Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af blesure
Hej alle entusiaster :-D
Jeg har efter længere tids læsning herinde besluttet mig for at købe et Panasonic G10.

Nu kommer så spørgsmålet.
Jeg sidder cirka 2 m fra fjernsynet - måske 1,8 m. jeg havde i starten overvejet at købe en 46" men nu bliver jeg i tvivl om det bliver for stort. Jeg har læst diverse steder at ved 1080p så er det en fin afstand men hvad ved et analog signal. Vil i anbefale en 42" ???
Af xcardman
1,8-2 meter havde jeg købt et 42 tommer, især til analog.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er mest den analoge del og ikke-HD billeder generelt der trækker imod en 42 tommer, som xcardman er inde på. Hvis du tilbringer en stor del af tiden med at spille f.eks. PS3 eller Xbox, så kan en 46" dog godt gå an.

Personligt sidder vi herhjemme mellem 2 og 4 meter fra en 50 tommer. Og den kunne sagtens være større (hvert fald når man sidder i 3. sofaen længst derfra).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sidder ca. 3 m fra mit 50" og det er kun lige acceptabelt ved analogt TV - man kan tydeligt se begrænsningerne i signalet ved denne afstand. Ved BluRay måtte skærmen godt være endnu større, da dén oplevelse er helt exceptionel.
Af oko
Jeg har siddeafstand på 3,5m og har tænkt mig at købe et 40". Er 40" så i underkanten? Det skal ikke være anstrængende at følge med f.eks. undertekster når man ser film. Jeg har digital kabel-tv signal.
Af keler
Tror jeg sidder 2 meter fra min skærm når den hænger på væggen. Måske 2,5.

Jeg skal hvert fald have minimum en 46", gerne en 50". Jeg har digitalt tv fra Yousee. Syntes det er ret OK størrelser på den afstand.

problemet er bare, at det kun (??) er Panasonic der laver plasma i 46". Alle andre har typisk kun i 42" og 50".
Af urbananen
Køb et Pio 60".. Hvis det er for stort, så bytter jeg gerne uden merpris med min 50" ..
Sidder 5m fra skærmen, og man føler jo ikke engang det er 50".

-Ps. tor du ville være fin tilfreds med 42"
Af blesure
Mange tak for svarene. Vil se om jeg ikke kan indrette det så jeg kommer 3 meter fra skærmet. Vil sku gerne have en 46
Af xcardman
3 meter kan man godt have en 46 tommer, men hvorfor stadig kører analog i 2009. Der er jo masser af muligheder for digital tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det jo ikke alle der agter at betale mere end 100 kr. ekstra pr. måned for at få signalet digitalt (jeg selv inklusive). Med de børnesygdomme de eksterne bokse slæber rundt på stadig, så forholder jeg mig afventende.
Af urbananen
Ja, jeg gider godt nok heller ikke bruge penge på digital signal, da jeg sjældent ser TV, og det jeg ser, kan jeg sagtens leve med ved analogt signal. Så meget flottere bliver bubber i swingerklub jo heller ikke ved digital signal :p
Af xcardman
ja vi er jo forskellige med forskellige behov. Så må man jo håbe i bor et sted med mulighed for kabel tv.
Af mortenmj
yakken skrev:Nu er det jo ikke alle der agter at betale mere end 100 kr. ekstra pr. måned for at få signalet digitalt (jeg selv inklusive). Med de børnesygdomme de eksterne bokse slæber rundt på stadig, så forholder jeg mig afventende.
Nu snakken er drejet lidt ind på analog vs. digitalt, er der så nogen der ved om TV2-sport HD er HD eller en opskallering. Har hørt at TV2-film HD blot er en opskallering. Ang. merprisen, så kan jeg i Aalborg få stofas store pakke i digital kvali til samme pris som analog, men så skal jeg også have den store pakke for at prisen er ens.

Til størrelse-diskussionen, sidder selv ca. 2.8m fra mit nye 42" plasma HD og er fint stort til mig, men kommer så også fra et 20" 4:3 :-). Og fra den afstand ser det meste tv OK ud og den 720p udgave af Wall E jeg har set, ser også rigtig godt ud, mangler så bare at finde ud af hvordan den der 24p afspilning aktiveres.
Af xcardman
lige for at starte en ny tråd, hakker dit nye plasma ved 24p. For så er jeg og min ven som havde et 46g10 hjemme måske ikke de eneste. Vi har godt nok sendt det retur. har skrevet en anden tråd om det.
havde selv et px80 og det virkede fra dag et, uden man skulle trykke på noget.

min tråd http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=10447