Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har været på udkig efter et 32 tommers panel i snart adskillige måneder.
Ved godt at et Panasonic Plasma nok ville give bedre billedkvalitet men indtil for nyligt var de ikke interessante pga. manglende DVB-C MPEG4 tunere. Nu er det bare størrelsen på min. 37 tommer, der er problemet. Konen vil ikke større end 32 endda helst 26 ???
Er derfor stadig på jagt efter en 32 tommers LCD'er.
Forleden havde jeg lejlighed til at sammenligne Sony W5500 med Philips 9613H samt et billigt Panasonic LCD tv til 3500...og her kommer overraskelsen så !!! 9613H havde klart mere glidende afvikling af et direkte DR1 DVB-T signal end Sony W5500.
Jeg rodede lidt rundt med indstillingerne på både Panasonic'en og Sony'en, og det lykkedes at gøre det billige Panasonic en anelse mindre hakkende. Sony'en var selvfølgelig langt bedre end det billige tv, men jeg fandt ikke nogle indstillinger, der gav ligeså glidende billeder som Philips 9613H.
I dag var jeg så i Elgiganten, og så på mange tv med en Philips HD-demo. Igen syntes jeg klart at Philips 100Hz tv var bedst. Jeg indrømmer dog at jeg stadig mangler at nærstudere Panasonic Plasma'erne.

Er jeg den eneste der er faldet for Philips her ? Jeg mener...de fleste på forum'et er klart for Panasonic Plasma og til nød Sony eller Samsung. Hvorfor ikke Philips ? Overser jeg et eller andet, måske fordi jeg fokuserer for meget på hvor glidende afviklingen er ?
Af Zorro58
Jeg vil i hvert fald give dig ret så langt, at et billede der glider uden hak, er essentielt for den visuelle oplevelse.

Har tidligere i dag i Fona set et Panasonic 50" X10 fodret med Blue-ray versionen af "Cars". Og billedet hakkede da helt vildt, synes jeg.

Enten må der være nogle indstillinger, der er helt forkerte, og ellers er teknologien slet ikke på det niveau, jeg havde regnet med.

Der har også været flere tråde herinde omkring hakkende afvikling af Blue-ray signaler på de nye Panasonic modeller. Disse modeller er jo ellers blevet rost meget herinde kun overgået af "kongerne" fra Pioneer.

Kan eksperterne herinde på sitet ikke bidrage med nogle konkrete betragtninger omkring, hvad der får en film til forholdsvis at glide eller hakke. Det kan da ikke passe, at man skal være TV-nørd for at få et tv i den dyre ende af prisskalaen til at vise et fornuftigt glidende billede.

Mvh

Mike
Af lennon
Zorro58 skrev:Jeg vil i hvert fald give dig ret så langt, at et billede der glider uden hak, er essentielt for den visuelle oplevelse.

Har tidligere i dag i Fona set et Panasonic 50" X10 fodret med Blue-ray versionen af "Cars". Og billedet hakkede da helt vildt, synes jeg.

Enten må der være nogle indstillinger, der er helt forkerte, og ellers er teknologien slet ikke på det niveau, jeg havde regnet med.

Der har også været flere tråde herinde omkring hakkende afvikling af Blue-ray signaler på de nye Panasonic modeller. Disse modeller er jo ellers blevet rost meget herinde kun overgået af "kongerne" fra Pioneer.

Kan eksperterne herinde på sitet ikke bidrage med nogle konkrete betragtninger omkring, hvad der får en film til forholdsvis at glide eller hakke. Det kan da ikke passe, at man skal være TV-nørd for at få et tv i den dyre ende af prisskalaen til at vise et fornuftigt glidende billede.

Mvh

Mike
Indstillinger - opsætning ! !
Pana10 har ægte 24p, - og hvis både BR- afspiller og TV er sat rigtigt op, bør billedet være ligeså glidende, som kildematerialet nu engang er produceret .
Af TYBO
Lennon: Det er jo fint nok at skrive at: "Pana10 har ægte 24p"...men hvis billedet hakker når det skal vises så er det jo ikke så fedt...det er jo ikke den første som har klaget over at den nye pana hakker under bluray...om det er sandt ved jeg ikke men producenterne kan skrive hvad de vil i deres specs men hvis vores øjne ser noget andet så er det jo lige fedt ik :)
Kan dog også være andre ting som spiller ind men det virker da ret mærkeligt.
Af lennon
TYBO skrev:Lennon: Det er jo fint nok at skrive at: "Pana10 har ægte 24p"...men hvis billedet hakker når det skal vises så er det jo ikke så fedt...det er jo ikke den første som har klaget over at den nye pana hakker under bluray...om det er sandt ved jeg ikke men producenterne kan skrive hvad de vil i deres specs men hvis vores øjne ser noget andet så er det jo lige fedt ik :)
Kan dog også være andre ting som spiller ind men det virker da ret mærkeligt.
- skriver da vist også " - bør vise . . " ? !:(
Af mroerup
Jeg syntes lidt i har Hijacked min thread her ;-)

Jeg spurgte om folks menning om Philips Natural Motion/Pixel Plus HD/100Hz fjernsyn kontra andre mærker.
Jeg indrømmer at jeg ikke at have set en rigtig film i hverken SD eller HD på et Philips, men live TV samt en HD demo, syntes jeg klart virker mere glidende på Philips end på selv nyerere Sony og Samsung tv. Ville meget gerne hører om andre er enige ;-)

Mht. debatten om 24p vil jeg anbefale følgende artikler om begrebet...

http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm

...samt

http://www.projectorcentral.com/frame_interpolation.htm

Hvis man ikke umiddelbart har interesse i projektorer, er det nok sandsynligt at mange ikke kender www.projectorcentral.com
Jeg vil dog stærkt anbefale sitet, da der er meget relevant info om teknikken bag de ting vi diskuterer her. Home Cinema projektorer er jo ikke så forskellige fra fladskærms paneler.
mroerup skrev:
Er jeg den eneste der er faldet for Philips her ? Jeg mener...de fleste på forum'et er klart for Panasonic Plasma og til nød Sony eller Samsung. Hvorfor ikke Philips ? Overser jeg et eller andet, måske fordi jeg fokuserer for meget på hvor glidende afviklingen er ?
Nu får Philips 9803 en OK anmeldelse herinde. Men er man "bedste billed nørd" går man som udgangspukt udenom Philips. De har ifølge bla OttoAV en tendens til i den grad at pumpe farverne, og fremelske en kunstig steril skarphed. Begge dele resulterer i,at Philips TV ganske enkelt ikke er så tæt på målet, mht at gengive kildematerialet korrekt, - som flere andre producenters topmodeller . .
Mener også,at tidligere udgaver af Philips motionflow teknologi har haft nogle temmeligt uheldige bivirkninger, med nogle artefakter eller hvad det nu var . .?
Af xcardman
Mit pan px80 der kørte alt fint, og det gør det også på panasoic g10 og x10. Der hvor mit problem med g10 er ved blu-ray, der hakker det. Men min ven har sendt det retur i går. Han løber linen ud og køber et pio 500A. Men billedekvaliet på et pan er langt bedre end både samsung og sony og phillips i samme prisklasse.

panasoic laver rigtig gode plasma skærme og nogle skod LCD tv.
Af Tavs
LG har som de eneste en plasmaskærm i 32". Den skulle være næsten lige så god som en Pana PX80'er.

Der ligger en anmeldelse af 42" modellen her på siden, og ellers tjek trustedreviews.com

Skærmen hedder LG 32PG6000.

Den er desuden meget billig, ca. 4000 - 4500.
Af red_martians
synes faktisk at panasonic laver nogle af de bedste LCD-skærme i verdenen. De er da de eneste der fonuftigt har tænkt over hvad et fjernsyn er, og har valgt at bruge IPS-teknikken fremfor VA-taknikken som konkurrenterne.
Af Delorean
Har et pZ85 og hakkeriet har jeg intet af. Havde faktisk regnet med det ville hakke ind imellem da jeg synes det har gjort det på de fleste tv jeg har set men på det punkt er jeg lidtoverrasket over pz 85 som kører ret flydende. Tror da også bare det må være et indstillingsproblem på de nye modeller, men hvem ved som de kloge siger så er de forskellige tv nogen gange 2 skridt frem og et enkelt tilbage på en anden parameter.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Kan eksperterne herinde på sitet ikke bidrage med nogle konkrete betragtninger omkring, hvad der får en film til forholdsvis at glide eller hakke.
Det er antallet af "frames" eller billeder pr. sekund der er afgørende for hvor glidende billedet er.

Biograffilm er optaget med 24 billeder i sekundet, og det giver en smule flimren/hakken ved panoreringer, men det er sådan filmen er optaget, og det er sådan den bør vises - det er også sådan det ser ud når filmen vises i en biograf.

Philips har med deres Natural Motion/Pixel Plus et kredsløb der kunstigt skaber en del mellembilleder der fylder ud mellem de originale billeder, og det er det der får billedet til at se flydende ud.

Personligt kan jeg ikke lide de billeder som Philips-tv viser når Natural Motion/Pixel Plus er slået til - det ser simpelthen ud som om en 200 millioner dollars dyr film er optaget på et videokamera til hjemmebrug. Mit råd er derfor at slå det fra / at købe et tv fra en anden producent. Det er i hvert fald ikke værd at give penge for.
Af keler
Det kan godt være det kører "flydende", men bevægelserne bliver kunstige at kigge på. Jeg kan ikke lide det, da det ikke er et korrekt billede.

På mit gamle px80 var panoreringer og bevægelser generelt på BD flydende og kørte uden problemer. Og det bedste var, at det så naturligt og korrekt ud.
Af xcardman
[quote="keler"]Det kan godt være det kører "flydende", men bevægelserne bliver kunstige at kigge på. Jeg kan ikke lide det, da det ikke er et korrekt billede.

er 100 procent enig, et billede skal være naturlig. Alle dem som bruger motion og andet, gør det jo fordi deres paneler ikke er gode nok til at vise et naturligt billede.