Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anden
Fed test! Og dejligt at se at skærmen klare sig godt :)

Jeg modtager selv skærmen i dag efter lidt venten - men nu skulle den snart være her :)

- Er det svært at lave en egentlig kalibrering af denne skærm eller kan jeg bare efterligne det du skriver med "sænke grøn med 11-13 skridt", 2sænke brightness en smule samt reducere den blå farve lidt osv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du kan læse i testen og i en del af trådene herinde, så kræver det en kalibrator som er et fysisk stykke hardware der kobles udenpå skærmen for at lave en rigtig kalibrering.
Den kalibrator der bruges her på siden er en Lacie Blue Eye Pro til ca. 2000 kr.
Af Anden
Det er jeg med på, men måske mig som har formuleret mit spørgsmål lidt dårligt.

Det jeg egentlig ville vide er om jeg bare kan nøjes med at ændre på indstillingerne, farver osv. og så "som almindelig bruger" sige ok det er fint til mig...eller om det er det hele værd og lave en egentlig kalibrering af min skærm?

Jeg kunne selvfølgelig også bare vente et par timer til jeg har tilsluttet min egen NEC, og så se om jeg er tilfreds med udfaldet ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som almindelig bruger er det ikke pengene værd at købe en kalibrator - du vil ikke se den helt store forskel på billedet og slet ikke for 2000 kr. forskel.

En kalibrator er tiltænkt grafikere der har et specifikt behov for at få vist f.eks. 6500K temperaturen helt korrekt.
Af waverider
Men exakt vad är det en kalibrator gjör vad gälder farveinstiller som man ikke selv kan indstille?
Af teamet
Øhm linket til edbpriser er vist forkert.. burde være: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=193977

nec bruger opticlear og ikke crystalclear, men det er vel to sider af samme sag.

quote edbpriser:

Hi-Speed USB downstream

4-PIN USB type A:

4

Antal: 4

Forbindelsestype: 4-PIN USB type A

Grænseflade(udgang): Hi-Speed USB downstream

Hi-Speed USB upstream

4-PIN USB type B:

1

Antal: 1

Forbindelsestype: 4-PIN USB type B

Grænseflade(udgang): Hi-Speed USB upstream
---------------------------------------------------------------------
Nu forstår jeg ikke rigtig alt det her, men det ser da ikke ud til at passe særlig godt med kun 2 usb udgange?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det jeg egentlig ville vide er om jeg bare kan nøjes med at ændre på indstillingerne, farver osv. og så "som almindelig bruger" sige ok det er fint til mig...eller om det er det hele værd og lave en egentlig kalibrering af min skærm?
Men exakt vad är det en kalibrator gjör vad gälder farveinstiller som man ikke selv kan indstille?
Kalibratoren hjælper først med at indstille farverne og siden hen lægger den en farveprofil ind, som er tilpasset skærmen. I kan godt opnå nogle forbedringer ved at følge de retningslinjer der står i testen, men I opnår ikke et fuldstændig perfekt resultat.

Som udgangspunkt synes jeg dog man bør sænke brigtness og få den blå farve lidt mere balanceret. Tag eventuelt udgangspunkt i det jeg skriv ri testen eller prøv blot at sænk blå lidt og kompenser eventuelt med de to andre. Det burde hvert fald få jer noget af vejen mod et bedre billede :)
Nu forstår jeg ikke rigtig alt det her, men det ser da ikke ud til at passe særlig godt med kun 2 usb udgange?
Linket til Edbpriser er rettet nu. Jeg har også rettet det med de to USB porte. Da jeg skrev den sætning havde jeg ikke opdaget, at der også sad to under selve skærmen. Det er tilføjet til testen nu. Beklager fejlen :)
Brugeravatar
Af Pengzi
Lad mig dog understrege at billedet fra start af var blandt de jeg har set på en skærm i denne prisklasse indtil videre.
Hej Rasmus,

Tak for en dejlig anmeldelse!

Den her sætning fra testen mangler vist et ret afgørende ord - "bedste", "værste" eller hvad det nu du vil fortælle os... ;)
Af Anden
Så kom den - endelig!!! :D :p :)

Min NEC 20WGX2 er connected til mit GF 7800GT og den er nu sat på skrivebordet. Jeg har netop tændt den for første gang! Og hvilke billede den laver - det var da utroligt nice (specielt når man lige får sat den op til 1680x1050) :D

Jeg kan dog godt se at brightness er lidt for høj når man sådan bare surfer osv. så den skal jeg til at pille lidt ved. Synes farverne står rigtig godt, men jeg skal da også lige prøve at følge dine "hints" Rasmus.

Jeg vender tilbage senere :)
Af Jmadsen
Tak for endnu en god anmeldelse.
Men ville det være muligt at du kunne linke til en større udgave af kalibrerings billederne? Jeg har lidt svært ved at læse præcis hvad der står.
Af SomeIdiot
Hvordan klarer denne skærm sig i spil med en opløsning anden end den native opløsning på 1680x1050?

Jeg spørger fordi at man i spil ikke altid kan regne med at kunne køre den ordentlig, hvis man som mig ikke altid har den bedste or nyeste computer. Er det noget der er generende eller kan man sagtens tage on opløsning på omkring 1200x1024 (eller hvad den nu er for widescreen :p )

Dette er også mere et generelt spørgsmål omkring flatskærme, så det er måske det forkert sted at stille det, men det er det primære der holder mig fra at købe en skærm større end 19 tommer pga den højere opløsning man dermed også får med. I windows er det ikke noget problem, men i spil vil jeg mene det er.
Af waverider
Har selv ingen erfaring av just NEC 20WGX2 men jag har aldrig hittils sett en LCD skärm som godt klarer andra oplösningar än native-oplösningen, uden att se forvrengt och ganske dåligt ud. Du får en suddig (blurred) bild.