg har altså et par spørgsmål:

1) Er det butikkens indstilling af TV'erne/signalmodtagelsen der er skyld i denne "Støj"? Det skal siges, at det var en for-tv'et-rar film fra Samsung der kørte over skærmen (Meget laaangsomme bevægelser og billeder, der meget tydeligt havde fået for meget saturation)
2) Er LED-teknologien så overlegen, som det ser ud til at være i butikken (Billedkvalitetsmæssigt set)
3) Er der nogen billedkvalitetsforskel på TX-P42X10Y og PX80?
4) Vil LED-fjernsyn blive markant billigere indenfor en nærmere fremtid?
5)Nu så jeg selvfølgelig ikke LG-6000 50" modellen. Men hvordan performer den? Mine hovedpunkt for TV-indkøb er: Så lidt støj som muligt (Generelt og ved bevægelse). Der er intet mere frustrerende, end et TV, hvor større overflader med samme farve bliver brugt af små "Korn"

Jeg håber, at I vil hjælpe mig lidt på vej - Det er mange penge at investere, for en 16-årig 1.G'er med 60,- i timen ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MathiasVH skrev:1) Er det butikkens indstilling af TV'erne/signalmodtagelsen der er skyld i denne "Støj"? Det skal siges, at det var en for-tv'et-rar film fra Samsung der kørte over skærmen (Meget laaangsomme bevægelser og billeder, der meget tydeligt havde fået for meget saturation)
Det kan være en blanding af mange ting. Indstilling af TV, distribuering af signalet, selve kildematerialet, selve afspilleren osv. osv.
MathiasVH skrev:2) Er LED-teknologien så overlegen, som det ser ud til at være i butikken (Billedkvalitetsmæssigt set)
Nej. Det eneste LED bidrager med er en dybere sort på TVet. Forudsat at der er tale om LED med local-dimming. Ellers er der ingen forskel på et LED LCD TV og et alm. LCD TV.
MathiasVH skrev:3) Er der nogen billedkvalitetsforskel på TX-P42X10Y og PX80?
Ja, lidt dybere sort og sandsynligvis en marginal bedre billedbehandling. Plus den indbyggede DVB-C tuner, som pr. default kan give bedre billede uden brug af eksterne bokse.
MathiasVH skrev:4) Vil LED-fjernsyn blive markant billigere indenfor en nærmere fremtid?
Alt bliver billigere. Du får ikke noget prisdrop fra den ene dag til den anden.
MathiasVH skrev:5)Nu så jeg selvfølgelig ikke LG-6000 50" modellen. Men hvordan performer den? Mine hovedpunkt for TV-indkøb er: Så lidt støj som muligt (Generelt og ved bevægelse). Der er intet mere frustrerende, end et TV, hvor større overflader med samme farve bliver brugt af små "Korn"
Alle TV vil benytte dithering i en eller anden form. Du skal dog ret tæt på de fleste TV for at se det. Mit eget LX5090 benytter skam også dithering til at skabe visse farveflader, men det ændrer ikke på vores anbefaling af skærmen som reference-klasse.

X10 er stadig anbefalingen herfra og PX80 hvis du vil spare lidt penge og er ligeglad med DVB-C tuneren. Hvis denne tuner ikke har nogen værdi for dig, så drop X10 og hop på PX80.
Af sketchpad
Hej Mathias,

Jeg er så en af de LG50PG6000 ejere...og kan love dig
at du bliver rigtig glad for en sådan en. Jeg har selv
haft en kørende i over 400 timer nu - og der er ikke SNUDEN af
burn-in.

Desuden kommer dimsen med 4 -Hdmi porter (hvilket du
bliver glad for, jeg kommer selv fra en Sony Full HD
40" med kun 2 HDMI porter, og de bliver hurtig fyldt!)

Billedkvaliteten er i top, langt bedre end deres mindre
modeller, de kan overhovedet ikke sammenlignes, men
jeg tror det er fordi de bliver produceret på forskellige
fabrikker.

Du kan spørge ALLE LG50PG6000 ejere herinde (og vi er
en del efterhånden) - de har alle sammen den samme
oplevelse af et "kick-arse" billedkvalitet til få
penge, jeg er ikke engang biaseret eftersom jeg har
købt mange andre modeller og returneret dem simpelthen
fordi de ikke holdt mål til egne krav om absolut mindste
kvalitet.

Jeg vil også støtte op om Yakkens anbefaling af
Pioneer og Panasonic da de absolut er af topkvalitet
og du vil bestemt ikke blive ked af at vælge en af dem.
Af MathiasVH
Hehe.. Det er jo ikke let :) Men sketchpad, hvad er dit indryk af billedkvaliteten kontra de andre TV der er snakket om i denne tråd? :)